Gå til innhold

Hvordan si fra? (malejobb)

Anbefalte innlegg

Gjest litt lei meg
Skrevet

En bekjent av meg ville ta på seg jobben å male et rom for meg. Han har malt mye for andre, men er ikke faglært.

Da han var ferdig, oppdaget jeg at han ikke hadde brukte maleteip. Det MÅ man bruke, og jeg hadde også sagt det på forhånd (men jeg hører stadig om folk som er overbevist om at de er så flinke til å male pent likevel...). Konsekvensen var at det var kommet maling både på dørkarmer og vinduskarmer. Disse var nye, og ubehandlet, og man får ikke malingen av.

Hvis det skal bli pent, må jeg faktisk kjøpe nye dør- og vinduskarmer og få dem satt på. Jeg mener han burde ordne med dette. Men fordi han er en nær bekjent, og en veldig hyggelig fyr, syns jeg det er vanskelig å si fra om dette, vet ikke hvordan jeg skal formulere meg.

Jeg har ikke betalt ham enda, men vi hadde fastsatt en timepris på forhånd.

Hvordan skal jeg formulere meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet sannelig ikke...

Men kunne du kanskje male dør/ vinduslister også, eller blir ikke det pent?

Jeg tror ikke jeg hadde turt å sagt i fra...*litt feig*

Skrevet

Usj, det var vanskelig ja.

Men jeg ville nok sagt i fra. Det er jo tross alt noe du betaler han for dette, og da må man kunne forvente skikkelig arbeid.

Si at du ble litt lei deg da du oppdaget malingen på dør- og vinduskarmer ettersom disse er ubehandlet og det ikke er mulig å få malingen vekk. Si at du skjønner at han ikke gjorde det med vilje, men for å få det pent igjen må du faktisk kjøpe nye karmer.

Foreslå at dere deler utgiften til karmene, kanskje?

Hvis du legger det frem på en pen måte (som hele tiden lar det skinne igjennom at du er sikker på at han virkelig har forsøkt å gjøre en god jobb), skjønner han forhåpentligvis at det er storsinnet av deg å ville dele utgiften?

Men det er en ubehagelig situasjon ja, ikke tvil om det!

Skrevet

Vis vedkommende karmene og spør om han synes det er pent? Det vil han neppe synes.

Jeg skjønner hva du mener. Leiligheten vi kjøpte var malt av en sånn person. Det var sølt maling over alt, både på karmer, gulv, dørhåndtak osv. Vi skulle pusse opp og brydde oss lite. Men pent var det ikke. Skikkelig hastverksarbeid.

Spør maleren om hva han synes jobben er verdt. Spill ballen over til han.

Skrevet

Spør ham om han har noen tips til å få bort malingsflekkene som ble igjen. Da kan du samtidig vise ham alle flekkene- og forhåpentligvis skjønner han at det er hans feil.

Skrevet

Man løper alltid stor risiko ved å bruke ufaglært arbeidskraft, og hvis man gjør det svart i tillegg er ting enda mer komplisert.

Dersom karmene er ubehandlet vil du sannsynligvis kunne få vekk malingen ved å forsiktig skrape/pusse med fint sandpapir.

Gjest Persille
Skrevet

Henger meg på Cecily - spør om han har noen tips til hvordan du skal fjerne malingen fra karmene, han som er så erfaren osv...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...