Gå til innhold

FU: Kan du bruke mindre strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke jeg. Kan ikke slå av noe som helst jeg vet om. Det er strømsparing på alt som er her.

Jeg slukker lyset på do hver gang, har ikke lys i rom jeg ikke er i, og har sentrale brytere for alt. Slår av alt om natta. Tom TVen bruker veldig lite, og alle strømforsyninger er inaktive om de ikke er i bruk.

Det fins ikke mulighet for annen fyring.

Uten klimaanlegg (ca 2-300 kr pr år) ville jeg dødd av varme. Eller alt hadde blåst bort av vifter.

Varme om vintern har jeg bare i et rom og i gulvet på badet. Uten varmekabler blir det 5-6 grader på badegulvet om vinteren.

Hvis jeg anstrenger meg, kan jeg spare 4-5%, ikke mer.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Hawkwind

12

• Gemini

6

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest det ble langt svar med spørsmål også det...
Skrevet

Nei, jeg kan ikke det. Vi bor i et stort og kaldt hus, og vi har kun en ovn i stua som skal holde huset varmt... Det er ikke nok, så vi må nok få en ovn til. Forslag til hvilken? Oljeovnen skal kastes og vi trenger ny. Om kvelden sitter jeg faktisk under teppe eller helst dyne i sofaen siden det er så kaldt. Vet du om det lønner seg å skru av ovnen om natta, eller bør den stå på litt?

Skrevet

Du verden! Du er jammen flink (eller fattig ;-) )

Vi kan nok spare en del... Slukke lys, slå av PC+++ om natten, senke temperaturen, stenge av noen rom når det er kaldest på vinteren. Vi har nok for god råd...

Skrevet

Nei, jeg kan ikke det. Vi bor i et stort og kaldt hus, og vi har kun en ovn i stua som skal holde huset varmt... Det er ikke nok, så vi må nok få en ovn til. Forslag til hvilken? Oljeovnen skal kastes og vi trenger ny. Om kvelden sitter jeg faktisk under teppe eller helst dyne i sofaen siden det er så kaldt. Vet du om det lønner seg å skru av ovnen om natta, eller bør den stå på litt?

Det er mye å hente på å ha en mekanisme som senker tempraturen om natta, men det kan hende det koster like mye å varme opp igjen til akseptabel temp. Spørs på isolering, varmemassen og hvor varmt du har det.

Det er fryktelig dyrt å isolere hvis du ikke gjør det selv, og det skal avskrives og beregnes kapitalkostnader av. Men får du noen tilskudd, så blir det bedre.

Får men ikke tilskudd for å installere energivennlige ovner? Tror det.

Skrevet

Kan sikkert spare litt strøm.

Men jeg tror at det kunne vært en mye større besparelse dersom lys og pc-er i bedrifter (kontorbygg etc.) ble slått av når folk gikk for dagen.

Skrevet

Det blir første vinteren i ny leilighet, vi har vedovn i stua som varmer opp stua, kjøkken og gangen. Soverom trenger ingen av oss varme på, varmekabler på badet må være på, ellers blir det iskaldt.

Ser egentlig lite vi kan spare på. Det er panelovn på kjøkkenet som er mulig å tidsinnstille, slik at det er litt varme når vi står opp.

Skrevet

Kan sikkert spare litt strøm.

Men jeg tror at det kunne vært en mye større besparelse dersom lys og pc-er i bedrifter (kontorbygg etc.) ble slått av når folk gikk for dagen.

"Problemet" med alt elektrisk er at det skaper varme, og hvis du likevel fyrer elektrisk, så er det lite å hente.

90% av energien til en PC eller en lyspære/lysrør blir til varme, og hvis du fyrer elektrisk må du skru opp varmen tisvarende når du slår det av. Om sommern er det mer å hente..

Skrevet

"Problemet" med alt elektrisk er at det skaper varme, og hvis du likevel fyrer elektrisk, så er det lite å hente.

90% av energien til en PC eller en lyspære/lysrør blir til varme, og hvis du fyrer elektrisk må du skru opp varmen tisvarende når du slår det av. Om sommern er det mer å hente..

Vi fyrer ikke elektrisk, vi fyrer med vannbåren gulvvarme, som er fyrt på gass. Varmtvannet er derfor også oppvarmet av gass.

Skrevet

Vi fyrer ikke elektrisk, vi fyrer med vannbåren gulvvarme, som er fyrt på gass. Varmtvannet er derfor også oppvarmet av gass.

En godt bevart hemmelighet er at dypfrysern ofte bruker 40% mindre energi når du stiller opp temperaturen fra -25 -20. Det betyr ikke noe for maten, og den tørker ikke inn så fort heller.

Skrevet

Ikke mye å hente for oss. Stort, gammelt hus (vinduene er tette og nokså nye) med bare el-oppvarming.

Vi har begge to hjemmekontor, og kan ikke la temperaturen synke mye i løpet av dagen før vi jobber dårlig. Vi lar det bli temmelig kjølig i stua, helt fram til middagstider, og går i skikkelige klær med varmt på føttene, men å være valen på hendene og rød på nesa fra oktober til mars frister meg lite.

Død over kraftprodusentene, som er så grådige.

Skrevet

Ikke mye å hente for oss. Stort, gammelt hus (vinduene er tette og nokså nye) med bare el-oppvarming.

Vi har begge to hjemmekontor, og kan ikke la temperaturen synke mye i løpet av dagen før vi jobber dårlig. Vi lar det bli temmelig kjølig i stua, helt fram til middagstider, og går i skikkelige klær med varmt på føttene, men å være valen på hendene og rød på nesa fra oktober til mars frister meg lite.

Død over kraftprodusentene, som er så grådige.

Politikerne syns at vi har for mye penger og at forbruket i kroner er for stort. De vil gjerne passe på pengene for oss og spare dem. Det gjør de bl a ved å ta inn mer enn 50% saktt på energi. Det er godt ment, men mange av oss har ikke så mye penger, og bruker ikke så mye energi. Systemet er ikke rettferdig, men det er ikke verden generelt heller.

Skrevet

Kan sikkert spare inn noe, men det er forholdsvis begrenset.

Siden mye av oppvarmingen hjemme (i hvert fall i underetasjen) er elektrisk, så hjelper det lite å slå av alt lyset. Da må jo bare panel-ovmene justeres noe opp.

Men det blir nok noe mer vedfyring i 1. etg til vinteren. Så der kan jeg nok spare inn noe.

Dog er det vel lite miljøvennlig, men skitt au.....koseligere er det jo.

Og så betaler jeg intet for veden:-)

Skrevet

Kan sikkert spare inn noe, men det er forholdsvis begrenset.

Siden mye av oppvarmingen hjemme (i hvert fall i underetasjen) er elektrisk, så hjelper det lite å slå av alt lyset. Da må jo bare panel-ovmene justeres noe opp.

Men det blir nok noe mer vedfyring i 1. etg til vinteren. Så der kan jeg nok spare inn noe.

Dog er det vel lite miljøvennlig, men skitt au.....koseligere er det jo.

Og så betaler jeg intet for veden:-)

Jeg slår av lyset på badet mest fordi de runde lysrøra har en begrenset levetid i lystimer, og er dyre.

Skrevet

Tja, bruker strøm for i overkant av 4000,- i året med dagens strømpriser.

Kunne kanskje redusert regninga med 5-600 kroner om jeg hadde gått virkelig inn for det; TV i pausemodus, dataskjermer i pausemodus og lamper (med sparepærer riktignok...) som sikkert kunne skrus av i litt større grad.

Skrevet

Tja... Jeg kunne jo slått av lyset i gangen, på badet og på do, men jeg liker å ha det på når jeg er hjemme. :o) Ellers har jeg lys på etter behov og kun to panelovner. Nå har jeg ikke bodd i denne leiligheten en vinter ennå, men jeg tror den er varm. Søstra mi bor i etasjen over og der er det vanvittig varmt uten oppvarming i alle fall!

Skrevet

Jeg slår av lyset på badet mest fordi de runde lysrøra har en begrenset levetid i lystimer, og er dyre.

Jeg har alltid hørt at dersom man slår lysrør av og på ofte så forkorter det levetiden mer enn om man lar dem stå på hele dagen?

Skrevet

Det er mye å hente på å ha en mekanisme som senker tempraturen om natta, men det kan hende det koster like mye å varme opp igjen til akseptabel temp. Spørs på isolering, varmemassen og hvor varmt du har det.

Det er fryktelig dyrt å isolere hvis du ikke gjør det selv, og det skal avskrives og beregnes kapitalkostnader av. Men får du noen tilskudd, så blir det bedre.

Får men ikke tilskudd for å installere energivennlige ovner? Tror det.

Hva mener du med tilskudd; hvordan får man det?

Det er et kaldt og dårlig isolert hus vi bor i.

Skrevet

Hva mener du med tilskudd; hvordan får man det?

Det er et kaldt og dårlig isolert hus vi bor i.

Mulig det bare er Oslo?

Skrevet

Tja, bruker strøm for i overkant av 4000,- i året med dagens strømpriser.

Kunne kanskje redusert regninga med 5-600 kroner om jeg hadde gått virkelig inn for det; TV i pausemodus, dataskjermer i pausemodus og lamper (med sparepærer riktignok...) som sikkert kunne skrus av i litt større grad.

Betaler du 4000 i året? Regningen vi nettopp fikk, altså for sommeren, var på over 2000 kroner.

Skrevet

Mulig det bare er Oslo?

Det kan godt hende, for det har jeg aldri hørt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...