Gå til innhold

Så mye plommer!

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hva skal jeg gjøre med alle plommene? På ti minutter plukket jeg to store baljer fulle av store, søte blå plommer. Kommer til å få kjempemageknip hvis jeg skal spise opp alt det. ;)

Hva gjør man med plommer ,da? Syltetøy, kaker eller hva? Går det an å lage svisker selv? hihi

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• flisa

4

• jubalong70

2

• Soria

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Åååå, kan'ke jeg få noen da!!!!

Du kan fint lage syltetøy. Det er kjempegodt. Vask dem, del dem i to og ta ut steinen. Ha i en god kjele. Ha i passelig med vann (jeg tar det bare på gefülen) og passelig med sukker. Kok opp og ha i fryseemballasje. Frys ned og kos deg med i løpet av vinteren.

Det er godt på brødskive og i kaker bl.a.

Skrevet

Kom på noe: sett de utenfor gjerdet med et hyggelig skilt: FORSYN DERE OG GOD HØST! :)

Skrevet

.....ja, og så kommer jeg tilfeldigvis slentrende forbi....

Skrevet

Hehe :)

Skrevet

Kom på noe: sett de utenfor gjerdet med et hyggelig skilt: FORSYN DERE OG GOD HØST! :)

Sist jeg gjorde det med en trillebår med epler, så helte noen ut eplene og tok trillebåra.

Gjest tullehøna
Skrevet

Plommer? Er ikke du mer på fersken,a;-)??

Gjest Princess Peach
Skrevet

Åååå, kan'ke jeg få noen da!!!!

Du kan fint lage syltetøy. Det er kjempegodt. Vask dem, del dem i to og ta ut steinen. Ha i en god kjele. Ha i passelig med vann (jeg tar det bare på gefülen) og passelig med sukker. Kok opp og ha i fryseemballasje. Frys ned og kos deg med i løpet av vinteren.

Det er godt på brødskive og i kaker bl.a.

Jo, værsågod! Det er bare å komme å plukke så mye du vil. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Plommer? Er ikke du mer på fersken,a;-)??

Jo, egentlig så. Men jeg har jo ikke ferskentre i hagen. ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

sett vin!

Hvordan lager jeg vin av plommer da?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hihi.

Lag plommesaft.

Er det bare å koke dem da? Kan ikke slikt. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du er hjertelig velkommen. :)

Skrevet

Jo, værsågod! Det er bare å komme å plukke så mye du vil. :)

Sukk, jeg elsker plommer!!!

Vi kjøpte plommetre til hagen for noen år siden. Andre året fikk vi 4 plommer, og året etter hadde det dødd...

Får prøve igjen tror jeg.

Skrevet

Har du epler også?

Gjest så får jeg en smak
Skrevet

Hvordan lager jeg vin av plommer da?

vel, du trenger en dunk, en gjærlås, og resten får du greie på i en forretning som driver med slikt.

det er i alle fall godt!

vin kan du forøvrig lage av allslags bær og frukt.

husk å invitere meg for en smak, da:)

:

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Sist jeg gjorde det med en trillebår med epler, så helte noen ut eplene og tok trillebåra.

Hehehe :)

*ser det for meg* ;)

Skrevet

Koke saft, sylte, hermetisere osv.

Best med saftkoker.

--------------------

Hvordan lager man rå saft?

Man må bruke bærsorter som egner seg til råsafting, f.eks. blåbær, rips, bringebær, etc. Epler kan også brukes, men er vanskelig. Det dannes lett mugg på saft av epler. Til 1 kg. bær/frukt bruker man ca. 8 dl vann og ca. 20 g vinsyre (fåes på apotek - og tilsettes for å bevare fargen, samtidig som det konserverer noe). Bærene må knuses. Tilsett så vann og vinsyre og rør godt. La det hele stå ca. 1 døgn. Saften siles så fra og sukkeret tas i, ¾ - 1 kg. farin pr. liter rå saft. Rør godt, opptil flere ganger, slik at sukkeret løses helt opp. Settes så kjølig og tildekkes i 3-4 dager. Skum av og fyll på flasker som tettes med et vattpropp, da det ikke skal være luftett. Hvis man vet at man ikke har en gunstig lagringsplass for rå saft, så er det absolutt å anbefale at man ofrer plass i fryseren til råsaften. Men frys da ikke ned i større porsjoner enn det man vet man kan forbruke i løpet av et par dager.

-----------------------

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...