Gå til innhold

Sydentur og avbestilling (Tyrkia)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt tur til Tyrkia i høstferien til barna, men med alle eksplosjonene og bombene som er der nede, samt truslene om at "Vi skal gjøre Tyrkia til et helvete" hengende over, vet jeg da søren om jeg skal tørre å dra...

Ringte reisebyrået i sted, Star Tour vel å merke, for å høre hvordan det var med endring av reisemål, avbestilling av tur og slikt noe. Fikk til svar at dersom jeg avbestilte turen nå, måtte jeg betale de 3600 kronene jeg hadde betalt inn i depositum i gebyr. TRETUSEN SEKSHUNDRE kroner i avbestillingsgebyr til et land som jeg aldeles ikke føler det er trygt å reise til lenger?!!

"Det er dessverre sånn reglene er, og jo nærmere reisen du avbestiller, jo dyrere blir det. Det er jo enda LENGE igjen til dere skal reise, hele fem uker!" - presterte dama å si i andre enden av telefonen.

Er det virkelig det? Det er jo helt sykt... det smeller og smeller der nede, enda en ny eksplosjon nå i dag, og så påstår de at det er helt trygt å reise? Hvor går grensene til UD da, for når man bør holde seg unna et reisemål?

Jeg er i grunn litt rystet...

Hvordan ville du stilt deg til å ta med barna dine til Tyrkia slik situasjonen er blitt?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

18

• flisa

6

• laban

4

• EllaJo

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Flystripa
Skrevet

Avbestill NÅ! Krangle på gebyret kan du gjøre gjennom Adressa i morgen. Dette er jo sykt dyrt.

Ta kontakt med UD og media (TV2). Gjør det nuh!!!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg ville gjort som deg og avbestilt.

Men er det ikke noe som heter avbestillingsforsikring? Hva er poenget med den hvis tapet blir på hele 3600 kroner?

Hvis disse folka fortsetter å sprenge vil jeg uansett tro det er langt flere enn deg som går for avbestilling, og hvis samtlige får samme svar som deg vil nok media raskt begynne å fokusere på reisebyråenes arrogante oppførsel - noe som helt sikkert gjør det mer sannsynlig at du får igjen penga dine - eventuelt blir gitt muligheten til å velge et annet reisemål.

Skrevet

Men er det ikke noe som heter avbestillingsforsikring? Hva er poenget med den hvis tapet blir på hele 3600 kroner?

Hvis disse folka fortsetter å sprenge vil jeg uansett tro det er langt flere enn deg som går for avbestilling, og hvis samtlige får samme svar som deg vil nok media raskt begynne å fokusere på reisebyråenes arrogante oppførsel - noe som helt sikkert gjør det mer sannsynlig at du får igjen penga dine - eventuelt blir gitt muligheten til å velge et annet reisemål.

Muligheten til å avbestille ville jeg uansett ha, sa damen jeg pratet med på telefon i sted, men dess lenger jeg ventet, jo dyrere ville det bli.

Lurte på om ikke dette eventuelt var noe reiseforsikringen dekket, men det mente hun jeg måtte prate med forsikringsselskapet mitt om.

Du snakker om opplegg, må bare innrømme at dette var litt frustrerende.

Skal ta en telefon til UD jeg, men regner med at jeg blir møtt av ei evig telefonkø...

Skrevet

Jeg ville avbestilt...

Jeg og vil avbestille, men jeg synes det var litt rått med DET gebyret! Er jo en hel tur i seg selv det..

Skrevet

Avbestill NÅ! Krangle på gebyret kan du gjøre gjennom Adressa i morgen. Dette er jo sykt dyrt.

Ta kontakt med UD og media (TV2). Gjør det nuh!!!

Skal ta en telefon til UD og høre hva de sier, men media vet jeg ikke... jeg vil i alle fall ikke stikke hodet mitt frem der. Da får gebyr heller bare være gebyr.

Skrevet

Avbestillingsforsikring gjelder dersom noen i reisefølget blir syke nok til å få legeerklæring, eller hvis noen i deres nærmeste familie (som ikke selv skulle reise) blir alvorlig syke eller dør.

Den _kan_ også gjelde i enkelte andre tilfeller som f.eks. hvis huset brenner ned, får alvorlig vannlekkasje el.l., sånn at det blir umulig å ta ferie. Men det er _strengt_.

Skrevet

Avbestillingsforsikring gjelder dersom noen i reisefølget blir syke nok til å få legeerklæring, eller hvis noen i deres nærmeste familie (som ikke selv skulle reise) blir alvorlig syke eller dør.

Den _kan_ også gjelde i enkelte andre tilfeller som f.eks. hvis huset brenner ned, får alvorlig vannlekkasje el.l., sånn at det blir umulig å ta ferie. Men det er _strengt_.

Er jo helt sykt det der... synes de burde brukt litt mer skjønn jeg, når de ser hvordan situasjonen der nede er, og samtidig vet at folk er engstelige for å dra.

Det nytter liksom ikke å si "så-så, det går så bra så!". Man vet jo ikke hvor det smeller igjen neste gang, i dag var tredje dagen på rad!

Tror ikke jeg gidder bruke reisebyrå neste gang jeg, er billigere å bestille og evt. avbestille på egen hånd, med direkte kontakt med flyselskap og hotell!

Skrevet

Bare dersom det er utstedt offisielt reiseadvarsel fra UD kan man kanselere uten omkostninger.

Eneste alternativ er således en legeerklæring om sykdom (hvis dere har avbestillingsforsikring), og det burde vel la seg ordne ved å fake ett eller annet?

Gjest hallow :o/
Skrevet

Jeg ringte VING for mine foreldre i dag som også har bestilt tur til Tyrkia (i slutten av oktober). De sa også at så lenge de ikke hadde stoppet turene til Tyrkia så var det ikke mulig å få en gratis endring. Du fulgte situasjonen tett.... kunne damen fortelle. Jeg vet ikke hvor mange bomber som må sprenges før de anser det som usikkert område jeg ..?

Siden det er mer enn 45 dager igjen til avreise for mine foreldre så får de endre reisemål for kr. 250,- pr. pers. Det skal de gjøre! Man skal glede seg til en ferie og det gjør man ikke når man skal til Tyrkia nå.

Lykke til!

Skrevet

Bare dersom det er utstedt offisielt reiseadvarsel fra UD kan man kanselere uten omkostninger.

Eneste alternativ er således en legeerklæring om sykdom (hvis dere har avbestillingsforsikring), og det burde vel la seg ordne ved å fake ett eller annet?

Fake at man er syk ja... det er noe jeg er ekstremt dårlig til, som går på jobb selv om jeg har førti i feber og er stemmeløs :-)

Kanskje det går en liten F i meg etter hvert likevel, men er ikke slikt noe de kan sjekke opp om er reelt da?

Skrevet

Jeg og kjæresten har snakket om å dra til Tyrkia i høst (noe senere enn deg da), men har slått det fra oss nå ja. Jeg hadde kommet til å avbestilt tvert... Gebyrene er syke, men jeg tenker heller på sikkerheten.

Skrevet

Jeg ringte VING for mine foreldre i dag som også har bestilt tur til Tyrkia (i slutten av oktober). De sa også at så lenge de ikke hadde stoppet turene til Tyrkia så var det ikke mulig å få en gratis endring. Du fulgte situasjonen tett.... kunne damen fortelle. Jeg vet ikke hvor mange bomber som må sprenges før de anser det som usikkert område jeg ..?

Siden det er mer enn 45 dager igjen til avreise for mine foreldre så får de endre reisemål for kr. 250,- pr. pers. Det skal de gjøre! Man skal glede seg til en ferie og det gjør man ikke når man skal til Tyrkia nå.

Lykke til!

Den beskjeden fikk IKKE jeg! Det var ikke mye 245 kroner pr person her nei, det var enten å avbestille turen og måtte betale et høyere gebyr dess nærmere avreisen nærmet seg, eller så fikk jeg bare sitte ned og holde kjeft, virket det som.

Jeg fikk heller ingen beskjed om at de fulgte opp situasjonen tett... skikkelig ubehagelig hele opplegget her. Hadde det vært bare meg som skulle reise, hadde jeg kanskje ikke tenkt sånn, men jeg skal reise alene med de tre barna mine, og jeg vil føle meg trygg.

Trygg kan man forresten aldri være noen steder, men jeg vil påstå det er økt risiko i Tyrkia for tida. Ikke noe stas i det hele tatt.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Synes det er utrolig at det skal koste såpass i omkostninger for å avbestille en tur til et område hvor det er mye uroligheter og bombing.

Men hadde nok allikevel gjort det, for hadde ikke våget å reise til tyrkia nå for tida. Selv om det hadde vært bittert å tape så mye penger.

Skrevet

Jeg og kjæresten har snakket om å dra til Tyrkia i høst (noe senere enn deg da), men har slått det fra oss nå ja. Jeg hadde kommet til å avbestilt tvert... Gebyrene er syke, men jeg tenker heller på sikkerheten.

Jeg tenker og på sikkerheten, og kommer til å krangle noe innmari med rette vedkommende på et eller annet reisebyrå som jeg drar innom i dag eller i morra. Synes de kan være greie og legge fra seg rammene og regelverket for en stakket stund, og bare slette hele greia så det ikke vises at noen har bestilt noe i det hele tatt...

Dustestartour!

Skrevet

Fake at man er syk ja... det er noe jeg er ekstremt dårlig til, som går på jobb selv om jeg har førti i feber og er stemmeløs :-)

Kanskje det går en liten F i meg etter hvert likevel, men er ikke slikt noe de kan sjekke opp om er reelt da?

Man må jo ha legeattest. Jeg tror ikke de gjør noe ekstra dersom den ser bra ut og legen ikke er beryktet for å balansere på kanten av loven.

Skrevet

Synes det er utrolig at det skal koste såpass i omkostninger for å avbestille en tur til et område hvor det er mye uroligheter og bombing.

Men hadde nok allikevel gjort det, for hadde ikke våget å reise til tyrkia nå for tida. Selv om det hadde vært bittert å tape så mye penger.

Jeg kommer til å gjøre det. Jeg tør ikke ta med meg barna dit sånn som situasjonen er blitt, da prøver jeg heller å finne et annet reisemål i samme periode. Hadde jeg bare visst hvor hen... valgte Tyrkia fordi det er rimelig å være der, sånn at vi skulle kunne kose oss uten å måtte snu på krona. Finnes det noe tilsvarende reisemål noe sted?

Thailand surrer faktisk litt i bakhodet.

Skrevet

Man må jo ha legeattest. Jeg tror ikke de gjør noe ekstra dersom den ser bra ut og legen ikke er beryktet for å balansere på kanten av loven.

Jeg liker ikke å bløffe med sånt, og tviler i grunn sterkt på at den oppegående legen min vil skrive ut noen falsk legeattest til meg heller.

Har en rygg som aldeles ikke er helt som den skal, men det er neppe grunn god nok til å måtte holde seg hjemme :)

Skrevet

Jeg hadde ikke reist med unger til Tyrkia sånn som situasjonen er nå, nei...

Mulig det går an å ringe UD for å høre hvordan de forholder seg? Jeg vil tro de ikke vil anbefale noen å dra og da kan dere kanskje ha noe å slå i bordet til reiseselskapet med? Jeg aner ikke om det går...bare filosoferer litt her ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...