Gå til innhold

flytte sammen - økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje snart
Skrevet

Vurderer å flytte sammen med en om en stund.

Lurer litt på hvordan vi skal ordne oss økonomisk slik at det både blir enkelt og rettferdig.

Saken er at jeg eier rekkehus og han "ingenting". Men det er en GRUNN til at han har ingenting, han har solgt "alt han eier" for å starte eget firma, og leier nå. Heldigvis ser det ut til å gå bra for firmaet, oppsving nå, men det tar tid før det gir stor avkastning, skulle jeg tro. Men alminnelig lønn tar han ut, vet ikke eksakt hvor mye men tror ikke det er mindre enn meg.

Jeg synes ikke at det er naturlig at han kjøper seg inn hos meg i FØRSTE omgang, men tenkte å se det an i feks et år, så vurderer vi på nytt da.

Et annet aspekt er at jeg har tre barn fra før. Det er jo mitt ansvar å sørge for dem, men vi kan jo ikke finregne på alt.

Kanskje er det ikke rett at han skal betale halvparten av boligutgiftene når barna mine okkuperer deler av huset. Men samtidig nyter han jo godt av alle fasilitetene, som er MYE bedre enn den rønna han bor i nå :-) Han har forresten et par dyr som han nesten må få plass til :-P

Hva synes dere om at han betaler 40 % av renteutgiftene og husleia, men selvfølgelig ingenting av avdragene. Samme prosent for strøm, innboforsikring osv.

Hvis vi skulle finne på å pusse opp i denne perioden får jeg betale det selv (han får heller bidra litt praktisk).

Samme med mat og andre dagligvarer, hvordan løse det uten å stresse vilt? Jeg vet av erfaring at "å ta det som det kommer" ikke funker, fordi jeg handler det aller meste av mat. I et tidligere forhold jeg var i hadde vi en liten bok som vi noterte utgiftene våre i og "gjorde opp" med noen måneders mellomrom. Det fungerte, men eksen var noe surmulende, noen som har noe bedre forslag? (han var forresten alltid surmulende uansett)

Ser for meg at jeg betaler en større andel av disse utgiftene også, pga ungene.

Klær, utstyr og aktiviteter osv til ungene er selvfølgelig mitt ansvar alene.

Jeg er NØDT til å være litt "streng" på dette med økonomi, eller så ender det med at jeg betaler "alt" og ikke har råd til "noe" ekstra for ungene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye formening om husleieproblematikken, men i forhold til strøm, telefon og andre forbruksting - kbør dere dele på 2.

Mat/husholdning; putt likt beløp i en boks hver mnd, og bruk dem å handle for. Putt kvitteringene oppi og gå gjennom hver mnd.. Eventuelt; opprett en felles konto med 2 kort på, som dere setter inn likt beløp til mat, så blir det mer lettvint.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en bra plan å se det litt an før han kjøper seg inn, eller dere kjøper noe sammen.

I mellomtiden må han selvfølgelig betale husleie. Forslaget ditt er i så måte veldig snilt, for det ser ut som du har glemt kapitalkostnaden din - eller er boligen 100% lånefinansiert?

Skrevet

Jeg syns du skal beregne markedsleien for hele huset, og be han betale 1/3 av det.

1/3 del av maten.

Opprett egen konto med kort for maten. Sett inn hver mnd.

Skriv samboeravtale hos en rettshjelper, det er det viktigste.

Gjest kanskje snart
Skrevet

Har ikke så mye formening om husleieproblematikken, men i forhold til strøm, telefon og andre forbruksting - kbør dere dele på 2.

Mat/husholdning; putt likt beløp i en boks hver mnd, og bruk dem å handle for. Putt kvitteringene oppi og gå gjennom hver mnd.. Eventuelt; opprett en felles konto med 2 kort på, som dere setter inn likt beløp til mat, så blir det mer lettvint.

men det er kanskje ikke rettferdig at han skal betale like mye i mat til ungene mine? Jeg får jo tross alt barnetrygd og bidrag for dem da (selv om det er mye annet enn mat de skal ha)

Gjest kanskje snart
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en bra plan å se det litt an før han kjøper seg inn, eller dere kjøper noe sammen.

I mellomtiden må han selvfølgelig betale husleie. Forslaget ditt er i så måte veldig snilt, for det ser ut som du har glemt kapitalkostnaden din - eller er boligen 100% lånefinansiert?

Godt poeng! Det hadde jeg glemt. Ligger på 60 % lånefinansiering. Det gjør at om han skal betale 40 % av utgiftene må han betale MER enn halvparten av renteutgiftene, hihi.

Skrevet

men det er kanskje ikke rettferdig at han skal betale like mye i mat til ungene mine? Jeg får jo tross alt barnetrygd og bidrag for dem da (selv om det er mye annet enn mat de skal ha)

Altså... om en skal regne på krona på alt i et samboerskap, da kan man omtrent la være, mener nå jeg!

Handler ikke et forhold om å dra lasset sammen da? Greit nok, det er DINE barn, men han tar DEG - og VET at han får ungene som bonus.

Så da syns iallefall jeg at MATEN kan dere dele på...

Men det kommer jo an på hva han mener selv det da? Det er jo bare å snakke med han om hva han syns er rimelig. :)

Gjest kanskje snart
Skrevet

Altså... om en skal regne på krona på alt i et samboerskap, da kan man omtrent la være, mener nå jeg!

Handler ikke et forhold om å dra lasset sammen da? Greit nok, det er DINE barn, men han tar DEG - og VET at han får ungene som bonus.

Så da syns iallefall jeg at MATEN kan dere dele på...

Men det kommer jo an på hva han mener selv det da? Det er jo bare å snakke med han om hva han syns er rimelig. :)

Joda... Vi har ikke diskutert dette ennå, og jeg har egentlig ingen spesiell grunn til å frykte problemer.

Kun en ekstremt vanskelig og gjerrig eks, har brent meg før. Heldigvis er de ikke særlig like :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...