flisa Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Allerede ved juletider begynte vi å planlegge vår tredje reise til Frankrike med minibuss, oss to voksne og 3 unger, barnebarnet på 4 og våre to på 9 og 14 år. Bestilte og betalte huset og ColorFantasy allerede i januar. Min mamma og pappa surret rundt i sør-Sverige i fjor og de hadde kjøpt seg en sånn kjølebag som går på strøm.... veldig kjekk -for man kunne kjøpe til ledning så man kunne ha den både i sigaretttenneren og på 220V inne på hoteller etc. Kjekt når man stopper, frukt, brus og pålegg og sånt i - bare å kjøpe brød langs veien, tenkte vi. Så vi kjøpte en sånn vi også - 1300 kr med alle ledninger hos NAF -og gubben la opp sånt fint anlegg i bilen så det var uttak bak - og for 3 DVD-spillere til ungene. Vi kjøpte nye barneseter til de små og kjekke koffert-hyller til å henge på baksiden av framsetene - til å sette DVD-spillere på og ha tegnesaker i etc. Vi skulle jo være borte i nesten 4 uker, må vite! Vi kjøpte med oss en svær "Husållsost" på Svinesund -som vi puttet i IGLOO'en før avreise -den var så kald og fin atte....Pålegg skulle vi stoppe og kjøpe nedover i Europa, var planen Mandag 3.juli skulle turen starte - og vi skulle jo bare til Oslo - til Color Fantasy. Tidlig ute - vi var vel nesten først på Hjortneskaia der -båten skulle gå klokka 14.00 og vi var plutselig der klokka 11.00 - og dere husker vel været i Oslo, 3.juli? - 30 grader omtrent vel..... Så vi måtte la motoren gå litt dann og vann så ikke IGLOO'en tok all strømmen - tenkte vi - ellers ble jo osten ødelagt. Vi stod der og stod der....og så kunne vi omsider kjøre ombord - svær båt ja! - men jækla så godt de stabler biler de folka der! Vi har bakluke som vipper bakover - men det var ikke der IGLOO'en stod - den stod rett bak skyvedøra....og den måtte vi jo for tusan ta med oss opp på lugaren! Vi tok i hvert vårt håndtak og måtte LØFTE den over bilene vi gikk mellom - med en litt forskremt 4-åring som måtte leie mormor samtidig. *SVETT* Båtturen var fantastisk! - og det er helt sant. Alle koste seg og vi brukte 3000 kroner av reisekassa på turen (er det muuulig?) Og osten lå kald og fin i IGLOO'en på lugaren. Da båten la til kai i Kiel, klarte vi med kjøleskapet mellom oss -barnebarnet i den ene handa og 2 større unger med 2 bager hver rett etter - å gå inn i feil heis ned til båt-dekket - og det gjorde at vi måtte gå med dette IGLOO'faenskapet høyt hevet på skrå tvers over hele bildekket - og bilene stod med 20 cm mellomrom - og jeg er IKKE så sterk i arma -så jeg tenkte; "Nå får jeg krampe"..men gubben halte og dro og ba meg skynde meg - og barnebarnet var redd bilene skulle kjøre på ho..... Så kjørte vi i land i Kiel -for varmt å stoppe i byen for å handle - vi holdt ut, tenkte vi - og så kjørte vi rett og slett på en McDonalds og spiste frokost - mens osten lå i bilen og frøs. Vi kom sent på kvelden frem til Nederland, en liten landsby hvor vi så klart i god tid hadde booket svært familierom for 2 netter....og så var det til å buksere dette KJEKKE KJØLESKAPET med den JÆVLA SVENSKEOSTEN i - inn i en veldig trang heis og opp under taket- for rommet var på taket - med ett takvindu - det var vel 50 grader eller sånn der - men osten svettet jo ikke, den var jo enda ikke åpnet... Turen gikk så videre til Claude Monets hage ved Paris - 2 netter i Giverny - hvor vi hadde fått feil rom - så vi måtte dra kjøleskapet ned i bilen etter første natten - og kjøre rundt med det i bilen - til det andre rommet var klart litt uttpå....3 etasjer opp og ned.... .....så - lørdag 8.juli var vi fremme i huset "vårt" i Normandie - for å være i 14 dager..... Ingen åt ost....no særlig.... jeg kjøpte sånne Emmentaler i ferdige skiver.....mens vi var der. Over 3 uker etter at vi dro - så kom vi hjem igjen - 60 flasker vin og brennevin hadde vi stablet av i hytta til mor og far i Sverige - helt lovlig, selvsagt - selv om jeg holdt på å gjøre i buksa av skrekk da vi ble stoppa i tullen i Sverige - etter å ha kjørt over den lange brua fra København....jeg syns ikke uniform er kjekt på unge flotte menn - alltid, egentlig. Vel - osten sliter vi med enda - og kjøleskapet har vi brukt på handleturer til Svinesund - DET egner den seg til - for da kan vi stikke innom mor og far på hytta og ta med en kvote hver -uten at maten blir varm i bilen.... Så det er klart - det var et veldig godt kjøp, det kjøleskapet:) ....er det egentlig vel bevarte folk som drar med seg OST til FRANKRIKE? ......og hjem igjen. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 *LOL* Høres ut som akkurat noe min familie kunne ha gjort. 0 Siter
Gjest Debra irl Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 hahahahaha. takk for en god latter før leggetid. 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Familien på tur med kjøleskapet.. hihi 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 *LOL* Høres ut som akkurat noe min familie kunne ha gjort. Det rare er at vi har liksom ikke sett humoren i det før vi kom hjem! hehe 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 Familien på tur med kjøleskapet.. hihi Ja, det var jo mer bry med det enn med unga 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 hahahahaha. takk for en god latter før leggetid. Bare hyggelig du -sånn har vi det...hehe 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 *ler* Husker du "Familien Larkins"? Når du forteller fra familielivet ditt, begynner jeg alltid å mimre om "Fam. Larkins" ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 *ler* Husker du "Familien Larkins"? Når du forteller fra familielivet ditt, begynner jeg alltid å mimre om "Fam. Larkins" ;-) Ja vi så et glimt av dem her om dagen . og kikket på hverandre da ja - hehe 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Den må jo smake skikkelig godt den nå, og være verdt mye mer enn da den ble kjøpt? ;-) Jeg kunne glatt gjort det samme, da jeg mener fast og bestemt at vi trenger ditt og datt på en tur, og som vi aldri faktisk bruker. Men, det var i allefall med! 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 Den må jo smake skikkelig godt den nå, og være verdt mye mer enn da den ble kjøpt? ;-) Jeg kunne glatt gjort det samme, da jeg mener fast og bestemt at vi trenger ditt og datt på en tur, og som vi aldri faktisk bruker. Men, det var i allefall med! Jeg er en MESTER i å planlegge og pakke og spare og handle 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Jeg er en MESTER i å planlegge og pakke og spare og handle Jeg er også flink i planleggings og pakkingsfasen, men sjelden jeg sparer noe på det, da jeg ofte ender opp med noe helt annet enn planen. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Hehehe.....takk for historien, flisa :-) Dere _må_ være de første jeg hører om som har med seg ost til Frankrike ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 29. august 2006 Forfatter Skrevet 29. august 2006 Hehehe.....takk for historien, flisa :-) Dere _må_ være de første jeg hører om som har med seg ost til Frankrike ;o) Kan du skjønne hva vi tenkte på ? hehe 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Kan du skjønne hva vi tenkte på ? hehe Nei :-) 0 Siter
flisa Skrevet 30. august 2006 Forfatter Skrevet 30. august 2006 For et herlig innlegg!!! Ja - sånn ETTERPÅ ja! 0 Siter
annegunn Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Å ta med ost til Frankrike er omtrent som å ta med seg is til Nordpolen ;p Hilsen hun som skal til Korsika og Avignon om knappe fire uker, uten ost, og som gleder seg noe sinnsykt 0 Siter
laban Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 For å svare på spørsmålet ditt nederst i innlegget: Niks. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.