Gå til innhold

FU: Kan du bruke mindre strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kan nok spare litt, for vi har ikkje optimalt straumforbruk per i dag, men vi sløser heller ikkje, så vi vil nok blø med aukte straumprisar, vi som andre.

Det provoserer meg faktisk litt at det kvart bidige år er snakk om ENØK-TILTAK og STRØMSPARING når prisane går opp og det er vassmangel i magasinane. Har ein gjort full pakke av straumsparingstiltak for 6 år sidan, kor mange år kan ein halde fram å kutte ned og kutte ned, liksom....

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Hawkwind

12

• Gemini

6

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enig...!

Og som jeg skrev til Angelica, heia luksusforbruk betaling på strøm...

dvs at de som har svære hus m/ oppvarming av hele huset, varmekabler i oppkjørsel, boblebad osv, og pluss at de ofte har store hytter med varme, og kabler i oppkjørselr der også (jeg vet dette er vanlig nå....), at DE kan betale mer enn hvermannsen...

Problemet er at de oftest har en strømmåler på huset, en egen på garasjen (som står på kona), en tredje på hytta (som står på sønnen), osv.

Så hvis det skal være en luksus-avgift på strømforbruk over et visst nivå, så er det ikke sikkert at de vil rammes uansett, de som bruker spesielt mye strøm...

Skrevet

Jeg kan vel spare litt på oppvarming. Må bare belage meg på å kle på meg mer til vinteren.

Mange går rundt i 25 grader i hele huset. Det er i hvert fall dyrt i et stort hus.

Skrevet

Vi kan nok spare litt, for vi har ikkje optimalt straumforbruk per i dag, men vi sløser heller ikkje, så vi vil nok blø med aukte straumprisar, vi som andre.

Det provoserer meg faktisk litt at det kvart bidige år er snakk om ENØK-TILTAK og STRØMSPARING når prisane går opp og det er vassmangel i magasinane. Har ein gjort full pakke av straumsparingstiltak for 6 år sidan, kor mange år kan ein halde fram å kutte ned og kutte ned, liksom....

Er det helt slutt å snakke om forurensing av vedfyring? Jeg trodde jeg skule bli kvalt her da røyken lå tett mellom husa i fuktig vær.

Skrevet

Det kan godt hende, for det har jeg aldri hørt om.

Info om tilskuddsordning (gjeldende fra 28. aug., altså i går), finner du info om her:

http://www.enova.no/ (i det grå nyhets-feltet midt på siden)

Skrevet

Jeg har alltid hørt at dersom man slår lysrør av og på ofte så forkorter det levetiden mer enn om man lar dem stå på hele dagen?

Det har også jeg hørt, men tror det avhneger en god del av type lysrør - uten at jeg har noen som helst greie på akkurat det:-)

Skrevet

Med så høyt strømforbruk ville jeg huket tak i en elektriker for å sjekke tilstanden på anlegget.

18000 i strømutgifter i leilighet er jo tilsvarende som i en (mindre) enebolig; og høres mistenkelig mye ut.

Jeg tror ikke det er noe feil. Elektrisk kjøkken, døråpnere, seng osv, jeg tror det tar mer strøm enn det blir sagt.

Skrevet

Er det mulig!? Jeg bodde tidligere på 77m2, blokk fra slutten av 60-tallet. Med to unger går vaskemaskin og oppvaskmaskin jevnt og trutt.

På det meste hadde jeg regninger på 2000,- på 3 mnd, altså under 700,- i mnd. Brukte bare elektrisk oppvarming.

Ja, det er visst mulig. Og jeg orker ikke å fryse til vinteren.

Skrevet

Oppvaskmaskin ja, der kan nok jeg spare mer strøm!

Etter mange år med oppvask for hånd, tyr jeg så alt for lett til den maskina...

Jeg hater og vaske opp!

Du er ikke alene om å hate det. Jeg tror ikke det tar så utrolig med strøm, bare vær flink og skyll og fyll maskinen :o)

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe feil. Elektrisk kjøkken, døråpnere, seng osv, jeg tror det tar mer strøm enn det blir sagt.

Men likevel - høres enormt mye ut...

Skrevet

Problemet er at de oftest har en strømmåler på huset, en egen på garasjen (som står på kona), en tredje på hytta (som står på sønnen), osv.

Så hvis det skal være en luksus-avgift på strømforbruk over et visst nivå, så er det ikke sikkert at de vil rammes uansett, de som bruker spesielt mye strøm...

Hmm, ja de er noen luringer... De har virkelig råd til å betale også...:(

Skrevet

Hmm, ja de er noen luringer... De har virkelig råd til å betale også...:(

Det er ikke nødvendigvis de som er så smarte, men de har råd til å betale økonomiske rådgivere! ;-)

Skrevet

Vi vasker altfor mye klær... Bruker helst ikke de samme klærne to dager på rad :-/

Dessuten kunne jeg ha droppa mine to ganger pr. uke i det svære boblekaret vårt (bruker ikke boblene, men masse vann...)

Kanskje kunne vi ha knepet inn på dusjing også...men det tror jeg ikke jeg orker...

Skrevet

Tror jeg nevnte noe om "om man ser bort fra oppvarming".

Om vi bruker mer varmtvann er jeg usikker på sånn i det store og hele.

Vi har jo tross alt nå nesten 100% gått over til å bruke dusj til kroppsvask fremfor bad; også for barn (ser da bort fra spebarns-/småbarnstiden).

Og sparedusjer og energiøkonomiske varmtvannsberedere tror jeg nok veier opp for at vi dusjer mer enn før.

Om vi har så voldsomt mye større boflate enn for 20 år siden er jeg usikker på forøvrig.

Og i den grad gjennomsnittlig boflate er utøket, er jeg ganske sikker på at bedre isolering av hus og leiligheter veier opp for svært mye av dette.

Derimot er nok innetemperaturen vesentlig høyere i snitt i dag enn hva den var for 20 år siden.

Og skal ikke stor endring til på innetemperatur før det gjør store utslag på forbruk av elektrisitet.

Men hvorfor skal man se bort fra strømmen som brukes til oppvarming? Det blir et regnestykke uten mening, såør du meg.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis de som er så smarte, men de har råd til å betale økonomiske rådgivere! ;-)

Sant nok:))

Skrevet

Vi vasker altfor mye klær... Bruker helst ikke de samme klærne to dager på rad :-/

Dessuten kunne jeg ha droppa mine to ganger pr. uke i det svære boblekaret vårt (bruker ikke boblene, men masse vann...)

Kanskje kunne vi ha knepet inn på dusjing også...men det tror jeg ikke jeg orker...

Bruk stamp, og bad i denne rekkefølgen: far, yngste barn først, gamlinger, så mor til slutt. I samme vannet. Litt såpe. En gang i uka.

Skrevet

Bruk stamp, og bad i denne rekkefølgen: far, yngste barn først, gamlinger, så mor til slutt. I samme vannet. Litt såpe. En gang i uka.

Akkurat sånn som de gjorde det når faren min vokste opp på en bondegård. faren min var glad for at han var odelsgutt, så hadde han bare faren foran seg. Bak ham kom fire søsken og mor i huset...

Jeg er nok litt for mye "rødstrømpe" til å kunne gjennomføre den der ;-)

Skrevet

Akkurat sånn som de gjorde det når faren min vokste opp på en bondegård. faren min var glad for at han var odelsgutt, så hadde han bare faren foran seg. Bak ham kom fire søsken og mor i huset...

Jeg er nok litt for mye "rødstrømpe" til å kunne gjennomføre den der ;-)

Du vil bade først.

Skrevet

Du skal ha veldig stort strømforbruk før det lønner seg å ha egen måler på garasjen, da. Fastleddet på nettleia utgjør fortsatt en stor del av strømregninga for husholdningene. Og egen måler på hytta må du nødvendigvis ha, dersom ikke hytta ligger _veldig_ nær huset ditt.

Men å ha egen avgiftssats på hyttestrøm, er ingen umulighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...