Gjest Nils Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Jeg har vært hos legen (i utlandet) på grunn av hjertet mitt som løper litt løpsk innimellom. Det skjer sånn dann og vann og etterpå er jeg utmattet og sliten som om jeg skulle ha løpt en marathon. Legen kom med en lang forklaring som jeg ikke fikk med meg, bortsett fra at konklusjonen var at dette nok var ufarlig. Men hva kommer det av at hjertet plutselig raser avgårde? Jeg skal på sykehuset til uken å få en dings som skal registrere hjerterytmen i et døgn. Men jeg skulle så gjerne fått litt info på norsk. Jeg er 44 år, normal slank og hverken røyker eller drikker. Jeg håper legen kan svare meg. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå disse plagsomme anfallene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24373-hjerteklapp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Svar til Nils. Jeg ville trenge litt flere opplysninger om hva som foregår (hvor ofte, hvor fort, hvor lenge, regelmessig ?). De fleste av slike rytmeforstyrrelser (såkalte Tachycardier) er relativt uskyldige med henblikk på alvorlige komplikasjoner, men de kan være ganske symptomgivende og redusere livskvaliteten i stor grad for mange som har slik tilstand. Det er for tidlig å gå i dybden når det gjelder din rytmeforstyrrelse. Første bud er å få den karakterisert. En slik båndspiller som du skal ha på et døgn vil kunne gi en diagnose, men vil ikke si noe som helst hvis du ikke får dine symptomer (rask hjerteaksjon) mens du har den på. Således er det ganske sjelden vi har flaks nok til at vi får fanget en slik episode, med mindre du klarer å provosere frem en. Det finnes flere måter å få en mer langvarig monitorering på, men det vil du få beskjed om på ditt sykehus. Rask hjerteaksjon (tachycardi) kan oppstå på grunnlag av en elektrisk impuls som enten går ut fra et sentrum som fyrer raskt (f.eks. 160-220 impulser pr. minutt), eller også p.g.a. en ekstra ledningsbane i hjertet. En slik ledningsbane vil ha en bestemt omløpstid for den elektriske impulsen. Er omløpstiden f.eks. 300 millisekunder, vil hjertet kunne gå i 200 slag/minutt. Slike ekstrabaner er som regel medfødt, men kan ofte manifestere seg først i voksen alder. Det viktigste er altså å kunne identifisere og karakterisere rytmen. Deretter vil videre oppfølgning og evt. behandling være gitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24373-hjerteklapp/#findComment-102427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.