Gå til innhold

Dør følelser eller ligger de i dvale?

Anbefalte innlegg

ja. det er flott at du henviser henne til litteratur om emnet psykopater.

så hun stiller sterkere mot tanken på å skulle synes synd i ham og lignende, og også dette presset fra fagpersoner som er nevnt.

Da kan man ihvertfall få se en del beskrivelser av personlighetstrekk som ikke er heldige, og hvilke konsekvenser det kan ha å bo sammen med et menneske med denne type trekk.

Vet ikke om denne fyren er en slik en; men det ble ihvertfall beskrevet noen personlighetstrekk et slikt menneske har (mange, mange andre som må være der før et menneske kan kalles psykopat...).

Fortsetter under...

Gjest perlaetus

Da kan man ihvertfall få se en del beskrivelser av personlighetstrekk som ikke er heldige, og hvilke konsekvenser det kan ha å bo sammen med et menneske med denne type trekk.

Vet ikke om denne fyren er en slik en; men det ble ihvertfall beskrevet noen personlighetstrekk et slikt menneske har (mange, mange andre som må være der før et menneske kan kalles psykopat...).

forstår, han trenger ikke nødvendigvis være psykopat.

bra at du stiller med gode råd og info til denne damen!

og uansett tror jeg det er umulig å leve et godt liv sammen med en person som er slik som hun beskriver.(selv om han skulle forbedre seg)

og å tvimge følelser frem igjen, har jeg ikke tro på.

Gjest min eks ligner veldig

Han er ikke fult så aggresiv nå som han er medisinert. Han sier at bare jeg kommer tilbake, ville alle brikkene falle på plass, og han ville roe seg ned. Alkoholen lover han også å kutte helt ut, men jeg klarer ikke å stole på ham! Da burde han å klart å kutte den ut for lenge siden. Han drikker seg dritta full hver uke! :-(

Feil rekkefølge.

Han roer seg ned og kutter alkoholen først - SÅ kan du vurdere om du vil ta ham tilbake.

Og han må respektere dine grenser i mellomtiden.

Klarer han ikke dette, har han egentlig ikke forandret seg. Det tror jeg ikke han har heller, jeg tror Hawkwind har noen viktige poeng.

Gjest våkenogopplagt

JA det er dette jeg prøver å forklare ham hver dag!

innerst inne vet du hva du skal gjøre. jeg har opplevd å våkne til live følelsesmessig i forhold til min mann etter å ha vært død i noen år. men da viste jeg innerst inne at jeg er glad i ham, og at noe må forandres for at dvalen skal gå over. jeg tok selv initiativet til å skape en endring, for jeg ville ha mannen min, men jeg fikk ikke til å føle noe annet enn sinne frustrasjon og sorg og redsel (ikke vold) i hverdagen, fordi den var så tøff.(lite sex og lite kos, tomhet i samliv, bare kjedsomhet, barn, oppdragelse, ulike interesser, jobbing, pengekrangling, oppussing,tidnød,ol........ for meg høres det ikke ut som dette er tilfellet for deg. jeg tror at følelser kan dø i den forstand at man ikke lenger vil ha et kjærlighetsliv,; klemme kysse, bo med, krangle, sitte i sofaen, ha sex med liv med vedkommende. at du har gode følelser for en du har levd med og som er dine barns far er helt riktig og normelt. men dette er ikke nødvendigvis de følelsene som gjør dere til kjæreste og elskere. og de føler du jo for en ny mann. sett ned foten. kan han ikke respektere det, vil aparatet rundt dere avsløre ham. ingen kan tvinges til kjærlighet.

Gjest Nonickk

Han er ikke fult så aggresiv nå som han er medisinert. Han sier at bare jeg kommer tilbake, ville alle brikkene falle på plass, og han ville roe seg ned. Alkoholen lover han også å kutte helt ut, men jeg klarer ikke å stole på ham! Da burde han å klart å kutte den ut for lenge siden. Han drikker seg dritta full hver uke! :-(

Exmannen din har klare psykopatiske trekk. Han vil aldri klare å forandre seg. Ta han bare tilbake hvis du ønsker å fortsette et vondt liv.

Gjest Separert og frustrert

Jeg tenker det er trist for dere begge at han sannsynligvis lenge har gått med en ubehandlet depresjon. Hvordan samlivet hadde artet seg for dere dersom han hadde kommet til behandling tidlig, vil dere aldri få vite. Alle disse årene har gjort noe med deg, hans atferd har fått konsekvenser enten den skyldes sykdom eller ikke.

Jeg synes at du skal ta hensyn til dine egne følelser, og sørge for å få nok avstand mellom dere til at du kan få starte på nytt uten daglig innblanding fra ham.

Ja akkurat, hans adferd har fått konsekvenser!

Bare jeg får ham til å forstå det!

Annonse

Gjest Ja det kan de

Jeg har for et par mnd siden avsluttet et nesten tre år langt samboerforhold. Vi hadde det kjempebra første året, deretter ballet det på seg med småproblemer som ble til krangel og utrivsel nesten daglig. Jeg begynte å trekke meg gradvis unna, tvilte på forholdet. Mangel på kommunikasjon om problemene ødela alt. Men jeg var redd for å bryte opp. Hun prøvde å være intim og god med meg men jeg så så mørkt på problemene å til slutt kunne forholdet vårt betraktes som et slags følelsesløst kompisforhold. Så var hun utro med en kompis ei natt på tampen av forholdet. Så ikke så mørkt på det, selv om jeg ble lei meg. Men jeg hadde mistet troen på "oss" og mistet følelsene.

En ond sirkel av småproblemer hadde ballet på seg over lang tid. Jeg taklet det med å trekke meg unna. Orket ikke sex, ingenting.

Vi ble som venner enige om å bryte opp. Dette kunne ikke fortsette. Jeg var enig med meg selv at dette var en grei løsning, den beste for begge.

Men så sitter jeg her i dette øyeblikk. Ufattelig nyforelsket, dyp kjærlighetssorg. Grunnen? Rett foran mitt ansikt en gang etter bruddet hadde hun ei heftig fyllekule med en annen kar. Da skjedde noe i hodet mitt. Jeg innså at hun var ikke jenta mi lengre. Jeg hadde rotet henne vekk fra livet mitt.

Jeg kan gratulere meg selv med å ha brukt 1-2 år av mitt liv på å skyve kjærligheten vekk, og dermed såret henne som har gitt meg så inderlig mye godt, trass i alle våre problemer som kunne ha vært løst. Og her sitter jeg og er forbanna på meg selv.

Følelser kan gå i dvale. Så til de grader. Det er hele poenget med mitt svar. Min og din situasjon skiller seg så klart fra hverandre, men følelser kan i alle fall gå i dvale. Jeg skulle nesten ønske at de ikke våknet igjen hos meg, når det allerede var for sent.

Det var min lille historie, måtte bare få det ut.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Takk for ditt lange brev. Jeg skal si du har vært tålmodig og slitt lenge. Og hatt ansvar for barn og hjem i alle år. Og så skal du på toppen av det høre at du ikke føler nok for din mann. At slike utsagn vekker frustrasjon hos deg skjønner jeg.

Følelser kan komme tilbake, men ikke over natta. Hvis ikke troen på forandring er til stede, hjelper det ikke å ville. Når du fikk nok og valgte å flytte ut, var nok det helt nødvendig for deg, å bryte med ham, for å overleve selv videre.

At han ble psykisk syk er først og fremst hans problem og ansvar. Jeg synes det er drøyt at du skal strekke deg langt nå for å være snill med en mann som har gjort deg så mye urett og vondt i mange år. Slik du refererer at rådgivere og helsepersonell har gjort.

Min oppfordring til deg er å tenke deg grundig om, det har du vel allerede gjort?, før du setter endelig strek for samliv med din fraseparerte mann. Hvis det ikke er noe igjen overfor ham annet enn medlidenhet og at han er far til dine barn, tror jeg neppe du vil bli lykkelig. Barn kan ikke gjøre foreldre til voksne kjærester. Omsorg og synes synd på holdning, er heller ikke nok.

Vent litt med å ta skrittet helt ut for din nye flamme. Bli ferdig med det skal avslutte, før du starter på noe nytt.

Vær tydelig når du skal begrunne ditt avslag overfor eksen. Skriv ned det du vil han skal vite om hvorfor du ikke vil være sammen med ham mer.

Det er eksens ansvar å takle sitt eget samlivsbrudd, ikke ditt. Du skal ta vare på deg selv og barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...