annegunn Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Noen som har en god oppskrift? Gjerne med karamellbiter i... 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 Hmmm, er det dajmkake du mener? Nei, jeg sikter ikke til noe spesifikt, men det må da finnes? 0 Siter
ostepop1365380989 Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Karamellkake Ingredienser: Til rund form 22 cm. 3 egg 90 g (1 dl) sukker 90 g (1 1/2 dl) hvetemel 1/4 ts bakepulver Til rund form 26 cm. 6 egg 180 g (2 dl) sukker 180 g (3 dl) hvetemel 1/2 ts bakepulver Eggekrem: 1 dl kremfløte + 1 dl melk 2 eggeplommer 1 ss potetmel 1 ss farin 2 ts vaniljesukker Karamellkrem: 1 ½ dl kremfløte 1 dl farin ½ dl sirup 1 pose mandelflak til pynt Tilberedning: Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Skjær melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott. Fyll røren i smurt form. Stek på nederste rille til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet. 160 grader i ca. 35 minutter, på nederste rille Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist. Del sukkerbrødet i 2 eller 3 bunner. Legg dem sammen med eggekrem, som du lager slik: Bland alt bortsett fra vaniljesukkeret i et lite kokekar, helst ikke av aluminium, som kan gi en gråaktig misfarging. La det trekke under visping på svak varme til kremen har tyknet, men la den ikke koke. Avkjøl kremen og smak den til med vaniljesukkeret. Med potetmel bør kremen brukes nylaget. Ta for deg Karamellkremen: Bland fløte, sukker og sirup i et vidt kokekar eller stekepanne. Kok uten lokk til kremen begynner å tykne, 10-15 minutter. Prøv gjerne ved å dryppe litt krem i en kopp med kaldt vann, kremen skal da holde formen og kjennes litt seig. Den blir tykkere når den er kald. Stryk den avkjølte kremen over den fylte kaken og dryss over mandelflak. Server kaken kald. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Nei, jeg sikter ikke til noe spesifikt, men det må da finnes? SÅ desperat etter noe søtt? Tom for Dolly Mixture? 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 SÅ desperat etter noe søtt? Tom for Dolly Mixture? Gå og gjem deg! 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 *knegg* Vettu hva, jeg synes vi skal dele en ammis snart.... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Vettu hva, jeg synes vi skal dele en ammis snart.... Vettu, det synes jeg er en god idé! Og jeg tror jeg skylder deg en...eller tre? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Vettu hva, jeg synes vi skal dele en ammis snart.... Forresten - vi fant ny ammisfavoritt i Italia: PULEAMMIS! http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000Wnvv2IJB?ProductUUID=xOgKdlGlnmEAAAEIohxkSkXH&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 Forresten - vi fant ny ammisfavoritt i Italia: PULEAMMIS! http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000Wnvv2IJB?ProductUUID=xOgKdlGlnmEAAAEIohxkSkXH&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList Hehe.... Bare så synd det ikke er noen butikker som har den, da. Når? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Hehe.... Bare så synd det ikke er noen butikker som har den, da. Når? Nei, den blir vel revet fort unna. Den er jo nesten billig! 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 Nei, den blir vel revet fort unna. Den er jo nesten billig! Men vi finner sikkert en annen som kan deles, bare du finner en dag, du. *hersjens mousepad* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Men vi finner sikkert en annen som kan deles, bare du finner en dag, du. *hersjens mousepad* Neste uke kan du jo ta med deg jentungen også? 0 Siter
annegunn Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 Neste uke kan du jo ta med deg jentungen også? Det hadde hun neppe hatt noe imot, nei 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.