Gå til innhold

Elendig folkeskikk (telefon-ukultur)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldremøte i barnehagen i kveld. 40-50 mennesker satt som sild i tønne og hørte på styreren som informerte om hva barnehagen gjorde.

Så ringer en mobiltelefon. Høyt. Dama som eide den, brukte laaaang tid for å finne mobilen. Hun tar den opp. Slår hun den av? NEI!!! Hun begynner å snakke! Og snakker i flere minutter mens styreren prøver å fortsette med det hun holdt på med. Vi andre irriterer oss grønne....

Så er samtalen slutt, og vi kan igjen følge med.

Fem minutter seinere ringer den samme telefonen igjen. Dama er kjappere nå, men begynner IGJEN å snakke! At det går an! Da kokte det i meg, jeg trengte meg forbi fire andre og dunket i henne og sa at hun måtte gå ut.

Hun lusket ut i et annet rom og fortsatte samtalen der i sikkert ti minutter. Lukket selfølgelig ikke døra, så vi som stod nærmest hørte henne likevel, men det var tross alt bedre enn inne i møterommet.

Fatter ikke at det går an å ha så elendige antenner!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det finnes utrolig nok sånne folk.....

Jeg ble jo nesten flau på hennes vegne, selv om jeg aldri hadde sett henne før!

Det kan jo skje alle at telefonen ringer, at en har glemt å slå den på lydløs på et møte, men da ville jeg jo selvfølgeligha avbrutt ringingen og satt den på lydløs! Eventuelt gått ut med en gang....

Skrevet

SÅnt er heldigvis sjeldent - men vi har noen sånne på jobben vi også - som bare ikke KLARER å slå av mobilen i møter - de kaster jo bort tiden vår!

Skrevet

Har noen sånne på jobb.

Litt trist at man faktisk måtte fortelle dem at det å føre telefonsamtaler på lunsjrommet i lunsjen faktisk virket forstyrrende på oss andre som sitter der og spiser.

Eller på møterommet når vi har møter for den saks skyld.

Man skal være rimelig selvsentrert for ikke å forstå at det er best for alle at man tar med seg (mobil)telefonen til et annet rom når det kommer samtaler mens man er i en eller annen form for sosial setting.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt at styreren bare lot henne holde på? Hun kunne jo fått beskjed om å gå på gangen, slik at dere kunne fortsette møtet uforstyrret.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig men jeg slår heller ikke av mobilen på foreldremøter. Da er som regel minstemann alene hjemme og hvis han ringer så tar jeg telefonen. Jeg kan ikke ta med han på foreldremøte og dermed finnes det ingen annen løsning.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig men jeg slår heller ikke av mobilen på foreldremøter. Da er som regel minstemann alene hjemme og hvis han ringer så tar jeg telefonen. Jeg kan ikke ta med han på foreldremøte og dermed finnes det ingen annen løsning.

Det er jo greit nok. Men det _går_ an å sette den på lydløs m/vibrasjon om man vil vite akkurat når den ringer (i stedet for å sjekke hele tiden) - og ringe tilbake øyeblikkelig du har kommet deg ut av rommet.. ;)

Det er tross alt stor forskjell på det, og det å la den ringe høyt og lenge, for så å _snakke_ høyt og lenge! Det syns jeg er respektløst ovf. møteleder.

Skrevet

Det er jo greit nok. Men det _går_ an å sette den på lydløs m/vibrasjon om man vil vite akkurat når den ringer (i stedet for å sjekke hele tiden) - og ringe tilbake øyeblikkelig du har kommet deg ut av rommet.. ;)

Det er tross alt stor forskjell på det, og det å la den ringe høyt og lenge, for så å _snakke_ høyt og lenge! Det syns jeg er respektløst ovf. møteleder.

Jeg bruker bare handsfree og da trenger jeg ikke ha lyden på, jeg hører det i handfreen at det ringer.

Men jeg er alltid redd for at ungene skal ringe, de store også altså, ikke bare minstemann,

Skrevet

Herlighet, går det virkelig an???

Neste gang bør styrer be om at alle skrur av/skrur på stille alle mobiltelefoner, og ber om at eventuelle viktige samtaler tas ute!

Skrevet

Herlighet, noe så håpløst. Her burde selvsagt styreren tatt affære og gitt henne beskjed om å skru av telefonen eller gå ut. Men h*n ble kanskje litt overrumplet av en sånn ravende mangel på folkeskikk?

Skrevet

Som flere sier, styreren burde bedt henne om å gå ut.

Det er dessverre mange uten antenner ....

Skrevet

Jeg har overhørt en del meget personlige medisinske samtaler (sykdom er interessant å snakke om!) på mobiltelefon i biblioteket også gitt. Noen snakker HØYT og i tillegg har de lyden så høyt på (evt. vedkommende i den andre enden snakker også HØYT) så jeg hører hva begge to sier, utmerket godt.

Gjest Persille
Skrevet

Hadde noen gjort det på mitt foreldremøte - så hadde jeg spurt om det var noe vi kunne bidra med i den samtalen? Om hun trengte hjelp fra oss til å avklare noe?

Hun hadde sikkert svart nei, og da hadde jeg sagt at da fikk hun ta den samtalen et annet sted og ikke forstyrre de som kanskje var interessert i det vi var der for.

Hadde ikke kostet meg en kalori :)

Skrevet

Hadde noen gjort det på mitt foreldremøte - så hadde jeg spurt om det var noe vi kunne bidra med i den samtalen? Om hun trengte hjelp fra oss til å avklare noe?

Hun hadde sikkert svart nei, og da hadde jeg sagt at da fikk hun ta den samtalen et annet sted og ikke forstyrre de som kanskje var interessert i det vi var der for.

Hadde ikke kostet meg en kalori :)

Vi andre himlet med øynene under den første samtalen.

Da jeg dultet borti henne og tuppet henne ut, fikk jeg mange takknemlige blikk fra de andre :-)

Ja, styreren burde kanskje sagt noe, men dama stod nesten bakerst, og det var ikke så lett for styreren å se hvem det var som pratet...

Skrevet

Jeg bruker bare handsfree og da trenger jeg ikke ha lyden på, jeg hører det i handfreen at det ringer.

Men jeg er alltid redd for at ungene skal ringe, de store også altså, ikke bare minstemann,

Men så lenge du ikke har lyd på så er det vel ikke noe problem. :)

Men jeg syns generelt at folk er alt for lite flinke til å la telefonen ringe. Man ER ikke forpliktet til å ta den fordi om det ringer! Særlig ikke når det egentlig ikke passer - man er jo opptatt i møte!

Og når man venter en viktig telefon, eller har barn alene hjemme, så kan man avtale å ringe opp umiddelbart når man har kommet seg ut på gangen -om de skulle komme til å ringe midt under møtet.. Eller si "hei, kan du vente litt, jeg skal gå ut på gangen" og komme seg ut av rommet så fort som råd.

Noen telefoner MÅ man jo ta, men man trenger ikke sitte midt i møterommet å skravle i flere minutter til stor sjenanse for alle andre..

Jeg er selv alenemor, og må innimellom la barnet være hjemme alene. Så jeg vet hva du mener. Det er ikke noen særlig god følelse. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...