Gå til innhold

solallergi?

Anbefalte innlegg

PeGe1365381016

Jeg er et stykke opp i 50-årene, og har ikke vært plaget med soleksem siden jeg var bitte liten... I mai ifjor var jeg på en ukes sykkelferie i varme Toscana, smurte meg som vanlig med solfaktor (ca.16), men etter 5 dager fikk jeg eksem i nakken. Huden svulmet opp, klødde, og det gikk over i væsking. Resten av ferien smurte jeg lindrende krem, unngikk sol og gikk med tørkle. Tre måneder senere var jeg en uke i Hellas. Etter en dag i delvis skyet vær kom utslettet igjen. Jeg smurte med den høyeste solfaktor-kremen jeg fikk tak i, gikk med tørkle, men ble ikke kvitt det. I år har det vist seg at nakke / hals ikke tåler mer enn et par timers sol (i Norge..) før jeg får eksem. Apoteket har anbefalt en solkrem med solfaktor 60, i tillegg har jeg brukt tørkle, men likevel kommer utslettet etter kort tid. Har du råd om beskyttelseskrem / metode for å bli kvitt overømfindtligheten mot sol? Det eneste rådet jeg har fått så langt er en homøopatmedisin som heter Natrium carbonicum D-6, men det er vel neppe blant dine råd...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243981-solallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Soleksem er den aller vanligste formen for overfølsomhet mot sollys. Når man først er sensibilisert og har begynt å få soleksem har det lett for å komme tilbake selv ved kortere opphold i solen. Et ekstra problem er at det ikke helt sjelden forekommer kontaktallergi mot stoffene i solbeskyttelseskremene slik at smøring med høy solfaktor kan gjøre vondt værre. Personer som er sterkt plaget med soleksem bør kontakte hudlege for å få testet ut om det også foreligger en kontaktallergi mot stoffer i solkremene. Det er viktig å finne frem til solkremer som ikke inneholder de stoffene som fører til kontaktallergi. Når man er så plaget med soleksem er det viktig å beskytte seg mest mulig med påkledning og unngå direkte sollys midt på dagen - i alle fall i syden og på fjellet/ved sjøen i Norge i sommerhalvåret. Sinksalver er effektive fordi de ikke slipper solstrålene igjennom, men er ikke så kosmetisk gode å ha på seg. Men det kan være lurt å bruke sinksalver der huden er mest ømfintlig for å få eksem (nakke, kinnben, foran på brystet) for å nevne noen steder som ofte blir utsatt for soleksem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243981-solallergi/#findComment-1902639
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...