Gå til innhold

Lånekalkulatorer, er de korrekte??

Anbefalte innlegg

Gjest Any idea?
Skrevet

Jeg skal ta opp lån for å kjøpe meg leilighet. Har 180.000 i studielån og en inntekt på 370.000. På DNBs lånekalkulator kan jeg da ikke få lån større enn 900.000??

Hva får man for det?

En venninne av meg har lik lønn og lånte 1500.000 med pant i foreldrenes bolig. Det har jeg også. Hun har lån over 30 år med 5 års avdragsfritt og betaler 4400 i mnd... Det greier man da med 250-300.000 i lån...

Skjønner ikke noe jeg, men må vel snakke med banken!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Any idea?
Skrevet

Mente da 250-300.000 i lønn, ikke lån....

Skrevet

Klart du må i banken - de kalkulatorene er jo bare sånne "bænkers-situasjoner"

Skrevet

Lever inn manuell søknad og snakk med bankens ansatte i låneavdelingen om det. Kanskje har du skjulte talenter og inntekter. Som alltid må du kontakte flere banker for tilbud.

Legg sammen alle kostnader over 30 år og sammenlign resultatene fra de ulike.

Egenstlig er det ikke om du får lån eller ikke som er interessant, eller størrelsen på lånet, men hva du skal betale for det.

Skrevet

Det aller beste er å møte opp i banken selv og snakke med de.

Skrevet

Fatter og begriper ikke at det er noen som er villige til å enten være kausjonist eller stille sine egne eiendommer som pant for andres lån.

Ikke skjønner jeg at noen tar i mot tilbudet eller spør om noe slikt heller.

Men det er nå meg.

Skrevet

Fatter og begriper ikke at det er noen som er villige til å enten være kausjonist eller stille sine egne eiendommer som pant for andres lån.

Men det er nå meg.

Hvis man i det hele tatt skal klare å komme inn på markedet, så må man jo ha sikkerhet et sted? Om ikke banken da kan ta sikkerhet i huset selv da?

Tror nok jeg vil være veldig behjelpelig for min sønn om jeg har mulighet til å være kausjonist. Det håper jeg at mine foreldre vil for meg også, når den tid kommer.

Skrevet

Men det er nå meg.

Det var vel egentlig ikke det jeg spurte etter, eller...

Uansett, jeg er en voksen person med ryddig økonomi og vill selv stille som kausjonist for min sønn, hvis jeg eier noe og han måtte trenge det....

Skrevet

Hvis man i det hele tatt skal klare å komme inn på markedet, så må man jo ha sikkerhet et sted? Om ikke banken da kan ta sikkerhet i huset selv da?

Tror nok jeg vil være veldig behjelpelig for min sønn om jeg har mulighet til å være kausjonist. Det håper jeg at mine foreldre vil for meg også, når den tid kommer.

Vi har pant i egen bolig. Noe annet hadde _aldri_ vært aktuelt.

Skrevet

Uansett, jeg er en voksen person med ryddig økonomi og vill selv stille som kausjonist for min sønn, hvis jeg eier noe og han måtte trenge det....

Nei, det var gjerne ikke det du spurte om.

For å svare på det du faktisk spør om, så har jeg forsøkt beregnende kalkulatorer både for lån og andre ting, uten at noen av disse har vært korrekte for min situasjon.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke man kan forvente at foreldre skal kausjonere for lånet.

Må man finansiere til pipa (100%) blir siste delene dyr, eventuelt må man forsøke å spare et år eller to først. Men sistnevnte er jo ikke særlig lønnsomt i et stigende boligmarked.

Gjest Elextra
Skrevet

Er du sikker på at du ville det?

Muligens ville jeg kausjonert for en mindre del av kjøpesummen, slik at barnet mitt klarte seg med å låne til lånetaksten. Men jeg ville neppe risikert huset for mitt barns leilighetskjøp.

Skrevet

Må man finansiere til pipa (100%) blir siste delene dyr, eventuelt må man forsøke å spare et år eller to først. Men sistnevnte er jo ikke særlig lønnsomt i et stigende boligmarked.

Så lenge de kan ta pant i egen bolig er det jo ikke noe problem. Vil jo helst slippe å spørre foreldrene mine. Men om jeg MÅ, så må jeg.

Her jeg bor nå, betaler jeg ca 100.000 i året i leie, DET er sure penger det! Så om alternativet er å be mor&far kausjonere så jeg i det hele tatt kommer meg innenfor, så gjør jeg det. Kommer uansett aldri til å la dem måtte sitte igjen med MITT huslån! Før heller prostituerer jeg meg. (hehe)

Skrevet

Eller en kan nøye seg med å kjøpe noe en faktisk har råd til.

Gjest Elextra
Skrevet

Hva du får for 900.000 spørs jo helt på hvor du vil bo.

Skal du på Majorstua er du heldig om du finner en liten ettroms leilighet. Flytter du til Stover kan du antakelig få en toroms, kanskje treroms. Og flytter du til andre fylker og utenfor de popuære tettstedene kan du antakelig få en eldre tomannsbolig.

Skrevet

Men det er nå meg.

for min del hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe min leilighet den gangen den ble kjøpt uten at mor og far stilte sikkerhet i sin egen bolig for litt over 20% av kjøpesummen på min. dette fordi jeg da falt under 80% sikkerhet, selv om jeg lånte 100% av kjøpesummen.

i dag er situasjonen en helt annen, siden jeg både har betalt ned litt, samt at verdistigningen har "spist opp" behovet for sidesikkerhet.

så i mitt tilfelle, og også i mine foreldres som veldig gjerne ville at deres sønn skulle komme seg inn på markedet, så var jeg helt avhengig av deres hjelp.

men det var kanskje ufint av meg å ta mot et slikt tilbud, eller helt umulig å fatte at de ville helpe til på den måten?

Skrevet

for min del hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe min leilighet den gangen den ble kjøpt uten at mor og far stilte sikkerhet i sin egen bolig for litt over 20% av kjøpesummen på min. dette fordi jeg da falt under 80% sikkerhet, selv om jeg lånte 100% av kjøpesummen.

i dag er situasjonen en helt annen, siden jeg både har betalt ned litt, samt at verdistigningen har "spist opp" behovet for sidesikkerhet.

så i mitt tilfelle, og også i mine foreldres som veldig gjerne ville at deres sønn skulle komme seg inn på markedet, så var jeg helt avhengig av deres hjelp.

men det var kanskje ufint av meg å ta mot et slikt tilbud, eller helt umulig å fatte at de ville helpe til på den måten?

Jeg hadde ikke gjort det om det var meg, nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...