Gå til innhold

I hvilken time? Hva heter det egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl
Skrevet

Kom til å tenke på det da jeg lete om den dødsdømte fangen i usa som fikk utsatt henrettelsen. Så står det i aftenposten "i tolvte time", men drammens tidende skriver "i ellevte time".

Så- hvilken time er det egentlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, dette har jeg greie på. Faren min (lærer i norsk, historie og religion) belærte meg om dette:

Uttrykket er bibelsk, det stammer fra en liknelse (som handler om at man godt kan bli frelst i siste liten, Gud har ikke noe ansiennitets-prinsipp). Jeg vet ikke noe om oversettelse kontra originaltekst av evangeliet, men poenget er at "i ellevte time" var den siste arbeidstimen (i våre dager omtrent som timen mellom 15 og 16). Uttrykket i liknelsen betegnet altså siste mulige sjanse til å komme i betraktning.

I moderne tid har man tenkt i forhold til klokketid, og antatt at det er enda en time å ta av - som om det var snakk om kl. 22-23 kontra kl. 23-24 - eller man har kanskje bare lagt på litt for å få uttrykket enda sterkere. Slik har "tolvte time" overtatt litt for ellevte, for liksom å virke enda litt mer i siste liten. Men det er egentlig feil. Kanskje noen legger på til "i trettende time" snart, men det får litt dårlige assossiasjoner til klokka.

Selv i Aftenposten, jaja.

Takk til alle som leste så langt!

Gjest Debra irl
Skrevet

Altså, dette har jeg greie på. Faren min (lærer i norsk, historie og religion) belærte meg om dette:

Uttrykket er bibelsk, det stammer fra en liknelse (som handler om at man godt kan bli frelst i siste liten, Gud har ikke noe ansiennitets-prinsipp). Jeg vet ikke noe om oversettelse kontra originaltekst av evangeliet, men poenget er at "i ellevte time" var den siste arbeidstimen (i våre dager omtrent som timen mellom 15 og 16). Uttrykket i liknelsen betegnet altså siste mulige sjanse til å komme i betraktning.

I moderne tid har man tenkt i forhold til klokketid, og antatt at det er enda en time å ta av - som om det var snakk om kl. 22-23 kontra kl. 23-24 - eller man har kanskje bare lagt på litt for å få uttrykket enda sterkere. Slik har "tolvte time" overtatt litt for ellevte, for liksom å virke enda litt mer i siste liten. Men det er egentlig feil. Kanskje noen legger på til "i trettende time" snart, men det får litt dårlige assossiasjoner til klokka.

Selv i Aftenposten, jaja.

Takk til alle som leste så langt!

Konklusjonen jeg drar av det du skrev er:

a) Begge deler _kan_ være riktig. Den ene bare litt mer moderne enn den andre.

B) Du hørte etter når din far snakket.

Takk for informasjon og oppklaring. :-)

Skrevet

Konklusjonen jeg drar av det du skrev er:

a) Begge deler _kan_ være riktig. Den ene bare litt mer moderne enn den andre.

B) Du hørte etter når din far snakket.

Takk for informasjon og oppklaring. :-)

Mange vil nok være litt uenige i a). Men mange vil også regne de som tviholder på det opprinnelige uttrykket, for i overkant konservative...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...