Gå til innhold

Kan jeg få lån når jeg er student til boligkjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få lån som student når jeg har tenkt å kjøpe bolig? Boligen kommer på 2.5 mill, og jeg har ca 1.5 mill i egenkapital. Går siste år på skolen og er ferdig utdannet til våren. Har pr nå attføring, og skal kjøpe hus alene.

Videoannonse
Annonse
Gjest heffalumpen
Skrevet

Det er det vel banken som avgjør!?! Jeg ville tro du må ha dokumentert inntekt som sannsynliggjør at du kan betjene lånet.

Skrevet

Du vil låne 1 mill, dvs kun 40 % av kjøpesum. Det bør ikke være umulig. Du får jo studielån og et lån på 1 mill koster ikke all verden pr måned.

Hvordan er framtidsutsiktiene ift jobb?

Siden du låner såpass lite er banken rimelig trygg så det er godt mulig du får lånet.

Men det du må spørre deg selv om er om du selv tror du vil klare å betjene det. Når en kjøper hus får en mange andre økonomiske forpliktelser enn bare lånet.

Gjest hør med banken
Skrevet

Jeg vil tro det, men du må nesten høre med banken. Du har såpass mye i egenkapital, men du må nok også vise til inntekt.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde leid mens jeg studerte -og så satset på hus den dagen jeg satt med full jobb. Å eie en bolig er liksom ikke bare lånet - det er renovasjon, kloakk. strøm, vann. feier og kommunale avgifter - etc. etc.

Da vil jo pengene dine forrente seg litt også - og du vet hva du må ut med i måneden.

Det kan jo til og med hende at du får jobb på en helt annen plass enn der du bor.

Skrevet

Selvsagt kan du få det!

Med 60% egenkapital får du lån på dagen i alle seriøse banker :-)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde leid mens jeg studerte -og så satset på hus den dagen jeg satt med full jobb. Å eie en bolig er liksom ikke bare lånet - det er renovasjon, kloakk. strøm, vann. feier og kommunale avgifter - etc. etc.

Da vil jo pengene dine forrente seg litt også - og du vet hva du må ut med i måneden.

Det kan jo til og med hende at du får jobb på en helt annen plass enn der du bor.

"Å eie en bolig er liksom ikke bare lånet - det er renovasjon, kloakk. strøm, vann. feier og kommunale avgifter - etc. etc."

Man bor da i borettslag hvor slikt er inkludert i fellesutgiftene på under 2500,- i mnd. :o)

Skrevet

Jeg er faktisk voksen, og har eid bolig i et borettslag i 15 år. Men skjønner poenget ditt. Ville bruke min egenkapital i år pga at jeg taper stipend da jeg har disse pengene i banken. Hadde lite lyst at lånekassen skulle ha fordel av at jeg har solgt min leilighet tidlig i år, dette er jo penger til bolig. Jeg leier faktisk nå, som student. Synes imidlertid det er bedre å kunne betale på et lån til seg selv istedet for 7000 kr i mnd til en leietaker. Har to barn i tillegg (14 og 7 år).

Skrevet

Jeg er faktisk voksen, og har eid bolig i et borettslag i 15 år. Men skjønner poenget ditt. Ville bruke min egenkapital i år pga at jeg taper stipend da jeg har disse pengene i banken. Hadde lite lyst at lånekassen skulle ha fordel av at jeg har solgt min leilighet tidlig i år, dette er jo penger til bolig. Jeg leier faktisk nå, som student. Synes imidlertid det er bedre å kunne betale på et lån til seg selv istedet for 7000 kr i mnd til en leietaker. Har to barn i tillegg (14 og 7 år).

Så surt at man skal tape penger på slik formue - men da skjønner jeg deg bedre :) Lykke til!

Skrevet

"Å eie en bolig er liksom ikke bare lånet - det er renovasjon, kloakk. strøm, vann. feier og kommunale avgifter - etc. etc."

Man bor da i borettslag hvor slikt er inkludert i fellesutgiftene på under 2500,- i mnd. :o)

Jeg syns alltid det kommer dumpende ned store regninger - eller så må noe repareres etc. etc. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...