Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen av dere flinke, snille mennesker komme med noen glupe middagsforslag til jeg får besøk i helga?

Forutsetninger:

* kjøtt

* enkelt (men gjerne imponerende, hehehe)

* godt

* ikke så alt for dyrt...

(vente spent..)

Videoannonse
Annonse
Gjest trultemor26
Skrevet

Skal det være spise-middag eller kose-middag?

Skrevet

Skal det være spise-middag eller kose-middag?

Kjæreste-middag:o)

Skrevet

Hva med form med grønnsaker, brokoli, gulerot, potetbåter,purre, løk, paprika (3 farver). Med litt rapsolje, med hakket chili, og hvitløk!

Og gratinerte poteter:)

Kjæmpe godt!!

Bakt poteter også en suveren vinner, og veldig enkelt! Du kan også ha noe godt i tilleg der, peppersaus med rødvin, soppstuing.

Og det kan lages masse tilbehør til bakt potet, rømme, bacon, skinke og ost, kryddersmør.

Og indrefilet med parmaskinke rundt:)

God innholdsrik salat er også en slager!

En av mine favoritt retter dette her:)

Håper det var noe som fristet.

Skrevet

Gubben pleier å lage lammegryte med cognac, tomatpure og sennep i sausen. Det er utrolig godt. Det serveres med ris. Skal gidde å leite fram oppskriften om du synes det høres interessant ut.

Skrevet

Gubben pleier å lage lammegryte med cognac, tomatpure og sennep i sausen. Det er utrolig godt. Det serveres med ris. Skal gidde å leite fram oppskriften om du synes det høres interessant ut.

Tror det er litt rødvin i den også

Skrevet

Stek. Gjør seg selv stort sett, 1,5-4 timer i ovnen avhengig av størrelse.

Med hjemmelaget brun saus, laget ved bruning av mel i smør, tilsatt væske (mest melk, gjerne litt fløte), buljongterninger for smak og meljevning for passe tykkelse, sukkerkulør for passe farge, og stekesjyen til slutt. Et par skiver brunost gjør seg også som regel.

Grønnsaker etter smak og behag, gjerne kokt i vann med en del smør i.

Og vanlige, kokte poteter.

Enkel og grei middag - og med litt forberedelser kan den gjøres imponerende.

Skrelle potetene før de kokes, og servere dem i fat med litt grønt strødd oppå, eksempelvis.

Steken kan eksempelvis serveres pent oppskåret og dandert på fat, med grønnsakene liggende rundt sånn litt estetisk plassert.

Sausen i sausemugge, selvsagt.

Men ja, er klar over at det er fryktelig tradisjonelt - og at det fortrinnsvis er en klassisk søndagsmiddag ;-)

Gjest trultemor26
Skrevet

Kjæreste-middag:o)

Jeg tenkte på fondue skjønner du.

Skrevet

Ja takk :o)

Skrevet

Hva med form med grønnsaker, brokoli, gulerot, potetbåter,purre, løk, paprika (3 farver). Med litt rapsolje, med hakket chili, og hvitløk!

Og gratinerte poteter:)

Kjæmpe godt!!

Bakt poteter også en suveren vinner, og veldig enkelt! Du kan også ha noe godt i tilleg der, peppersaus med rødvin, soppstuing.

Og det kan lages masse tilbehør til bakt potet, rømme, bacon, skinke og ost, kryddersmør.

Og indrefilet med parmaskinke rundt:)

God innholdsrik salat er også en slager!

En av mine favoritt retter dette her:)

Håper det var noe som fristet.

Hørtes godt ut - må absolutt vurderes :o)

Skrevet

Ja takk :o)

Lammegryte

500 gr benfritt lammekjøtt,

salt,

pepper,

8 sjalottløk,

3 hvitløksbåter,

timinan,

2,5 dl rødvin,

1 ss tomatpure,

2 ss sennep,

2 ss cognac,

3 ss fløte.

Del opp kjøttet i biter og brun det med salt og pepper. Fres løken og ha i timian, hvitløk, tomatpure og sennep. Ha i vinen og la det trekke i ca 40 min, til kjøttet er mørt. Smak til med cognac og fløte. Strø over persille og server med ris.

Skrevet

Lammegryte

500 gr benfritt lammekjøtt,

salt,

pepper,

8 sjalottløk,

3 hvitløksbåter,

timinan,

2,5 dl rødvin,

1 ss tomatpure,

2 ss sennep,

2 ss cognac,

3 ss fløte.

Del opp kjøttet i biter og brun det med salt og pepper. Fres løken og ha i timian, hvitløk, tomatpure og sennep. Ha i vinen og la det trekke i ca 40 min, til kjøttet er mørt. Smak til med cognac og fløte. Strø over persille og server med ris.

Tusen takk, hørtes kjempegodt ut :)

Skrevet

Jeg tenkte på fondue skjønner du.

Nja... ikke helt sikker på om jeg våger meg på den :)

Gjest trultemor26
Skrevet

Nja... ikke helt sikker på om jeg våger meg på den :)

Det er ikke vanskelig i det hele tatt! Også såå koselig som det er! For ikke å snakke om godt.

Skrevet

Det er ikke vanskelig i det hele tatt! Også såå koselig som det er! For ikke å snakke om godt.

OK, da... :o)

Kan du gi meg oppskrift og sånn? :)

Gjest trultemor26
Skrevet

OK, da... :o)

Kan du gi meg oppskrift og sånn? :)

Du må ha sånn fondue-sett da. Varmer opp olje og setter'n på brenneren.

Bruk mørbradbiff, du trenger ikke bruke indrefilet. Skjær i passe store terninger. Du kan bruke annet kjøtt også, kylling, svin, alt etter hva du ønsker.

Tilbehør kan være ris og baernaise-saus, norvegia-ost i terninger, sølvløk, champignnon, løk, sylteagurk, mais, rødbeter, cherrytomater, paprika kanskje, alt man måtte finne på.

Salat.

Husk hvitløkskrydder.

Og god vin!

Skrevet

Du må ha sånn fondue-sett da. Varmer opp olje og setter'n på brenneren.

Bruk mørbradbiff, du trenger ikke bruke indrefilet. Skjær i passe store terninger. Du kan bruke annet kjøtt også, kylling, svin, alt etter hva du ønsker.

Tilbehør kan være ris og baernaise-saus, norvegia-ost i terninger, sølvløk, champignnon, løk, sylteagurk, mais, rødbeter, cherrytomater, paprika kanskje, alt man måtte finne på.

Salat.

Husk hvitløkskrydder.

Og god vin!

Takk, takk :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...