Gå til innhold

Bo i utlandet med trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å bo i Asia fordi min helse er bedre når eg er der. Har ung uføretrygd. Vet jeg vil miste ung ufør delen når eg flytter. Jeg er 42 år, kan jeg likevel få være frivillig medlem i Folketrygden på grunn av helsemessige årsaker, selv om jeg ikke er gammel nok til å ha vært medlem 30 år etter fylte 16 år ? Jeg er norsk og har alltid bodd i Norge.Lurer også på hvordan min alderstrygd vil se ut hvis jeg nå blir i Asia resten av mitt liv. Hvis jeg skulle komme tilbake igjen, vil jeg da få igjen ung uføre delen av trygden, og vil min alderspensjon være noe høyere da ? MVH Kvinne 42.

Videoannonse
Annonse
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Ved utenlandsopphold over 3 år mister du din tilknytning til norsk trygd, og du har ingen mulighet til selv å velge å være medlem.

Hva som skjer med din fremtidige pensjon er det ikke mulig for meg å svare på.

Mvh.

Thomas Myran

Skrevet

Hei!

Ved utenlandsopphold over 3 år mister du din tilknytning til norsk trygd, og du har ingen mulighet til selv å velge å være medlem.

Hva som skjer med din fremtidige pensjon er det ikke mulig for meg å svare på.

Mvh.

Thomas Myran

Dette svaret tok dere 139 kr for ?

Har du ikke hørt om å være frivillig medlem av folketrygden ? Pesjonister og også uførepensjonister kan være det,mot å betale en viss prosent av trygden i mnd, og dermed få dekket deler av helseuttgifter i utlandet, hvis du har bodd i Norge 30 år etter fylte 16 år, og du kan også søke om å få være frivillig medlem av helsemessige årsaker.Dette var et dårlig svar. Dette kunne du funnet ut av enkelt bare med å gå inn på trygdeetatens webside. Hva er det du er ekspert på igjen ???

Skrevet

Dette svaret tok dere 139 kr for ?

Har du ikke hørt om å være frivillig medlem av folketrygden ? Pesjonister og også uførepensjonister kan være det,mot å betale en viss prosent av trygden i mnd, og dermed få dekket deler av helseuttgifter i utlandet, hvis du har bodd i Norge 30 år etter fylte 16 år, og du kan også søke om å få være frivillig medlem av helsemessige årsaker.Dette var et dårlig svar. Dette kunne du funnet ut av enkelt bare med å gå inn på trygdeetatens webside. Hva er det du er ekspert på igjen ???

Kanskje greiest å ta kontakt med trygdekontoret? De bør jo kunne svare deg. :)

Skrevet

Kanskje greiest å ta kontakt med trygdekontoret? De bør jo kunne svare deg. :)

Har vært der, men eg visste jo mer enn han visste ??? det beste er å spørre forskjellige personer og dobbelsjekke at det de sier er riktig, for ingen kan alle reglene, sånn er det bare, ellers takk for svar :)

Skrevet

Har vært der, men eg visste jo mer enn han visste ??? det beste er å spørre forskjellige personer og dobbelsjekke at det de sier er riktig, for ingen kan alle reglene, sånn er det bare, ellers takk for svar :)

Jeg vet, en må nok forske litt. Enkleste hadde kanskje vært å skrive et brev og få ets kriftlig svar? Da har du i alle fall ditt på det tørre når du følger deres råd.

Har opplevd selv at de på trygdekontoret har konkludert for raskt til folk og gitt folk feil svar. Jeg samarbeider en del med trygdekontoret i jobben. Kompliserte regler i en del tilfeller. :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...