Gå til innhold

voksen heltidsstudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg er tidlig i 30 årene, gift og har barn. Jeg har bestemt meg for å omskolere meg, og har begynt på høyskolen, på heltidsstudium over 3 år.

Problemet er at jeg ikke finner meg til rette.Det er en uke siden skolen startet, jeg ser at de andre grupperer seg og "sosialiserer," og jeg blir liksom hengende som 5. hjul på vogna uansett hvor jeg snur meg.Føler meg helt utenfor, og dette forstyrrer selvsagt gleden over at jeg nå har muligheten til å studere. Jeg tror jeg må finne styrke i meg selv til å rette ryggen, og bare blåse i at jeg liksom ikke finner "mine." Men, så er det slik at vi skal jobbe i grupper store deler av året, og hvordan i all verden skal jeg få til det når jeg ikke klarer å knytte meg til noen. Hva gjør jeg galt?

Videoannonse
Annonse
Gjest x-student
Skrevet

Hei idefixa

Vet akkurat hvordan du har det. Jeg opplevde det samme da jeg studerte. Jeg synes det er mye vanskeligere å komme inn i miljøet på skole enn på jobb. For min del hadde dete ingenting med alder å gjøre, men sjenanse. Jeg fikk det ikke til selv, så jeg jar desverre ikke noen råd til deg. Jeg håper at det vil gå bedre etterhvert. Når dere skal jobbe i grupper kanskje du møter noen der? Husk å se godt rundt deg, har alle dannet klikker? For det som er sikkert er at det er ofte mange som er i din situasjon, men de synes ikke. Ikke la det gå så langt at du tar dette innover deg, hvis det skjer, så må du snakke med noen. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Det er jo sånn at de som nettopp har begynt å studere er i 19-25 års alderen, og tiden her går med til å feste og ha det gøy når du må være hjemme hos familie.

Det finnest nok folk på din alder også, du må bare se deg rundt.

Var du med på ordninger i fadder grupper osv, eller andre tiltak skolene setter for sosialisering?

Har vært i samme situasjon som deg, dog jeg ikke har mann og barn.

Men aldersforskjellen blir for stor, rett og slett.

Du får bare søke til de som er på din alder, og se gjerne utenfor selve klassen:)

ylvali1365381015
Skrevet

Hva studerer du? Tror det varierer veldig hvor aldersgjennomsnittet ligger fra studium til studium. Jeg tar førskolelærer nå, riktignok på deltid, men har bachelor med pedagogikk og psykologi fra universitetet fra årene før. Fant mange på min alder å mingle med begge steder, folk fra slutten av de tyve og opp mot førti.

Løft blikket og se deg rundt, vær åpen og kom i snakk. Ikke tenk negative tanker, folk kan ha mye å gi hverandre om noen år skiller dem. Dere er da voksne alle sammen?

Det vil nok gå seg til.

Har ikke studiestedet et nettsted eller andre fora der du kan komme i kontakt? På universitetet i Trondheim har de en tretti + -klubb, uten at jeg noensinne var i kontakt med dem...

Lykke til og opp med motet!

mvh,

Skrevet

Det går ikke lang tid før klikker danner seg, men det tror jeg skyldes at alle har skrekken for å bli sittende alene utenfor en klikk. Er en derimot innenfor en går alt så meget bedre virker det som.

Når du har passert 30 vil du enkelt og greit ikke passe så godt sammen med de aller yngste. En kan fint snakke sammen, ja - men du har et helt annet liv enn det nyutflyttede folkehøgskoleelskende ferske studenter har. Sånn er det bare.

Finnes det noen i klassen din som har lignende liv som deg, dvs gift/samboer med barn eller fra 25 og oppover, så hadde jeg forsøkt å komme i kontakt med disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...