Gå til innhold

FU: Kan du bruke mindre strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3000 i regning annenhver mnd nå. Og jeg har enda ikke begynt å fyre. Denne leiligheten er stor og kald, den er bygget på 80-tallet da de sparte på isoleringa. Veggene er to gipsvegger uten isolering i mellom. Og av praktiske grunner er det få dører mellom rommene.

Jeg bruker oppvaskmaskinen en gang i uka og vaskemaskin og tørketrommel to ganger.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal spare mer strøm.

Er det mulig!? Jeg bodde tidligere på 77m2, blokk fra slutten av 60-tallet. Med to unger går vaskemaskin og oppvaskmaskin jevnt og trutt.

På det meste hadde jeg regninger på 2000,- på 3 mnd, altså under 700,- i mnd. Brukte bare elektrisk oppvarming.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Hawkwind

12

• Gemini

6

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg har 3000 i regning annenhver mnd nå. Og jeg har enda ikke begynt å fyre. Denne leiligheten er stor og kald, den er bygget på 80-tallet da de sparte på isoleringa. Veggene er to gipsvegger uten isolering i mellom. Og av praktiske grunner er det få dører mellom rommene.

Jeg bruker oppvaskmaskinen en gang i uka og vaskemaskin og tørketrommel to ganger.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal spare mer strøm.

Oppvaskmaskin ja, der kan nok jeg spare mer strøm!

Etter mange år med oppvask for hånd, tyr jeg så alt for lett til den maskina...

Jeg hater og vaske opp!

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1156842269' post='3263755]

Akkurat det her har jeg tenkt litt på i det siste. Jeg kjenner ingen som sløser med strømmen, tvert i mot er alle i sparemodus og prater om hvor dyr strømmen er.

Så jeg skjønner ikke helt hvem det er som sløser. Genial FU, keinstein! :)

Selv kunne jeg kanskje spart litt ved å ikke ha på varmekablene på badet. De står på svakt fordi det er innredet med noen veldig kalde fliser som man fryser seg i hjel på på ;)

Jeg tror ikke den vanlige mannen i gata er problemet....

Problmet er de som har et stor hus. De varmer opp hele huset.

Så har de varmekabler ute på veien opp til garasjen.

Boblebad, badstu osv.

Så har de i tillegg stoooore hytter, som også har varmekabler, oppkjørsel m/varmekabler osv....

Heia luksusstrømpris, slik at de som bruker så mye kan betale!!!!:)

Skrevet

Sparepærer. Alltid full vaskemaskin og oppvaskmaskin. Vente med å tappe ut badevann til det er kaldt. Koke ting med lokket på. Være rask i dusjen. Fleece og stillong på inne. Fyre med ved.

Hvorfor vente med å tappe ut badevannet til det er kaldt?! For å varme opp rommet med vann som holder 30 grader?

Skrevet

Hvorfor vente med å tappe ut badevannet til det er kaldt?! For å varme opp rommet med vann som holder 30 grader?

Ja, hvorfor ikke?

Når vannet blir kaldt, har varmen fra vannet forflyttet seg til et annet sted, nemlig til resten av rommet.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke?

Når vannet blir kaldt, har varmen fra vannet forflyttet seg til et annet sted, nemlig til resten av rommet.

Lurt:) *Notere bak øret*

Skrevet

Jepp. Hvis du venter med å tappe ut badevannet, blir varmtvannet nesten gratis. Hvis du tapper det ut ved 20*C, har vannet gitt tilbake mye varme og man betaler bare for oppvarming fra ca. 5*C (vinterstid) til 20*C.

Ørkenvandreren
Skrevet

Tja, sikkert noe - men mye er gjort allerede;

Har etterisolert huset, installert tidsstyring på alle ovner slik at de slår seg ned på sparetemperatur på dagen og natten. Har installert peisovner i begge etasjer og fyrer litt med ved.

Vanlige glødelampers energiforbruk er 90% varme og 10% lys, så det er liten effekt i å bytte disse til sparepærer i oppvarmede rom. Men jeg kunne vel installert sparepærer i kjelleren. Har ikke varmepumpe, en luft-til luft ville vel kunne spart seg inn i løpet av 3-4 år - men huset har mange små rom, så jeg ville fått problemer med distribusjonen av varmen. Dusje kjappere kunne vi kanskje gjort? Dusjhodet er ikke av de mest sløsende dog.

I sum: Gjort en del, kunne sikkert gjort litt til.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke?

Og det samme gjelder egentlig når man heller av pastavann og potetvann osv. La proppen stå i vasken, og tapp det ut når det er kaldt.

Skrevet

Kan sikkert spare litt strøm.

Men jeg tror at det kunne vært en mye større besparelse dersom lys og pc-er i bedrifter (kontorbygg etc.) ble slått av når folk gikk for dagen.

Enig...!

Og som jeg skrev til Angelica, heia luksusforbruk betaling på strøm...

dvs at de som har svære hus m/ oppvarming av hele huset, varmekabler i oppkjørsel, boblebad osv, og pluss at de ofte har store hytter med varme, og kabler i oppkjørselr der også (jeg vet dette er vanlig nå....), at DE kan betale mer enn hvermannsen...

Skrevet

Det verste er at jeg tviler på om privathusholdningene bruker så veldig mye mer strøm enn for 20 år siden.

Hvis man ser bort fra strømforbruk til oppvarming, selvsagt.

Selv om vi har aldri så mange flere gizmoer som bruker strøm i dag, har mange av huisholdningens tro tjenere også blitt mer energiøkonomiske.

Kjøleskap, frysere, komfyrer, TV'er og stereoanlegg i moderne utgaver er vel alle blitt utviklet til å bruke mindre strøm nå enn tidligere grunnet ny teknikk.

Samme er vel tilfelle med varmtvannsberedere.

Sparepærer og sparedusj er vel og installert i svært mange norske hjem - og ikke minst sparepærer reduserer mye av en husholdnings energiforbruk.

Og så har vi fått et mangfold av gizmoer til kjøkkenet som gjør spesifikke arbeidsoppgaver langt mer effektivt enn hva komfyren kan gjøre - vannkoker er vel et greit eksempel på det.

Men vi fyrer med strøm i stedet for med ved, olje og parafin.

Og vi har det vel jevnt over en del varmere enn hva som var vanlig tidligere.

Konklusjonen må da logisk være at vi skal gå tilbake til olje- og vedfyring igjen...?

Jo, private husholdninger bruker mye mer strøm enn før. En hovedgrunn er at vi har større boflate pr. person, og dermed mer å varme opp. Vi bruker også mer varmtvann.

Skrevet

Jo, private husholdninger bruker mye mer strøm enn før. En hovedgrunn er at vi har større boflate pr. person, og dermed mer å varme opp. Vi bruker også mer varmtvann.

Tror jeg nevnte noe om "om man ser bort fra oppvarming".

Om vi bruker mer varmtvann er jeg usikker på sånn i det store og hele.

Vi har jo tross alt nå nesten 100% gått over til å bruke dusj til kroppsvask fremfor bad; også for barn (ser da bort fra spebarns-/småbarnstiden).

Og sparedusjer og energiøkonomiske varmtvannsberedere tror jeg nok veier opp for at vi dusjer mer enn før.

Om vi har så voldsomt mye større boflate enn for 20 år siden er jeg usikker på forøvrig.

Og i den grad gjennomsnittlig boflate er utøket, er jeg ganske sikker på at bedre isolering av hus og leiligheter veier opp for svært mye av dette.

Derimot er nok innetemperaturen vesentlig høyere i snitt i dag enn hva den var for 20 år siden.

Og skal ikke stor endring til på innetemperatur før det gjør store utslag på forbruk av elektrisitet.

Skrevet

Det eneste det er noe å spare på her, er tørketrommelen. Men jeg orker ikke å ha klær hengende overalt i huset til enhver tid, like lite som jeg orker knekkebrødhåndklær. Urk.

Skrevet

Det verste er at jeg tviler på om privathusholdningene bruker så veldig mye mer strøm enn for 20 år siden.

Hvis man ser bort fra strømforbruk til oppvarming, selvsagt.

Selv om vi har aldri så mange flere gizmoer som bruker strøm i dag, har mange av huisholdningens tro tjenere også blitt mer energiøkonomiske.

Kjøleskap, frysere, komfyrer, TV'er og stereoanlegg i moderne utgaver er vel alle blitt utviklet til å bruke mindre strøm nå enn tidligere grunnet ny teknikk.

Samme er vel tilfelle med varmtvannsberedere.

Sparepærer og sparedusj er vel og installert i svært mange norske hjem - og ikke minst sparepærer reduserer mye av en husholdnings energiforbruk.

Og så har vi fått et mangfold av gizmoer til kjøkkenet som gjør spesifikke arbeidsoppgaver langt mer effektivt enn hva komfyren kan gjøre - vannkoker er vel et greit eksempel på det.

Men vi fyrer med strøm i stedet for med ved, olje og parafin.

Og vi har det vel jevnt over en del varmere enn hva som var vanlig tidligere.

Konklusjonen må da logisk være at vi skal gå tilbake til olje- og vedfyring igjen...?

Energibruk i norske husholdninger har vokst med mer enn 50 % de siste 25 år. Økt forbruk av elektrisitet til romoppvarming er den dominerende faktoren bak veksten. I tillegg har mer belysning og økt bruk av elektrisk utstyr drevet opp forbruket.

http://www.enova.no/?itemid=79

Skrevet

Jeg kan vel spare litt på oppvarming. Må bare belage meg på å kle på meg mer til vinteren.

Skrevet

Da jeg leste dette er jeg glad vi ikke har varmekabler i gulvet på badet, Angelica. Tror vi drøyer litt med å fikse på det.

:-)

Brrr..lykke til. Fryser av meg tærne hvis ikke varmekablene står svakt på ;)

Skrevet

Tror jeg nevnte noe om "om man ser bort fra oppvarming".

Om vi bruker mer varmtvann er jeg usikker på sånn i det store og hele.

Vi har jo tross alt nå nesten 100% gått over til å bruke dusj til kroppsvask fremfor bad; også for barn (ser da bort fra spebarns-/småbarnstiden).

Og sparedusjer og energiøkonomiske varmtvannsberedere tror jeg nok veier opp for at vi dusjer mer enn før.

Om vi har så voldsomt mye større boflate enn for 20 år siden er jeg usikker på forøvrig.

Og i den grad gjennomsnittlig boflate er utøket, er jeg ganske sikker på at bedre isolering av hus og leiligheter veier opp for svært mye av dette.

Derimot er nok innetemperaturen vesentlig høyere i snitt i dag enn hva den var for 20 år siden.

Og skal ikke stor endring til på innetemperatur før det gjør store utslag på forbruk av elektrisitet.

Ja, vi har det nok helt klart varmere inne om vinteren enn før. Men at husene i dag er så mye bedre isolert, kan vel diskuteres. Kanskje de helt nye husene, men de langt fleste boligene er gamle. Og det er neppe flertallet som har etterisolert.

Boligarealet er også større (jeg så tall ang. dette fra SSB for et par år siden) Det som var familieleiligheter på 60-tallet er nå leiligheter for barnløse par osv. Flere enslige i romslige leiligheter, 70-tallshusene er utvidet for dagens barnefamilier...

Skrevet

Energibruk i norske husholdninger har vokst med mer enn 50 % de siste 25 år. Økt forbruk av elektrisitet til romoppvarming er den dominerende faktoren bak veksten. I tillegg har mer belysning og økt bruk av elektrisk utstyr drevet opp forbruket.

http://www.enova.no/?itemid=79

Men pr. husholdning tror jeg nok likevel ikke effekten er dramatisk - om man ser bort fra oppvarming selvsagt.

En faktor man lett glemmer i slike regnestykker, er at antall husholdninger i Norge ikke er en konstant størrelse.

Kunne vært svært interessant å se tall på følgende:

Hvor stor andel av forbruket som skyldes oppvarming ved elektristet nå og for 25 år siden.

Deretter trekke dette forbruket vekk fra forbruk av elektrisk kraft, og dele det resterende på antall husholdninger.

Gjerne også en videre fordeling av tallene på leiligheter og eneboliger.

Er rimelig overbevist om at tallmaterialet man hadde fått frem da hadde overrasket en del av disse som skriker opp om at vi sløser så mye mer med strøm nå enn for x antall år siden ;-)

Skrevet

Ja, vi har det nok helt klart varmere inne om vinteren enn før. Men at husene i dag er så mye bedre isolert, kan vel diskuteres. Kanskje de helt nye husene, men de langt fleste boligene er gamle. Og det er neppe flertallet som har etterisolert.

Boligarealet er også større (jeg så tall ang. dette fra SSB for et par år siden) Det som var familieleiligheter på 60-tallet er nå leiligheter for barnløse par osv. Flere enslige i romslige leiligheter, 70-tallshusene er utvidet for dagens barnefamilier...

Joa, men nå har du et langt større perspektiv enn hva jeg opererte med.

Siste 20 år var min greie; går man 30-40 år tilbake er det klart at forskjellene er vesentlige.

Før og etter at oljemillionene begynte å prege det som var et av Europas fattigere land vettu ;-)

Skrevet

Jeg bestilte 10 sekker ved forrige gang det var krise (2003?), og de ble selvsagt ikke levert før lenge etter det hadde blitt varmt i været (alle skulle jo ha ved, og jeg kom langt bak i køen).

Innholdet i de sekkene har jeg tenkt å få kvitta meg med i vinter.

(Vi har vedkamin på stua, men bruker den ellers svært sjelden.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...