Gå til innhold

Frukt på tom mage

Anbefalte innlegg

Gjest juicyfruitfruit
Skrevet

Hvorfor i all verden skal man helst spise frukt på tom mage? Noen gode forklaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nytt .... og hva/hvor har du hørt om dette ?

Skrevet

Jeg kan ihvertfall ikke spise frukt på tom mage. Da romler det og kniper noe fryktelig, og jeg ser 5 mndr. gravid ut.

Skrevet

...det er i alle fall avførende....

Men mange sverger til det altså.

Gjest juicyfruitfruit
Skrevet

Svaret sto der forresten...

"For å utnytte næringsverdien i frukt bør den alltid spises på tom mage. Hvorfor? fordi frukt ikke primært fordøyes i magen, men i tynntarmen. Frukt skal gjennom magen på få minutter, og inn i tarmsystemet, der sukkeinnholdet blir frigjort. Hvis det da er mye mat i magen, blir frukten holdt igjen, og begynner å gjære. Spis derfor alltid frukt før et måltid, og aldri miks frukt med annen type mat. Siden frukt fordøyes så fort kan man spise annen mat allerede 15-20 minutter etter man har inntatt det."

Gjest juicyfruitfruit
Skrevet

Synes dette er ganske interessant mht. til f.eks barnehager - hvor barna alltid får frukt ETTER måltidene. Kanskje bør slike ordninger revurderes? Er enig med folk som går ut og sier at barnehageansatte har alt for dårlig kunnskap om kosthold...

Skrevet

Svaret sto der forresten...

"For å utnytte næringsverdien i frukt bør den alltid spises på tom mage. Hvorfor? fordi frukt ikke primært fordøyes i magen, men i tynntarmen. Frukt skal gjennom magen på få minutter, og inn i tarmsystemet, der sukkeinnholdet blir frigjort. Hvis det da er mye mat i magen, blir frukten holdt igjen, og begynner å gjære. Spis derfor alltid frukt før et måltid, og aldri miks frukt med annen type mat. Siden frukt fordøyes så fort kan man spise annen mat allerede 15-20 minutter etter man har inntatt det."

sånn var det ja! Det leste jeg i Fedons bok! :)

hare1365380455
Skrevet

sånn var det ja! Det leste jeg i Fedons bok! :)

Står det noen andre viktige tips der?

Gjest Instruktør
Skrevet

Frukt er rimelig tungt fordøyelig.

Ville ikke gitt små barn det å spise på tom mage.

De får frukten sin etter måltidet for å best utnytte det jernet kornet i brødet inneholder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...