Gå til innhold

Hva ville du valgt, bygge bolig, kjøpe andel eller selveierleilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Kom med tanker for og i mot. Hva er mest lønnsomt? Må ha en bolig på rundt 100 kvadrat.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville definitivt ha bygget selv dersom tomt var tilgjengelig

Skrevet

Jeg ville definitivt ha bygget selv dersom tomt var tilgjengelig

Jeg bor i andelsleilighet og er bare sånn halvveis fornøyd med det, egentlig. Neste bolig blir selveier av et eller annet slag.

Skrevet

Bygger du selv får du mest for pengene - byggeutgiftene stiger ikke like voldsomt som boligmarkedet :)....og du får det akkurat som du vil. jeg har gjort det 2 ganger.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor god råd du har. Er du sikker på at du aldri kommer i uføre slik at du trenger hjelp fra det offentlige kan du kjøpe selveier eller eget hus.

Er du ikke sikker så kjøp en andel. Da har du mulighet til både bostøtte og hjelp fra sosialkontoret hvis det skulle bli skikkelig krise.

Skrevet

Kommer vel mest an på hva du har råd til det.

Jeg valgte selveier i et sameie.

Hadde ikke greid å bo i et borettslag, da de koster nesten like mye som selveier + husleie. Selv om jeg nå har kommunale avg i tillegg, blir det billigere for meg i mnd.

Jeg liker ikke å bo tett på andre, derfor var også borettslagene her omkring uaktuelle, da det er nesten utelukkende blokker.

Hadde jeg hatt bedre økonomi ville jeg ha bygd meg et lite hus selv, men det er ikke et alternativ ennå.

Annonse

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg bor i andelsleilighet og er bare sånn halvveis fornøyd med det, egentlig. Neste bolig blir selveier av et eller annet slag.

Hva er ulempen med andels kontra selveier egentlig? Virker som en del andels kun har små lån å betjene. Jeg skjønner ikke helt forskjellen i praksis. Bortsett fra at jeg ha r hørt det kan være noen restriksjoner i forb. m. fremleie. Håper du kan svare meg, har alltid lurt på andels-/aksje-/obligasjons- kontra selveier. Har selveier selv.

Skrevet

Hva er ulempen med andels kontra selveier egentlig? Virker som en del andels kun har små lån å betjene. Jeg skjønner ikke helt forskjellen i praksis. Bortsett fra at jeg ha r hørt det kan være noen restriksjoner i forb. m. fremleie. Håper du kan svare meg, har alltid lurt på andels-/aksje-/obligasjons- kontra selveier. Har selveier selv.

Tja, jeg har jo et lite lån på en måte, ca 600000, men en har jo også en del av fellesgjelda (ca 400000 for meg). Husleia her dekker nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, kabel, bredbånd etc. Det som irriterer meg mest er at selv i perioden da lånerenta gikk ned, så valgte borettslaget å sette opp husleia, men uten å betale ned mer på gjelda. Så da går de ekstra pengene til bygging av redskapsskjul og blomster på terrassen og gud hjelpe meg hva. Vel vel, poenget er kort og greit at med en selveierleilighet så bestemmer du fullt og helt selv over pengene dine. Det hjelper ikke meg at jeg bare betaler ca 3000 i mnd på lånet mitt når husleia er på 4500, kunne like gjerne hatt høyere låneutgifter og ingen husleie, liksom..

Uff ble rotete det her, men får håpe du skjønner hva jeg mener:)

Gjest heffalumpen
Skrevet

Tja, jeg har jo et lite lån på en måte, ca 600000, men en har jo også en del av fellesgjelda (ca 400000 for meg). Husleia her dekker nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, kabel, bredbånd etc. Det som irriterer meg mest er at selv i perioden da lånerenta gikk ned, så valgte borettslaget å sette opp husleia, men uten å betale ned mer på gjelda. Så da går de ekstra pengene til bygging av redskapsskjul og blomster på terrassen og gud hjelpe meg hva. Vel vel, poenget er kort og greit at med en selveierleilighet så bestemmer du fullt og helt selv over pengene dine. Det hjelper ikke meg at jeg bare betaler ca 3000 i mnd på lånet mitt når husleia er på 4500, kunne like gjerne hatt høyere låneutgifter og ingen husleie, liksom..

Uff ble rotete det her, men får håpe du skjønner hva jeg mener:)

takk, god forklaring! jeg skjønner jo alt det der, irriterende med så avvikende oppfatninger om hvordan pengene skal brukes. men dere har jo ganske mye felles lån, da. Da skjønner jeg godt du vill eheller hatt vlaget og innrettet deg fornuftig.

*klokere i dag også*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...