Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jer erhar vondt i bein armer, tær og hender. Det minner om stølhet i armer og bein. Jeg har ofte kramper i beina. Ryggen er også vond. Jeg er veldig sliten. Helt tom på en måte orker ikke og gjøre noe.Har gått hos fast lege i mange år men vi kommer på en måte ikke lengere. Jeg vil gjerne vite hva som feiler meg. Kan det være Bechterevs? ossen kan jeg få time så noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243819-bechtereves/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Diagnosen Bechterew sykdom gir oftest stivhet og nedsatt bevegelighet i ryggsøylen. Noen kan også ha smerter i hæler eller andre ledd. Diagnosen stilles ved røntgenbilde av bekkenledd. En blodprøve kan være til noe hjelp; dersom du IKKE har vevstypen HLAB27 er det neppe Bechterew. Du sier ikke noe om alder/kjønn. Dersom du føler at du ikke er utredet grundig nok, eller at fastlegen ikke viser interesse, bør du kanskje henvises videre. Henvisning til en fysikalsk medisiner er kanskje det riktigste, en reumatolog er også aktuell spesialist. Hos noen så kan slike smeerter du beskriver være forårsaket av lite fysisk aktivitet og dårlig ernæring. Depresjon kan også gi kroniske smerter. Synes du skal snakke åpent med fastlegen din. Men for at denne skal ønske å henvise deg videre, er åpenhet om oppgitthet og usikkerhet om egen diagnose viktig. Det er også viktig at du yter en egeninnsats mtp å følge de råd du får. Viktig for deg å ikke bruke smertestillende medisiner; det kan fort bli en ond sirkel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243819-bechtereves/#findComment-1901370
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...