Gå til innhold

FU: Kan du bruke mindre strøm?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Du er ikke alene om å hate det. Jeg tror ikke det tar så utrolig med strøm, bare vær flink og skyll og fyll maskinen :o)

Jeg fyller den opp, tro meg, alt går inni der nå :o)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• Hawkwind

12

• Gemini

6

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg fyller den opp, tro meg, alt går inni der nå :o)

Vi er bare to nå, det var verre da vi var fem. Da gikk den omtrent hver dag.

Skrevet

Du vil bade først.

Yess, skulle bare mangle. Det er tross alt jeg som er reinest etter en arbeidsdag :-)

Skrevet

Men hvorfor skal man se bort fra strømmen som brukes til oppvarming? Det blir et regnestykke uten mening, såør du meg.

Fordi de samme politikere som skriker fordi vi nå bruker for mye strøm, er de selvsamme som sto på barrikadene for å få oss til å kutte ut å bruke vedfyring og oljefyring og bytte ut dette med strøm.

Fordi dette ga billigere oppvarming OG fordi det var mer miljøvennlig.

Skrevet

Fordi de samme politikere som skriker fordi vi nå bruker for mye strøm, er de selvsamme som sto på barrikadene for å få oss til å kutte ut å bruke vedfyring og oljefyring og bytte ut dette med strøm.

Fordi dette ga billigere oppvarming OG fordi det var mer miljøvennlig.

Kutte ned på oljebasert fyring, ja det er jeg med på. Men når har politikerene stått på barikadene for å få folk til å kutte bruk av biobrensel? Det må da være en stund siden?

Skrevet

Kutte ned på oljebasert fyring, ja det er jeg med på. Men når har politikerene stått på barikadene for å få folk til å kutte bruk av biobrensel? Det må da være en stund siden?

Både vedfyring og oljefyring har det blitt sagt mye stygt om fra politisk hold.

Her i Oslo er det ikke mange årene siden det ble snakket mye - og vel og fattet tiltak - for å fjerne vedfyring. Med henvisning til luftforurensning på vinteren.

Ellers var det vel 80-tallet hvor man ble instendig oppfordret til å gå over til elektrisk oppvarming; nærmere bestemt slutten av 80-tallet.

Og tiden har vel vist at det sterke politiske presset man opplevde den gang var basert på elendig konsekvensutredning og kortsiktig gevinsttenkning i forhold til å sko seg på miljøpolitikkens popularitet i velgermassen.

Skrevet

Mange går rundt i 25 grader i hele huset. Det er i hvert fall dyrt i et stort hus.

jeg føler meg litt heldig her. vi har ikke en eneste ovn på og nesten ingen lys. men det er 23-25 grader inne i denne leiligheten.vet ikke helt hvorfor . det er en plage om sommeren og en velsignelse om vinteren!

jeg bruker å bruke minst mulig taklys. vi har downlights i alle tak, og jeg vet ikke helt hvordan det er med sparepærer på de greiene der. jeg vasker alltid på korteste vask i vaskemaskina, selv om maskina er full. jeg dusjer ikke hver dag. jeg setter ting for tidlig inn i ovnen, og skrur av varmen når det nærmer seg ferdig. vi trenger ikke bruke så mye varme om vinteren heldigvis, men vi bruker minst mulig og helst bare en ovn av gangen. pledd og ullsokker er fint :)

Skrevet

Du skal ha veldig stort strømforbruk før det lønner seg å ha egen måler på garasjen, da. Fastleddet på nettleia utgjør fortsatt en stor del av strømregninga for husholdningene. Og egen måler på hytta må du nødvendigvis ha, dersom ikke hytta ligger _veldig_ nær huset ditt.

Men å ha egen avgiftssats på hyttestrøm, er ingen umulighet.

"Du skal ha veldig stort strømforbruk før det lønner seg å ha egen måler på garasjen, da."

Folk med store eiendommer, elektriske varmekabler i oppkjørselen, mye utebelysning etc. etc. kan kanskje ha nytte av en separat strømmåler. Jeg vet ikke, har bare hørt at det jeg beskrev med å dele det opp på ulike familiemedlemmer er en sannsynlig måte for å omgå slike problemer.

Mine problemer er av en helt annen art! hehe

Skrevet

"Du skal ha veldig stort strømforbruk før det lønner seg å ha egen måler på garasjen, da."

Folk med store eiendommer, elektriske varmekabler i oppkjørselen, mye utebelysning etc. etc. kan kanskje ha nytte av en separat strømmåler. Jeg vet ikke, har bare hørt at det jeg beskrev med å dele det opp på ulike familiemedlemmer er en sannsynlig måte for å omgå slike problemer.

Mine problemer er av en helt annen art! hehe

Nei, de fleste av oss sliter ikke med stort strømforbruk i garasjen :-))

Men det med at det slulle være et problem at man hadde flere målere med ulike eiere, tror jeg ikke så mye på. Det er mulig å få til et toprissystem om man ønsker.

Men høyere strømpris må til både for at folk skal spare/tenke alternativt, og for at det skal bygges ut mer fornybar energiproduksjon i Norge.

Så for min del må prisen bare gå opp ;-) Mesteparten av norske kraftprodusenter er offentlig eid, og pengene kommer oss til gode igjen på en eller annen måte senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...