PeGe1365381016 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg er et stykke opp i 50-årene, og har ikke vært plaget med soleksem siden jeg var bitte liten... I mai ifjor var jeg på en ukes sykkelferie i varme Toscana, smurte meg som vanlig med solfaktor (ca.16), men etter 5 dager fikk jeg eksem i nakken. Huden svulmet opp, klødde, og det gikk over i væsking. Resten av ferien smurte jeg lindrende krem, unngikk sol og gikk med tørkle. Tre måneder senere var jeg en uke i Hellas. Etter en dag i delvis skyet vær kom utslettet igjen. Jeg smurte med den høyeste solfaktor-kremen jeg fikk tak i, gikk med tørkle, men ble ikke kvitt det. I år har det vist seg at nakke / hals ikke tåler mer enn et par timers sol (i Norge..) før jeg får eksem. Apoteket har anbefalt en solkrem med solfaktor 60, i tillegg har jeg brukt tørkle, men likevel kommer utslettet etter kort tid. Har du råd om beskyttelseskrem / metode for å bli kvitt overømfindtligheten mot sol? Det eneste rådet jeg har fått så langt er en homøopatmedisin som heter Natrium carbonicum D-6, men det er vel neppe blant dine råd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243981-solallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Soleksem er den aller vanligste formen for overfølsomhet mot sollys. Når man først er sensibilisert og har begynt å få soleksem har det lett for å komme tilbake selv ved kortere opphold i solen. Et ekstra problem er at det ikke helt sjelden forekommer kontaktallergi mot stoffene i solbeskyttelseskremene slik at smøring med høy solfaktor kan gjøre vondt værre. Personer som er sterkt plaget med soleksem bør kontakte hudlege for å få testet ut om det også foreligger en kontaktallergi mot stoffer i solkremene. Det er viktig å finne frem til solkremer som ikke inneholder de stoffene som fører til kontaktallergi. Når man er så plaget med soleksem er det viktig å beskytte seg mest mulig med påkledning og unngå direkte sollys midt på dagen - i alle fall i syden og på fjellet/ved sjøen i Norge i sommerhalvåret. Sinksalver er effektive fordi de ikke slipper solstrålene igjennom, men er ikke så kosmetisk gode å ha på seg. Men det kan være lurt å bruke sinksalver der huden er mest ømfintlig for å få eksem (nakke, kinnben, foran på brystet) for å nevne noen steder som ofte blir utsatt for soleksem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243981-solallergi/#findComment-1902639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.