Gå til innhold

Hjelp meg med budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg er alene om omsorgen for et barn uten barnehageplass, selvfølgelig. Men herregud, hva tenker jeg på, jeg kan jo bare sette han ut på gata her og plukke han opp igjen ni timer senere?

Jada, bare sett ham på kjøkkenet og legg fram noe mikromat, såpass bør han klare. Kan ikke skjønne hvorfor små barn liksom skal passes på _hele_ tida. Er han ikke over et helt år gammel, da?

;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

27

• flisa

4

• Atene

3

• org

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jada, bare sett ham på kjøkkenet og legg fram noe mikromat, såpass bør han klare. Kan ikke skjønne hvorfor små barn liksom skal passes på _hele_ tida. Er han ikke over et helt år gammel, da?

;)

Ja, ikke sant. At jeg ikke tenkte på det selv! Han spiser jo alt som ligger på gulvet, så jeg kan jo bare strø noen brødskiver rundt omkring ;)

Skrevet

Åh ja, bostøtte skal jeg selvfølgelig søke. Men siden den betales ut etterskuddsvis (så vidt jeg har forstått?), så vil jeg måtte klare meg på dette fram til februar. Kanskje litt urealistisk?

Angående bostøtte er det noen ting som er svært viktig. Du og barnet må være folkeregistrert på adressen innen 1.september om du skal få bostøtten i januar. Barnefaren kan ikke være folkeregistrert på den adressen! Søknadsfrist 10.oktober.

Ellers får du jo dobbel barnetrygd og barnefaren skal vel betale bidrag? Eventuelt må du søke bidragsforskudd.

Skrevet

Angående bostøtte er det noen ting som er svært viktig. Du og barnet må være folkeregistrert på adressen innen 1.september om du skal få bostøtten i januar. Barnefaren kan ikke være folkeregistrert på den adressen! Søknadsfrist 10.oktober.

Ellers får du jo dobbel barnetrygd og barnefaren skal vel betale bidrag? Eventuelt må du søke bidragsforskudd.

Takk for tips angående bostøtte, det har jeg fått med meg og skal søke nå :)

Ja, får dobbel barnetrygd, det er medregnet. Støtte fra barnefaren likeså.

Skrevet

Nei, permisjon fra jobben et år. Ikke akkurat morsomt nå som vi går fra hverandre, men jeg må få det til å gå rundt på et vis.

Dette fikser du. Men moro er det nok ikke, nei!

Skrevet

Dette fikser du. Men moro er det nok ikke, nei!

Takk for oppmuntringen :)

Det skal nok gå greit. Vi levde to voksne på 12 000 med en husleie på 7900 i flere måneder. Så er ikke helt ukjent med å få ting til å gå rundt :)

Gjest hva er vitsen med å jobbe?
Skrevet

Fordi jeg er alene om omsorgen for et barn uten barnehageplass, selvfølgelig. Men herregud, hva tenker jeg på, jeg kan jo bare sette han ut på gata her og plukke han opp igjen ni timer senere?

Er det virkelig slik at om man ikke får barnehageplass så får man 14 000,- i mnd.

Er det rart veier, skoler og annet forfaller her i landet.....

Skrevet

Er det virkelig slik at om man ikke får barnehageplass så får man 14 000,- i mnd.

Er det rart veier, skoler og annet forfaller her i landet.....

Nei, det er det ikke. Men om du blir alene med omsorgen for et eller flere barn, så får du hjelp av trygdekontoret. Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, kontantstøtte.

Jeg kan ikke skjønne hvordan du mener jeg skulle ha kjøpt mat og betalt husleie om det ikke fantes ordninger.

Jeg er overrasket over at det finnes mennesker som deg, som mener at mennesker, barn til og med, heller burde sulte.

Skrevet

Nei, det er det ikke. Men om du blir alene med omsorgen for et eller flere barn, så får du hjelp av trygdekontoret. Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, kontantstøtte.

Jeg kan ikke skjønne hvordan du mener jeg skulle ha kjøpt mat og betalt husleie om det ikke fantes ordninger.

Jeg er overrasket over at det finnes mennesker som deg, som mener at mennesker, barn til og med, heller burde sulte.

Jeg mener ikke at barn skal sulte, jeg mener at man skal forsørge seg selv.

Iallefall gjøre et forsøk når man er frisk og rask.

Skrevet

Jeg mener ikke at barn skal sulte, jeg mener at man skal forsørge seg selv.

Iallefall gjøre et forsøk når man er frisk og rask.

Og hvordan skal jeg gjøre det uten barnehageplass?

Skrevet

Og hvordan skal jeg gjøre det uten barnehageplass?

Dagmamma, familiebarnehage, hjelp av venner/familie for en periode, kveldsjobb (pappa passer på kvelden) etc.

De aller fleste klarer å finne en løsning, de som ikke gjør det synes vel egentlig at det er greit å snylte på samfunnet.

Skrevet

Dagmamma, familiebarnehage, hjelp av venner/familie for en periode, kveldsjobb (pappa passer på kvelden) etc.

De aller fleste klarer å finne en løsning, de som ikke gjør det synes vel egentlig at det er greit å snylte på samfunnet.

Jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å bruke familiebarnehage eller dagmamma, ellers hadde jeg ikke tatt permisjon fra jobben.

Du mener at jeg skal ha en jobb hvor jeg satser på familie og venner som tilfeldige barnepassere? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. I tillegg er det faktisk ikke alle som har masse familie i nærheten.

Pappa kan ikke passe barnet på kvelden, nei.

Du får ha takk for dine... ehm... gjennomtenkte råd...

Skrevet

Jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å bruke familiebarnehage eller dagmamma, ellers hadde jeg ikke tatt permisjon fra jobben.

Du mener at jeg skal ha en jobb hvor jeg satser på familie og venner som tilfeldige barnepassere? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. I tillegg er det faktisk ikke alle som har masse familie i nærheten.

Pappa kan ikke passe barnet på kvelden, nei.

Du får ha takk for dine... ehm... gjennomtenkte råd...

Du har jammen mange anonyme feiginger etter deg... tøft av deg at du orker å svare så mye.

Denne diskusjonen her har jeg hatt mange ganger, og tenkte bare at jeg skulle påpeke at du ikke får 14000 fordi du ikke jobber. Det er bare overgangsstønaden du får fordi du ikke jobber, på 9696 skattbare kroner i måneden.

Du kommer til å møte denne holdningen ofte. Når man regner ut hva en alenemor tjener, legger man til ting som barnetrygd og kaller det "inntekt". De du diskuterer med, vil sammenligne dette med sin egen lønnsinntekt, og "glemme" at de også får barnetrygd, bidrag fra faren (i form av deling av utgifter) og kontantstøtte hvis de ikke bruker barnehage.

Skrevet

Du har jammen mange anonyme feiginger etter deg... tøft av deg at du orker å svare så mye.

Denne diskusjonen her har jeg hatt mange ganger, og tenkte bare at jeg skulle påpeke at du ikke får 14000 fordi du ikke jobber. Det er bare overgangsstønaden du får fordi du ikke jobber, på 9696 skattbare kroner i måneden.

Du kommer til å møte denne holdningen ofte. Når man regner ut hva en alenemor tjener, legger man til ting som barnetrygd og kaller det "inntekt". De du diskuterer med, vil sammenligne dette med sin egen lønnsinntekt, og "glemme" at de også får barnetrygd, bidrag fra faren (i form av deling av utgifter) og kontantstøtte hvis de ikke bruker barnehage.

Ja, begynner å bli litt lei av det. Men jeg prøver å svare med sunn fornuft og håper det hjelper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...