Gå til innhold

DOL, treghet, ustabilitet etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle trofaste DOL-brukere! Vi registrerer at det er mange som sliter med at forumene oppfører seg tregt og ustabilt for tiden. Vi beklager dette sterkt, og forsøker stadig å finne ut av hva som evt. er feil. Denne gangen var det lett. Interoptik-annonsene "spiser" av prosessorkapasiteten til hver enkelt bruker enten man benytter Opera, Firefox eller Internett explorer som nettleser. Dette skyldes en feil i selve flash-filen, og man ser det samme problemet på andre siter der denne kampanjen kjører, f.eks. på Dagbladet.no. Jeg har meldt dette til byrået som har laget kampanjen, og de ser på saken i dette øyeblikk. I mellomtiden har vi slått av flashannonsene og viser dem kun som gif-er.

Mange reagerer også generelt på at vi har for mange annonser her på DoktorOnline. Til det er det ikke annet å si enn at dette er et nødvendig "onde" for å kunne drive et kommersielt nettsted noenlunde i balanse. Vi vil imidlertid følge nøyere med på hvordan hver enkelt annonse oppfører seg på siten framover. Det skal jo ikke være slik at annonsene gjør DoktorOnline ubrukelig.

Vi setter for øvrig stor pris på at vi har brukere som dere som virkelig følger med og gir tilbakemeldinger. Slike tilbakemeldinger tar vi imot med stor takk, særlig hvis dere kan være så konkrete som mulig på hvor, når og hvordan dere opplever problemene. Vi ønsker bare å bli bedre, og kommer til å gjøre mye for å oppnå det i framtiden.

En ting til: Fint om slike tilbakemeldinger kommer til webmaster-forumet i framtiden.

Hilsen

Så fint at du svarer :)

Og det er godt å få bekreftet at jeg hadde rett angående den Interoptik-annonsen ;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Prozak

6

• Mista nikket

5

• cecily

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Eirik Harstad, Daglig leder/redaktør DOL
Skrevet

Morn du!

Du burde skaffe deg sånn rødprikk bak navnet ditt, sånn som fagpersonene og webmaster har! :)

Hehe... sånn er det å være ny - både som DOL-sjef og forumbruker. Håper jeg vises med en rød prikk nå. Takk for tipset!

Gjest Eirik Harstad, Daglig leder/redaktør DOL
Skrevet

Sukk... reklamen kommer ikke til å virke på dere lenger da, skjønner jeg. Ikke sladre til flere da, please ;)

Brilleannonsene er nå forresten byttet ut med noen som ikke får nettleserne til å gå i stå.

Skrevet

Har også problemer med DOL for tiden. Etter en liten stund her inne, går det innmari tregt og maskinen bråker veldig. Går jeg ut herfra så takker maskinen meg ved å gå stille igjen og blir fort raskere.

Bråket skyldes trolig lite minne. For lite til å takle bufringen fra "Flash-motoren". Du må gå til innkjøp av mere minne for å kunne lese med all reklamen på DOL.

Like morsomt som at 7-11 har fått reklame på utleiefilmene uten at prisen på leien har gått ned av den grunn.

Prisen for å få lese på DOL er å måtte kjøpe kraftigere maskin og mer minne.

Skrevet

Bråket skyldes trolig lite minne. For lite til å takle bufringen fra "Flash-motoren". Du må gå til innkjøp av mere minne for å kunne lese med all reklamen på DOL.

Like morsomt som at 7-11 har fått reklame på utleiefilmene uten at prisen på leien har gått ned av den grunn.

Trodde jeg hadde bra minne, jeg. Har en Scalio p og system C er på 29,3 GB (ledig 20,1) og D på 114 GB (ledig 108) Kanskje det sier deg noe, for meg sier det ingenting :-)men sønn og svigersønn sier det er en litt sterk krabat jeg har.

Skrevet

Trodde jeg hadde bra minne, jeg. Har en Scalio p og system C er på 29,3 GB (ledig 20,1) og D på 114 GB (ledig 108) Kanskje det sier deg noe, for meg sier det ingenting :-)men sønn og svigersønn sier det er en litt sterk krabat jeg har.

Velg kjør

Skriv cmd og trykk enter

Skriv mem og trykk enter

Hvor mye tilleggsminne?

Eller trykk Ctrl-Alt-Del og se under ytelse, fysisk minne.

Skrevet

Velg kjør

Skriv cmd og trykk enter

Skriv mem og trykk enter

Hvor mye tilleggsminne?

Eller trykk Ctrl-Alt-Del og se under ytelse, fysisk minne.

Der sto det

Totalt 523756

Tilgjengelig 148000 (de 3 siste varierte) Og systembuffer 208224

Skjønte ingenting. Er en sånn som bare trykker og håper alt fungerer.

Skrevet

Der sto det

Totalt 523756

Tilgjengelig 148000 (de 3 siste varierte) Og systembuffer 208224

Skjønte ingenting. Er en sånn som bare trykker og håper alt fungerer.

Det ser bra ut til vanlig bruk.

523 MB.

Hvis du ikke skal kjøre videokompilering eller annet som det anbefales mer for.

Skrevet

Det ser bra ut til vanlig bruk.

523 MB.

Hvis du ikke skal kjøre videokompilering eller annet som det anbefales mer for.

Ikke noe video nei, men noe bildebehandlig blir den brukt til.

Skrevet

Hei alle trofaste DOL-brukere! Vi registrerer at det er mange som sliter med at forumene oppfører seg tregt og ustabilt for tiden. Vi beklager dette sterkt, og forsøker stadig å finne ut av hva som evt. er feil. Denne gangen var det lett. Interoptik-annonsene "spiser" av prosessorkapasiteten til hver enkelt bruker enten man benytter Opera, Firefox eller Internett explorer som nettleser. Dette skyldes en feil i selve flash-filen, og man ser det samme problemet på andre siter der denne kampanjen kjører, f.eks. på Dagbladet.no. Jeg har meldt dette til byrået som har laget kampanjen, og de ser på saken i dette øyeblikk. I mellomtiden har vi slått av flashannonsene og viser dem kun som gif-er.

Mange reagerer også generelt på at vi har for mange annonser her på DoktorOnline. Til det er det ikke annet å si enn at dette er et nødvendig "onde" for å kunne drive et kommersielt nettsted noenlunde i balanse. Vi vil imidlertid følge nøyere med på hvordan hver enkelt annonse oppfører seg på siten framover. Det skal jo ikke være slik at annonsene gjør DoktorOnline ubrukelig.

Vi setter for øvrig stor pris på at vi har brukere som dere som virkelig følger med og gir tilbakemeldinger. Slike tilbakemeldinger tar vi imot med stor takk, særlig hvis dere kan være så konkrete som mulig på hvor, når og hvordan dere opplever problemene. Vi ønsker bare å bli bedre, og kommer til å gjøre mye for å oppnå det i framtiden.

En ting til: Fint om slike tilbakemeldinger kommer til webmaster-forumet i framtiden.

Hilsen

Hei. Fint at dere gjør noe med problematikken.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det ER klaget på webmasterforum, iallefall fra 20. august... De innleggene er kanskje ikke så konkrete som Prozak's, men at det har vært problemer iallefall fra da er vel soleklart. :)

Skrevet

Ikke noe video nei, men noe bildebehandlig blir den brukt til.

Du kan høre om den trenger mer minne ved å se på harddisklampa og høre om harddisken jobber når du bytter mellom vinduer, rakler når den skal vise store bilder osv. Da bufres data til harddisken i stedet for minnet, som er oppbrukt.

Du kan også se på tilgjengelig minne. Der bør det stå minst et hundre tusen, helst nærmere to.

Skrevet

Sukk... reklamen kommer ikke til å virke på dere lenger da, skjønner jeg. Ikke sladre til flere da, please ;)

Brilleannonsene er nå forresten byttet ut med noen som ikke får nettleserne til å gå i stå.

Vi lærer noe hver dag, bl a at alt har sin pris.

Prisen for å ha for mye reklame er at folk slår det av.

Jeg leser nå aviser og bl a DOL uten å tillate kjøring av javascript, fordi jeg nesten ikke fikk lese nyhetene for bare reklame. Jeg blir sliten i øynene av bevegelser, skarpe farger og tivolieffekter.

Dessuten har brilliant design overtatt for lesbarhet. Det virker som wedesignere har fjernet seg fra gata og lever i sin egen verden av designgalskap, de konkurrerer med hverandre uten så mye som å gløtte på de som bruker sidene.

Ingen her har noensinne spurt hva brukerne vil ha, dermed går de glipp av mye viktig informasjon.

Jeg har mange ganger fått aha-opplevelser med brukeres tilbakemeldinger. F eks så gir nesten alle blanke f i design, de ser det ikke, de husker ikke en gang hvilke farger som blir brukt. Brukerne er så fokusert på sitt ærende på siden at de får "tunnellsyn". De har også veldig kort tålmodighet, bare noen sekunder. De blir fryktelig fort irritert når de ikke finner det de skal. De gidder ikke komme tilbake når sidene ikke fornyes. Osv.

Skrevet

Flere ganger siste 2 ukene har jeg gitt opp etter korte minutter pga "heng".

:-( Har ikke opplevd dette tidligere.

Ja - det er ganske ofte og det er ubegripelig irriterende.

"...det er ubegripelig irriterende."

Nettopp. Du er som mange andre, tidsfaktoren er viktig, og tålmodigheten er ekstremt kort.

Fra gamle dager vet vi hvor mye frustrasjon trege systemer er for brukerne. Datafolka forsto ikke dette og hvor mye tid som gikk med. 10 sekunder ganget med 100 ansatte ganget med antall ganger om dagen blir uhorvelig mye tid.

Skrevet

Det er nok ikke nødvendigvis så enkelt at å pøse på med mer minne er løsningen. Dette er dårlig webutvikling fra DOLs side. Jeg har masse ledig minne på maskinen min, selv om CPU-en blir "oppbrukt".

"............................................."

Skrevet

Hilsen

Du kan trygt regne med at 2/3 av brukerne har verktøy for å slå av all reklamen, inkl de glorete DOL-logoene, og gjør det.

Reklamen kommer dessuten ofte fra en sentral server/domene/subdomene, og da kan man stenge for denne, så linkene som peker dit ikke virker. Dermed virker ikke reklamen på noen av de sidene som viser fra denne serveren.

Det blir som politiet og forbryterne, når den ene finner på noe nytt, følger den andre opp med tiltak.

Skrevet

Jøje meg, hvordan kan jeg leve livet her inne og ikke merke noe til det jeg leser under her?

Jeg bruker å ha 2-3 vinduer opp samtidig. En på dol, en på msn og en på et eller annet annet. Det hender innimellom at den tredje annen er litt treg, og da kan det hjelpe å lukke dol - men dol er aldri treg hos meg.

Bruker forøvrig Explorer og har en veldig overbeskyttende Nortonvenn.

Selvfølgelig har du ikke treghetsproblemet som forårsakes av annonser hvis du kjører norton med ad-blocker.

"........................................."

Skrevet

Du kan høre om den trenger mer minne ved å se på harddisklampa og høre om harddisken jobber når du bytter mellom vinduer, rakler når den skal vise store bilder osv. Da bufres data til harddisken i stedet for minnet, som er oppbrukt.

Du kan også se på tilgjengelig minne. Der bør det stå minst et hundre tusen, helst nærmere to.

Ok. Takk for hjelpen :-)

Skrevet

Det er nok ikke nødvendigvis så enkelt at å pøse på med mer minne er løsningen. Dette er dårlig webutvikling fra DOLs side. Jeg har masse ledig minne på maskinen min, selv om CPU-en blir "oppbrukt".

"............................................."

Mer minne er det billigste og enkleste. Men det er mulig at prosessoren kommer til kort også, og skjermkortet, harddisken, periferikomponenter osv. Og vips så trenger du en ny maskin.

Alle "sykdommer" på en PC må diagnostiseres, og det fins ofte ikke bare et symptom og heller ikke bare en løsning.

Mindre minne enn 256 MB liker ikke Win XP, uansett maskin så vil det gå tregt. Det er fryktelig mye å hente i spennet fra 256 MB til 384 MB.

Skrevet

Selvfølgelig har du ikke treghetsproblemet som forårsakes av annonser hvis du kjører norton med ad-blocker.

"........................................."

By all means, jeg ser da vitterlig alle reklamene her inne.

Skrevet

Mer minne er det billigste og enkleste. Men det er mulig at prosessoren kommer til kort også, og skjermkortet, harddisken, periferikomponenter osv. Og vips så trenger du en ny maskin.

Alle "sykdommer" på en PC må diagnostiseres, og det fins ofte ikke bare et symptom og heller ikke bare en løsning.

Mindre minne enn 256 MB liker ikke Win XP, uansett maskin så vil det gå tregt. Det er fryktelig mye å hente i spennet fra 256 MB til 384 MB.

"Mer minne er det billigste og enkleste. Men det er mulig at prosessoren kommer til kort også, og skjermkortet, harddisken, periferikomponenter osv. Og vips så trenger du en ny maskin."

Som du ser i beskrivelsen til daglig leder er, så var det en feil i flashprogrammeringen til denne annonsen. Om du så hadde hatt en 40GHz prosessor, så ville den uansett suppet seg ned etterhvert. Sannsynligvis er det en "spiral", som gjør at den bruker mer og mer kapasitet inntil grensen for hva OS-et tillater. Hverken minne eller ny prosessor kan hjelpe på dårlig programering.

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...