Gå til innhold

Feta ost - hva slags krydder

Gjest og hva slags fetaost er god i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest og hva slags fetaost er god i Norge
Skrevet

Hei!

Kommer akkurat fra Hellas og har fått dilla på fetaost! Hva slags krydder bruker de opp fetaosten? Og fins det like god fetaost å få kjøpt i Norge? Hvor da? Hvilket merke?

Takker på forhånd for alle svar.

Nammmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oregano strøs ofte over osten.

Her kjøper jeg ofte fetaost på glass, i olje, og synes denne er god.

Skrevet

Innvandrerbutikker (i alle fall de som er drevet av tyrkere) har gjerne feta-ost i store kar som man kan få en bit av, eller ferdige bokser/spann i ulike størrelser. Ostene ligger gjerne i saltlake (?), evt. i olje. Disse feta-ostene er det mye mer smak i enn Arla o.l. som du finner i kjøledisken i vanlig matbutikk. Jeg har brukt å ha slik fetaost over i glass med olje og tett lokk etter hvert som en ost er begynt på, for de smuldrer litt, og da blir laken gjerne udelikat.

Krydderet som oftest brukes er tørket oregano.

Gjest Elextra
Skrevet

Krydderet er vel oregano eller andre middelhavsurter?

Jeg kjøper fetaosten i grønnsaksbutikker drevet av innvandrere (gjerne tyrkere), den er mye bedre enn den du får på super'n. Den greske du får i velassorterte dagligvarer (i blå pakke) er heller ikke så verst. Fetaen i terninger på glass synes jeg smaker svært lite sammenlignet med originalen.

Skrevet

Jeg blir stadig skuffet over at fetaosten jeg kjøper smaker så lite.

Gledet meg masse til å smake på en type på glass i olje med soltørkede tomater, men den smakte skuffende lite den også.

Skrevet

Den beste fetaen i Oslo er i hvert fall osten fra "den glade ku". Kumerke med rødt lokk, du får kjøpt både geit, sau og ku, 60 eller 40%.

Krydderet oppå er oregano med olivenolje.

Skrevet

Hei! Det selges gresk feta i endel butikker bl.a Meny. Den heter Fage og er den jeg alltid kjøper. Har bodd mange år i Hellas, og det var den typen jeg brukte der og. Anbefales! På toppen bruker du GOD olivenolje og oregano.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...