Gå til innhold

FU: Kan du bruke mindre strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja da må vi slå av varmepumpa evt. og bare fyre med ved, og det blir det ikke snakk om :).

Vi har enebolig og bruker ca 20.000 kw/t i året, så vi er fornøyde med det.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Hawkwind

12

• Gemini

6

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Betaler du 4000 i året? Regningen vi nettopp fikk, altså for sommeren, var på over 2000 kroner.

Drøy tusenlapp i kvartalet ja.

Er så heldig å bo i leilighet hvor oppvarming og varmtvann kjøres på fellesanlegg for hele borettslaget.

Husleie inkl. vv, oppvarming og parkering på under 3 lapper i måneden klager jeg ikke på ;-)

Skrevet

Akkurat det her har jeg tenkt litt på i det siste. Jeg kjenner ingen som sløser med strømmen, tvert i mot er alle i sparemodus og prater om hvor dyr strømmen er.

Så jeg skjønner ikke helt hvem det er som sløser. Genial FU, keinstein! :)

Selv kunne jeg kanskje spart litt ved å ikke ha på varmekablene på badet. De står på svakt fordi det er innredet med noen veldig kalde fliser som man fryser seg i hjel på på ;)

Skrevet

Nei, jeg kan ikke det. Vi bor i et stort og kaldt hus, og vi har kun en ovn i stua som skal holde huset varmt... Det er ikke nok, så vi må nok få en ovn til. Forslag til hvilken? Oljeovnen skal kastes og vi trenger ny. Om kvelden sitter jeg faktisk under teppe eller helst dyne i sofaen siden det er så kaldt. Vet du om det lønner seg å skru av ovnen om natta, eller bør den stå på litt?

Kjøp en pellets-ovn. Fra og med i går får du støtte til dette fra staten. Beløpet er ikke fastsatt enda. Pelletsovn er billigere varme enn strøm for tiden og krever mindre oppfølging enn ved. Du kan fylle en gang om dagen og ovnen er termostatstyrt og mange ovner kan du få med nattsenking.

Skrevet

Jeg kan kanskje være litt flinkere til å skru av lys i forskjellige rom men det har jeg lært her på dol ikke hjelper da lyspærer avgir varme og da må jeg bare fyre mer.

Jeg har bare elektrisk fyring. Jeg har det varmt men kryper oppi senga dersom det blir for kaldt.

Ellers så kan vi jo gå over til brødmat og gjøre som våre forfedre, ikke vaske tøy så ofte. Skifte til jul og sommer ;o)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1156842269' post='3263755]

Akkurat det her har jeg tenkt litt på i det siste. Jeg kjenner ingen som sløser med strømmen, tvert i mot er alle i sparemodus og prater om hvor dyr strømmen er.

Selv kunne jeg kanskje spart litt ved å ikke ha på varmekablene på badet. De står på svakt fordi det er innredet med noen veldig kalde fliser som man fryser seg i hjel på på ;)

SV gledet seg stort til at folk skulle spare strøm da det ble så dyrt, og håpet på minst 50%. En fantastisk mulighet mente de til å spare. De gaulet og gned seg i henda.

Det viste seg at vi sparte mindre enn 4%, selv midt i veste kulda. Vi klarte ikke mer.

Da ble det stille på tinget.

Dette blir en hard politisk nøtt.

Skrevet

Jeg kan kanskje være litt flinkere til å skru av lys i forskjellige rom men det har jeg lært her på dol ikke hjelper da lyspærer avgir varme og da må jeg bare fyre mer.

Jeg har bare elektrisk fyring. Jeg har det varmt men kryper oppi senga dersom det blir for kaldt.

Ellers så kan vi jo gå over til brødmat og gjøre som våre forfedre, ikke vaske tøy så ofte. Skifte til jul og sommer ;o)

Vi har ikke råd til å spare, da måtte etterisoleres, og det koster forbanna mye i dagens pris-Norge.

Oslo kommune halverte tilskuddene til energiøkonomisering for sikkerhets skyld, så ingen skulle få råd. Det gikk selvsagt også ut over de svakeste, det er de som søker og får det.

Skrevet

SV gledet seg stort til at folk skulle spare strøm da det ble så dyrt, og håpet på minst 50%. En fantastisk mulighet mente de til å spare. De gaulet og gned seg i henda.

Det viste seg at vi sparte mindre enn 4%, selv midt i veste kulda. Vi klarte ikke mer.

Da ble det stille på tinget.

Dette blir en hard politisk nøtt.

Neida, det blir ingen politisk nøtt.

SV vil hevde at nordmenn har så god råd at selv med dagens høye strmpriser, gidder vi ikke å spare på strømmen.

Hadde ikke blittt overrasket om SV nå vil gå inn for dobling av strømavgiften...

Skrevet

Neida, det blir ingen politisk nøtt.

SV vil hevde at nordmenn har så god råd at selv med dagens høye strmpriser, gidder vi ikke å spare på strømmen.

Hadde ikke blittt overrasket om SV nå vil gå inn for dobling av strømavgiften...

Avgifter er løsningen på alt.

Tvangsmidler som til slutt tvinger folk til å unngå dem.

Her er det så dyrt å få godkjent div bygging og endringer på bygg at folk nesten har slutta å søke. En politiker trodde at folk hadde slutta å bygge! Hehe.

En annen sa at siden tollere tok så få smuglere, så hadde folk slutta å smugle. en dag oppdaget de at smuglngen var tredoblet på 3 år, de smugla bare større lass og var blitt smartere.

Men strømmen får vi ikke så lett sniki oss unna. Hvis du ikke er elektriker.... Og hvis det blir dyrt nok...

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg kunne nok ha spart litt.

Kutte totalt bruken av tørketrommel, nå går håndklær og sengtøy i den.

Vaske mindre klær, ved at jeg dropper finvask på en del topper o.l

Ellers er det ikke noe særlig og spare på strøm, har dimmere på alt, og bryter per par med spotter, slik at ikke alle trenger stå på.

Jeg kunne dusjet i litt mindre varmt vann.

Vi har ikke elektrisk fyring, så dermed tar jeg med disse frihetene ovenfor.

Vi er også selvforsynte med ved, har ny vedovn som fint varmer opp hele huset.

Vi har også 3 gassbluss på kjøkkenet, som blir brukt mer en de to andre platene.

Skrevet

Avgifter er løsningen på alt.

Tvangsmidler som til slutt tvinger folk til å unngå dem.

Her er det så dyrt å få godkjent div bygging og endringer på bygg at folk nesten har slutta å søke. En politiker trodde at folk hadde slutta å bygge! Hehe.

En annen sa at siden tollere tok så få smuglere, så hadde folk slutta å smugle. en dag oppdaget de at smuglngen var tredoblet på 3 år, de smugla bare større lass og var blitt smartere.

Men strømmen får vi ikke så lett sniki oss unna. Hvis du ikke er elektriker.... Og hvis det blir dyrt nok...

Det verste er at jeg tviler på om privathusholdningene bruker så veldig mye mer strøm enn for 20 år siden.

Hvis man ser bort fra strømforbruk til oppvarming, selvsagt.

Selv om vi har aldri så mange flere gizmoer som bruker strøm i dag, har mange av huisholdningens tro tjenere også blitt mer energiøkonomiske.

Kjøleskap, frysere, komfyrer, TV'er og stereoanlegg i moderne utgaver er vel alle blitt utviklet til å bruke mindre strøm nå enn tidligere grunnet ny teknikk.

Samme er vel tilfelle med varmtvannsberedere.

Sparepærer og sparedusj er vel og installert i svært mange norske hjem - og ikke minst sparepærer reduserer mye av en husholdnings energiforbruk.

Og så har vi fått et mangfold av gizmoer til kjøkkenet som gjør spesifikke arbeidsoppgaver langt mer effektivt enn hva komfyren kan gjøre - vannkoker er vel et greit eksempel på det.

Men vi fyrer med strøm i stedet for med ved, olje og parafin.

Og vi har det vel jevnt over en del varmere enn hva som var vanlig tidligere.

Konklusjonen må da logisk være at vi skal gå tilbake til olje- og vedfyring igjen...?

Skrevet

Det verste er at jeg tviler på om privathusholdningene bruker så veldig mye mer strøm enn for 20 år siden.

Hvis man ser bort fra strømforbruk til oppvarming, selvsagt.

Selv om vi har aldri så mange flere gizmoer som bruker strøm i dag, har mange av huisholdningens tro tjenere også blitt mer energiøkonomiske.

Kjøleskap, frysere, komfyrer, TV'er og stereoanlegg i moderne utgaver er vel alle blitt utviklet til å bruke mindre strøm nå enn tidligere grunnet ny teknikk.

Samme er vel tilfelle med varmtvannsberedere.

Sparepærer og sparedusj er vel og installert i svært mange norske hjem - og ikke minst sparepærer reduserer mye av en husholdnings energiforbruk.

Og så har vi fått et mangfold av gizmoer til kjøkkenet som gjør spesifikke arbeidsoppgaver langt mer effektivt enn hva komfyren kan gjøre - vannkoker er vel et greit eksempel på det.

Men vi fyrer med strøm i stedet for med ved, olje og parafin.

Og vi har det vel jevnt over en del varmere enn hva som var vanlig tidligere.

Konklusjonen må da logisk være at vi skal gå tilbake til olje- og vedfyring igjen...?

Politikerne har oppdaget en ny måte å kreve inn skatt på.

Skrevet

Politikerne har oppdaget en ny måte å kreve inn skatt på.

Jepp.

De trengte vel å finansiere noen tusen papirflyttere ekstra i Finansdepartementet...

Skrevet

Vi skal fyre med gratis paller i vinter, så sparer vi kanskje noe ihvertfall.

Håper strømprisene ikke blir så høye som vi frykter! Vi trenger pengene, det er sikkert.

*sukk*

Skrevet

Vi skal fyre med gratis paller i vinter, så sparer vi kanskje noe ihvertfall.

Håper strømprisene ikke blir så høye som vi frykter! Vi trenger pengene, det er sikkert.

*sukk*

Her er det et hundretall eller to som fortsatt betaler på forrige vinter.

Skrevet

Tja, bruker strøm for i overkant av 4000,- i året med dagens strømpriser.

Kunne kanskje redusert regninga med 5-600 kroner om jeg hadde gått virkelig inn for det; TV i pausemodus, dataskjermer i pausemodus og lamper (med sparepærer riktignok...) som sikkert kunne skrus av i litt større grad.

Jeg har 3000 i regning annenhver mnd nå. Og jeg har enda ikke begynt å fyre. Denne leiligheten er stor og kald, den er bygget på 80-tallet da de sparte på isoleringa. Veggene er to gipsvegger uten isolering i mellom. Og av praktiske grunner er det få dører mellom rommene.

Jeg bruker oppvaskmaskinen en gang i uka og vaskemaskin og tørketrommel to ganger.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal spare mer strøm.

Skrevet

Her er det et hundretall eller to som fortsatt betaler på forrige vinter.

Fortsatt betaler på forrige vinter?

Får bare krysse fingrene skjønner jeg.

Og utnytte solvarmen som kommer inn på soldager, så vi ikke må ha så mye ovner på hele tiden.

Og en ekstra genser kanskje, eller pledd i sofaen.

*spare spare*

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1156842269' post='3263755]

Da jeg leste dette er jeg glad vi ikke har varmekabler i gulvet på badet, Angelica. Tror vi drøyer litt med å fikse på det.

:-)

Skrevet

Jeg har 3000 i regning annenhver mnd nå. Og jeg har enda ikke begynt å fyre. Denne leiligheten er stor og kald, den er bygget på 80-tallet da de sparte på isoleringa. Veggene er to gipsvegger uten isolering i mellom. Og av praktiske grunner er det få dører mellom rommene.

Jeg bruker oppvaskmaskinen en gang i uka og vaskemaskin og tørketrommel to ganger.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal spare mer strøm.

Med så høyt strømforbruk ville jeg huket tak i en elektriker for å sjekke tilstanden på anlegget.

18000 i strømutgifter i leilighet er jo tilsvarende som i en (mindre) enebolig; og høres mistenkelig mye ut.

Skrevet

Sparepærer. Alltid full vaskemaskin og oppvaskmaskin. Vente med å tappe ut badevann til det er kaldt. Koke ting med lokket på. Være rask i dusjen. Fleece og stillong på inne. Fyre med ved.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...