Gå til innhold

Musesyke

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt musesyke i høyre arm siden 1995. Jeg kaller det musesyke, men det er faktisk den armen som jeg IKKE bruker musen med, som har smerter (jeg sitter stort sett ved PC hele dagen).

Smertenivået har stort sett vært stabilt i alle år, men jeg har perioder som er bedre enn andre, uten at jeg kan se et enkelt mønster.

Det rare er at jeg veldig ofte har 1-2 arbeidsdager i uken da jeg ikke kjenner noen ting, og det virker som det er helt uavhengig av hvor mye tid jeg bruker foran PCen.

I helger og ferie er jeg stort sett helt uten smerter.

Heldigvis er ikke smertene så store at jeg ikke greier å jobbe. Jeg har også definert dem som ”litt positive”, siden de er med på å regulere hvor mye tid jeg bruker på jobb.

Jeg har prøvd mange forskjellig behandlinger: medisin (veldig lenge siden), akupunktur, naprapat, fysioterapeut etc.) uten at dette har hjulpet.

Mine spørsmål blir derfor:

Må jeg bare leve med dette?

Eller finnes det alternativer som ikke er så kjent?

Jeg vet at noen har blitt operert mot senebetennelse, og hva skal til for å gjøre det?

Kan det være noe annet enn senebetennelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243640-musesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes først du skal få en grundig sjekk. Diagnosen bør stilles sikkert. Noen ganger kan smerte ned mot albuen skyldes nerveklem i nakken, eller lokal nerve-avklemming i albue-nivå. En bukende skive kan gi utstråling mot arm. Dersom du sitter mye fremoverbøyd i løpet av arbeidsdagen kan dette forværres. En dyktig fysioterapeut, gjerne en med tilleggsutdanning i manuell terapi bør klare å skille en nerve-smerte fra en senebetennelse i albuen. veldig ofte hjelper det med øvelser for nakken uansett; gjerne av typen SET; slyngeterapi, som de fleste fysioterapeuter kan utføre. Dersom det er en senebetennelse; bør en røff tverrmassasje; 2-3 ganger ukentlig i 2-3 uker forsøkes; sammen med tøyninger. Cortison-sprøyte bør kanskje også forsøkes før man i siste instans henviser til kirurg. Selv ved sistnevnte behandling blir ikke mer enn 50-60% bra. Ofte ser man at senebetennelsen kan "brenne ut"; særlig dersom man øker styrken i muskulaturen rundt det betente vevet. En slik trening bør gjøres i samråd med fysioterapeut. Du bør også få en ergoterapeut/fysioterapeut til se at arbeidsplassen er riktig for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243640-musesyke/#findComment-1894517
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...