Gå til innhold

Hva skjer om mor faller fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får far omsorgsretten for barnet uansett? Far har hatt normalt samvært med barnet hele tiden, men har ikke bodd sammen med mor etter at barnet ble født.

Jeg vet ikke om de har delt omsorgsrett (eller hva det nå heter), men det antar jeg.

Hva om mors familie vil ha barnet, kan de nekte far å få det? Barnet er forøvrig tenåring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg ingenting om, men jeg er ganske sikker på at far får barnet automatisk om foreldrene har delt foreldrerett. Tror ikke noen andre enn barnevernet kan bestride det.

Skrevet

Far får barnet automatisk hvis han har foreldreansvar.

Hvis ikke skal man vurdere "barnets beste", det vil som regel også være far hvis han har hatt samvær og ellers er normalt oppegående.

Mor kan eventuelt skrive en såkalt viljeserklæring om hvem hun vil skal overta. Hvis den er godt begrunnet, vil den som regel bli fulgt.

Skrevet

Jeg får inderlig håpe at mors familie ikke har mer å si enn far.

Skrevet

En tenåring mening om saken vil vel regnes med, skulle man tro.

Men hvis ikke det er noe spesielt galt med faren, vil jo han automatisk få foreldreansvaret. Ellers er det da helt på tur.

Skrevet

Dersom far har del i foreldreansvaret, har han automatisk foreldreansvaret alene dersom mor dør. Dette gir ham i utgangspunktet rett til å bestemme hvor barnet skal bo.MEN - andre som evt. vil kreve at barnet skal bo samme med dem (eks. besteforeldre), kan reise sak med krav om det innen 6 mnd. etter dødsfallet.

Dersom han ikke har del i foreldreansvaret når mor dør, står man i en situasjon der ingen har foreldreansvar. Da skal tingretten varsles om situasjonen. Den eller de som ønsker foreldreansvar / daglig omsorg, må melde dette til retten.

Dersom mor har skrevet et ønske om hvem hun mener barnet skal bo hos, vil retten legge vekt på det. Men det avgjørende er uansett hva som er barnets beste.

Skrevet

Jeg får inderlig håpe at mors familie ikke har mer å si enn far.

I noen tilfeller er det faktisk best,

Gjest Flystripa
Skrevet

Mors familie kan ikke nekte far til barnet å få omsorgsretten, med mindre fyren er direkte ansvarsløs/alkoholisert/narko etc. - Men da ville han vel ikke vært "godkjent" for samvær fra før heller...?

Om mors familie vil ha omsorgen, er vel dialog med far det nærmeste punktet for samarbeid. Deretter tingretten.

Skrevet

Mors familie kan ikke nekte far til barnet å få omsorgsretten, med mindre fyren er direkte ansvarsløs/alkoholisert/narko etc. - Men da ville han vel ikke vært "godkjent" for samvær fra før heller...?

Om mors familie vil ha omsorgen, er vel dialog med far det nærmeste punktet for samarbeid. Deretter tingretten.

Far er høyst oppegående, har ny familie med halvsøsken av barnet.

Skrevet

I noen tilfeller er det faktisk best,

Men da får jeg håpe at barnevernet eller retten kan gjøre noe.

Tenke seg en situasjon der mors familie ikke kan fordra far, men der far allikevel er mer enn godt nok skikket til å ha barnet.

Barnefar må og skal ha mer å si enn mors familie - i de aller aller fleste situasjoner.

synes

Gjest Flystripa
Skrevet

Far er høyst oppegående, har ny familie med halvsøsken av barnet.

Da er det nok far som har omsorgsretten automatisk, men barnets ønsker skal høres når barnet er fylt 12 år, mener jeg å huske.

Skrevet

Men da får jeg håpe at barnevernet eller retten kan gjøre noe.

Tenke seg en situasjon der mors familie ikke kan fordra far, men der far allikevel er mer enn godt nok skikket til å ha barnet.

Barnefar må og skal ha mer å si enn mors familie - i de aller aller fleste situasjoner.

synes

Enig i det :)

Skrevet

Da er det nok far som har omsorgsretten automatisk, men barnets ønsker skal høres når barnet er fylt 12 år, mener jeg å huske.

Det ble for et par-tre år siden flyttet ned til 7 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...