Gå til innhold

Purring fra Lånekassa - ganske utspekulert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler ca 4500 i kvartalet til Lånekassa, og det skal jeg gjøre i nesten 20 år til. Jippi. Så ekstrautgifter i tillegg til dette er ikke særlig interessant.

Har slått meg på e-Faktura for å "spare 35 kr mnd" eller hva det nå er de kan tilby.

Forrige innbetaling forfalt 15. august. Jeg har vært bortreist, og utsatt innbetalingen noen dager. Men den 26. august dumpet det jammen inn et nytt krav, med purregebyr på 280 kr ekstra!

Jeg vet utmerket godt at det skal gå minst 14 dager etter forfall før en purring kan sendes. Vel har Lånekassen egne purresatser, men de kan vel ikke gå utenom bestemmelsen om 14 dager?

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_2152/hDKey_1

Her var det altså gått bare 11 dager etter forfall, 14 dager etter er i dag. Jeg betalte i går, og da kan de ikke komme og kreve purregebyret senere?

Lurer på hvor mange ekstra kroner Lånekassen tusker til seg på denne måten, rimelig utspekulert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har betalt dagen etter, for så å få gebyr på neste regning :-( (Så nå betaler jeg alltid i tide)

Skrevet

Jeg har betalt dagen etter, for så å få gebyr på neste regning :-( (Så nå betaler jeg alltid i tide)

Det tror jeg ikke er lov - linken jeg la inn er fra Nærings- og Handelsdepartementet, og Lånekassa har vel ikke dispensajon fra loven?

Skrevet

Tror de faller inn under noen spesielle regler, ihvertfall mener jeg å ha lest det en gang.

Skrevet

Tror de faller inn under noen spesielle regler, ihvertfall mener jeg å ha lest det en gang.

I forhold til å sette egne purregebyr og egeninkasso ja, det stemmer. Men om de kan kreve purring dagen etter forfall, som KaVa har opplevd, det nekter jeg å tro.. Dette skal jeg finne ut av!

:-)

Gjest har også lån
Skrevet

Men å betale akkurat på dagen gir vel ikke gebyr?

Skrevet

Kanskje særregler slik som for Årsavgiften på bil og NRK-linsens?

Skrevet

Men å betale akkurat på dagen gir vel ikke gebyr?

Å betale på dagen, gir ikke gebyr, nei.

Skrevet

Kanskje det er forskjell dersom man har fastrente eller vanlig rente? Jeg har fastrente... *undre undre*

Dette er alt jeg fant om purring på nettsidene til lånekassen: Purring

Hvis du ikke betaler når du skal, og heller ikke søker om betalingsutsettelse, sender Lånekassen ut andregangsvarsel (purring). Det blir da lagt til 280 kroner i gebyr. Dersom du fremdeles ikke betaler eller søker om utsettelse, sender vi deg et varsel om oppsigelse av lånet. Dette koster 490 kroner.

Skrevet

Kanskje det er forskjell dersom man har fastrente eller vanlig rente? Jeg har fastrente... *undre undre*

Dette er alt jeg fant om purring på nettsidene til lånekassen: Purring

Hvis du ikke betaler når du skal, og heller ikke søker om betalingsutsettelse, sender Lånekassen ut andregangsvarsel (purring). Det blir da lagt til 280 kroner i gebyr. Dersom du fremdeles ikke betaler eller søker om utsettelse, sender vi deg et varsel om oppsigelse av lånet. Dette koster 490 kroner.

Ja, det står ingenting om særregler, men de mener kanskje at de ikke behøver opplyse om slikt?

Det står også at om du ikke har mottatt noe varsel om innbetaling er det ditt eget ansvar å huske på forfallsdatoene. Om det kommer en purring uten at du har mottatt faktura, må du fremdeles betale purregebyret.

Virker ekstremt utspekulert, spør du meg.

Skrevet

De fleste offentlige institusjoner har slike opplegg.

En smart fyr i Finansdepartementet fant ut for noen år siden at folk unnlot ikke å betale regninger fordi de ikke hadde råd - men fordi de ikke gadd.

Og at ekstremt høye gebyrer var den eneste gode løsning.

For i følge Finansdepartementet finnes det ikke fattige mennesker i Norge, bare mennesker som ikke har lært seg å prioritere.

Skrevet

De fleste offentlige institusjoner har slike opplegg.

En smart fyr i Finansdepartementet fant ut for noen år siden at folk unnlot ikke å betale regninger fordi de ikke hadde råd - men fordi de ikke gadd.

Og at ekstremt høye gebyrer var den eneste gode løsning.

For i følge Finansdepartementet finnes det ikke fattige mennesker i Norge, bare mennesker som ikke har lært seg å prioritere.

Merker det godt i min egen bedrift - det går stadig krav til inkasso.

Men vet du med sikkerhet at de har dispensasjon fra kravet om 14 dager?

Skulle likt å vite om dette er noe de er nødt å opplyse om på forhånd, og hvor det da evt står.

Jeg har alltid betalt regningene mine, har aldri utsatt eller strøket til en eksamen eller fått et eneste inkassokrav. Men det teller vel ikke.

Skrevet

Skulle likt å vite om dette er noe de er nødt å opplyse om på forhånd, og hvor det da evt står.

Jeg har alltid betalt regningene mine, har aldri utsatt eller strøket til en eksamen eller fått et eneste inkassokrav. Men det teller vel ikke.

Ville forsøkt å gå inn på lånekassa sine hjemmesider og sjekket.

Om de har særskilte regler for dette, bør det være opplyst der et sted - muligens i en faq.

Skrevet

Ville forsøkt å gå inn på lånekassa sine hjemmesider og sjekket.

Om de har særskilte regler for dette, bør det være opplyst der et sted - muligens i en faq.

Det står ekstremt lite der, har ikke funnet noe på sidene der de opplyser om saksgang i forhold til purring og inkasso.

Det står, såvidt jeg kan se, bare at kravet skal betales innen forfall. Punktum. Om du ikke har mottatt noen faktura er det ditt eget ansvar å huske på forfallsdatoene. Om det kommer en purring uten at du har mottatt faktura, må du fremdeles betale purregebyret.

Virker temmelig utspekulert, spør du meg.

Skrevet

Det står ekstremt lite der, har ikke funnet noe på sidene der de opplyser om saksgang i forhold til purring og inkasso.

Det står, såvidt jeg kan se, bare at kravet skal betales innen forfall. Punktum. Om du ikke har mottatt noen faktura er det ditt eget ansvar å huske på forfallsdatoene. Om det kommer en purring uten at du har mottatt faktura, må du fremdeles betale purregebyret.

Virker temmelig utspekulert, spør du meg.

Ja, det er jo en annen sak det offentlige Norge er geniale på.

Ansvarsfraskrivelse.

Skjer det noe galt, er det ihvertfall ikke vår skyld...

I forhold til din konkrete problemstilling - send mail eller ring til dem, forklar med 14-dagersregelen, og spør på hvilket grunnlag de kan unnvike å følge denne bestemmelsen.

Skrevet

Ja, det er jo en annen sak det offentlige Norge er geniale på.

Ansvarsfraskrivelse.

Skjer det noe galt, er det ihvertfall ikke vår skyld...

I forhold til din konkrete problemstilling - send mail eller ring til dem, forklar med 14-dagersregelen, og spør på hvilket grunnlag de kan unnvike å følge denne bestemmelsen.

Jepp, det er neste skritt om ikke kloke hoder på DOL har svaret :-)

Gjest studentmamma
Skrevet

Vet at det er høye purregebyr på lånekassa, nrk lisensen og veiavgiften, men aner ikke om det må gå 14 dager før de kan sende ut purring. Mener å ha lest i en avis at regninger fra disse må betales innen forfall, ellers blir det purregebyr fra dag en, men aner ikke om det stemmer.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Du MÅ ikke utsette betaling til staten Norge, det blir det bare hysterisk anfall av. Min gamle sjef var ute 5 dager for sent med betaling til lånekassa og fikk brev om oppsigelse av lån om hun ikke betalte innen da. Det er helt utrolig når det gjelder penger staten skal ha.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Forresten, ang. gebyr til staten. Jeg var ute 1 dag for seint med tv-lisens for noen år tilbake, det gjør jeg ikke flere ganger. Da kom det et gebyr på 260kr noen dager etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...