Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt racersykkel før, og lurer på om noen kan gi meg noen gode tips om hvor jeg bør handle hen, og hva som er viktig for å få en god sykkel.

Har forhørt meg litt, og regner med å måtte betale ca. 10.000,- for den.

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Princess Peach
Skrevet

Kjøp en hardrocx-sykkel, de er kjempegode!

Skrevet

Jeg er nyfrelst racersykklist:)

Her er noen gode butikker:

www.hanksport.no (Er kanskje bare i Tr.heim?) Dersom du bor i Trondheim, er Jostein Willmanns butikk meget bra!

www.antonsport.no

Ser her at prisene er ganske høye... Men de har en til ca 8000.

Husk at det kommer en del sykkelutstyr i tillegg.... :)

Man trenger jo ikke all verden av utstyr, men litt blir det.

Skrevet

Jeg er nyfrelst racersykklist:)

Her er noen gode butikker:

www.hanksport.no (Er kanskje bare i Tr.heim?) Dersom du bor i Trondheim, er Jostein Willmanns butikk meget bra!

www.antonsport.no

Ser her at prisene er ganske høye... Men de har en til ca 8000.

Husk at det kommer en del sykkelutstyr i tillegg.... :)

Man trenger jo ikke all verden av utstyr, men litt blir det.

Takk for tips. Har sykkelcomputer allerede. Har syklet en god del i sommer, men har altså ikke racer. Så jeg har nok også det andre jeg trenger av utstyr. (Sko, jakke, genser, bukse, pulsmåler osv.)

Jeg har fått tips om at fast-bikes.no har gode sykler billig, men jeg vet jo så lite om hva jeg skal se etter.

Det er også en meget god sykkelbutikk i byen jeg bor, men de er visstnok myyye dyrere enn f.eks. nettbutikken jeg nevnte over.

Men for meg er jo en racer en racer, og jeg forstår meg ikke på forskjellene som blir forklart her. (Kanskje med unntak av at lavere vekt bør være bedre.)

Skrevet

Kjøp en hardrocx-sykkel, de er kjempegode!

Det finnes vel sikker mange forskjellige typer av disse også. Kjenner at jeg går meg litt bort i jungelen av sykler her....

Skrevet

Takk for tips. Har sykkelcomputer allerede. Har syklet en god del i sommer, men har altså ikke racer. Så jeg har nok også det andre jeg trenger av utstyr. (Sko, jakke, genser, bukse, pulsmåler osv.)

Jeg har fått tips om at fast-bikes.no har gode sykler billig, men jeg vet jo så lite om hva jeg skal se etter.

Det er også en meget god sykkelbutikk i byen jeg bor, men de er visstnok myyye dyrere enn f.eks. nettbutikken jeg nevnte over.

Men for meg er jo en racer en racer, og jeg forstår meg ikke på forskjellene som blir forklart her. (Kanskje med unntak av at lavere vekt bør være bedre.)

Jeg er også ny i gamet.. :) Så har ikke så mye kunnskap om de ulike syklene.

Men de bør visst være lettes mulig ja..

Viktig at girene er gode.

Ellers vetjeg ikke så mye...:)

Det er litt av en jungel ja..!

Skrevet

Går ut fra at du bor i Oslo.

Fast Bikes har billige men ok sykler. Der har de det så travelt at du ikke får særlig hjelp til å finne riktig sykkel. Men sjekker du syklene på forhånd slik at du vet hva du skal ha er det jo greit.

Eurotex har også billige men gode sykler - og hakket mer service.

Ellers er det jo sykkeldelisk, Raske Sykler og Oslo Sportslager som har godt utvalg. Her vil d få god hjelp til kjøp samt god oppfølging etterpå. Sanns. vil du kunne gjøre noen gode kjøp nå da de vil kvitte seg med årets modeller som enda ikke er solgt.

G-Sport, inter Sport o.l. har jo også sykler men ikke nødvendigvis bra sykler - og ikke så god fagkunnskap som de over.

Finnes frum hvor du kan få tips om gode kjøp o.l.

http://www.syklingensverden.com/

Skrevet

Går ut fra at du bor i Oslo.

Fast Bikes har billige men ok sykler. Der har de det så travelt at du ikke får særlig hjelp til å finne riktig sykkel. Men sjekker du syklene på forhånd slik at du vet hva du skal ha er det jo greit.

Eurotex har også billige men gode sykler - og hakket mer service.

Ellers er det jo sykkeldelisk, Raske Sykler og Oslo Sportslager som har godt utvalg. Her vil d få god hjelp til kjøp samt god oppfølging etterpå. Sanns. vil du kunne gjøre noen gode kjøp nå da de vil kvitte seg med årets modeller som enda ikke er solgt.

G-Sport, inter Sport o.l. har jo også sykler men ikke nødvendigvis bra sykler - og ikke så god fagkunnskap som de over.

Finnes frum hvor du kan få tips om gode kjøp o.l.

http://www.syklingensverden.com/

Takk for tips. Skal sjekke ut dette.

Nei, jeg bor ikke i Oslo. Men Fast-bikes.no sender jo sykelene, så da tenkte jeg det unne fungere uansett.

Skrevet

En del detaljerte tips. Kan bli litt mye, men men:

Det aller viktigste med en racer er ramma. Den må være godt utformet, stiv slik at tråkket blir effektivt, men også komfortabel slik at du ikke blir unødig sliten av å sitte på den. Dette er jo vanskelig å vite uten å ha prøvd den en del, så her ma man bare stole på fagfolk.

Dette er mye viktigere enn tall og bokstaver på gir og hjul.

Størrelsen på ramma MÅ passe deg. Her finnes det ikke kompromisser. Hvis jeg prøver en ramme som er 2 cm større enn den jeg skal ha så blir følelsen helt feil. Uansett om du blir tilbudt en sykkel med masse bra utstyr, må du avvise den hvis den ikke er riktig størrelse.

Det finnes tommelfingerregler for rammestørrelser i forhold til kroppshøyde, og de er et greit utgangspunkt. Men mye må finjusteres. De beste sykkelbutikkene har apparater for å justere inn dine spesielle behov. Det går på rammestørrelse, plassering av setet (kan justeres opp/ned og bakover/fremover) og det går på plassering av styret (høyde sammem med lengde på stem).

Når du har funnet ut slikt kan du tenke mer på annet utstyr på raceren. Hjulene er det som umiddelbart vil gjøre forskjell (men ikke så mye..) En utstyrsgruppe som Shimano 105 er OK. du trenger ikke de dyreste gruppene Dura-ace ellers Ultegra.

For litt erfarne folk er det godt tips å kjøpe brukte sykler. På www.syklingensverden.com finnes det et lass av brukte gromsykler. De går fort for 40-50% av ny-prisen. Men her trenger man å vite hva gjør.

Nå har også sykkelbutikkene høst-salg. F.eks oslosportslager.no.

Ellers er det faktisk mye å hente på å kontakte en sykkelklubb, både på sykler og utstyr, innstillinger av sykkel, treningstips og turkamerater.

Lykke til. du kan bli hekta!

Skrevet

En del detaljerte tips. Kan bli litt mye, men men:

Det aller viktigste med en racer er ramma. Den må være godt utformet, stiv slik at tråkket blir effektivt, men også komfortabel slik at du ikke blir unødig sliten av å sitte på den. Dette er jo vanskelig å vite uten å ha prøvd den en del, så her ma man bare stole på fagfolk.

Dette er mye viktigere enn tall og bokstaver på gir og hjul.

Størrelsen på ramma MÅ passe deg. Her finnes det ikke kompromisser. Hvis jeg prøver en ramme som er 2 cm større enn den jeg skal ha så blir følelsen helt feil. Uansett om du blir tilbudt en sykkel med masse bra utstyr, må du avvise den hvis den ikke er riktig størrelse.

Det finnes tommelfingerregler for rammestørrelser i forhold til kroppshøyde, og de er et greit utgangspunkt. Men mye må finjusteres. De beste sykkelbutikkene har apparater for å justere inn dine spesielle behov. Det går på rammestørrelse, plassering av setet (kan justeres opp/ned og bakover/fremover) og det går på plassering av styret (høyde sammem med lengde på stem).

Når du har funnet ut slikt kan du tenke mer på annet utstyr på raceren. Hjulene er det som umiddelbart vil gjøre forskjell (men ikke så mye..) En utstyrsgruppe som Shimano 105 er OK. du trenger ikke de dyreste gruppene Dura-ace ellers Ultegra.

For litt erfarne folk er det godt tips å kjøpe brukte sykler. På www.syklingensverden.com finnes det et lass av brukte gromsykler. De går fort for 40-50% av ny-prisen. Men her trenger man å vite hva gjør.

Nå har også sykkelbutikkene høst-salg. F.eks oslosportslager.no.

Ellers er det faktisk mye å hente på å kontakte en sykkelklubb, både på sykler og utstyr, innstillinger av sykkel, treningstips og turkamerater.

Lykke til. du kan bli hekta!

Mye grei informasjon. Tusen takk.

Jeg frykter litt at jeg ikke får god nok service hos Fast-bikes.no for å være garantert at jeg får riktig sykkel. Jeg bor ikke i Oslo, så jeg må i såfall kjøpe på nettet.

Så i avisa i dag at byens mest kjente sykkelbutikk averterte med 25-50% på racere, så jeg skal ta meg en tur ned dit i morgen. Jeg stoler på at de gir meg god service. (Men altså til en høyere pris....)

Jeg vil IKKE gå i samme felle som jeg gjorde med min forrige sykkel. Da kjøpte jeg en grei og billig sykkel, men den er heller ikke mer enn grei.

Til tross for det har jeg syklet mye i sommer. Ikke minst p.g.a. at treningssenteret jeg trener på har tilbudt utesykling og ikke bare spinning. Så jeg har allerede blitt hekta, og har fått tips om at det blir "verre" om jeg skaffer meg en bra racer:-)

Sitter nå her og gleder meg allerede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...