Gå til innhold

mage/tarmsmerter

Anbefalte innlegg

solem1365381016

hei.

i april fikk jeg mye luft i mage og tarm samt hard avføring.senere ble det magesmerter. fikk avføringsmiddel og tabletter mot luft. det hjalp ikke. det ble tatt blodprøver og avføringsprøver og senere ultralyd av magen som ikke viste noe. jeg har gått med magesmerter hver dag de siste 3 mnd og i tillegg kraftig smerte i endetarm .lege har sjekket med finger i endetarm uten og kjenne noe. den siste uken er smertene blitt kraftig og de sitter i området rundt og under navlen. det gjør vondt når jeg trykker der.smertene i endetarm har vært kraftig siste dager og området ved tarmåpning kjennes ømt/betent. smertene stråler ned bakover i baksiden av låret. avføring varierer fra hard(harepellets)til løs og er veldig mørk.jeg har ikke gått ned i vekt og appetitten er normal. er ikke spesielt slapp/trett. må også gå og slippe luft ut av tarmen og av og til kan det være kanske mye på en gang(nesten som maskingeværavfyring. har også begynt å få vondt i mageregionen under arbeid ved bevegelse. Det er satt opp time til undersøkelse av tarmen, men det er det flere uker til. jeg begynner å bli redd jeg har noe alvorlig som kreft i tykk eller endetarm og at det ikke vil bli oppdaget før det er for sent. legen vil ikke fremskynde undersøkelsen. kan du hjelpe med svar på hva det kan være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243997-magetarmsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mørk avføring KAN bety at det er blod i avføringen. Synes det er rimelig at blodprosent, senkning og tester på blod i avføring gjentaes. Dersom disse er normale ,(som de tydeligvis har vært for en stund siden) er det neppe "farlig" å vente noen uker til, selvom det er tøft for deg. Symptomene du nevner kan være alt fra uskyldig "irritabel tarm", les om dette her i doktoronline. Dersom det er blod i avføringen, må dette utredes. Kan være forårsaket av alt fra begateller; f.eks indre hemorider til små karnøster som blør, til alvorligere ting som betennelser i tykktarm eller kreft. Dersom allmenntilstanden din er god ( ikke betydelig slitenhet, feber eller vekktap) er det siste lite sannsynlig. Men økt alder og tykktarmskreft i familien øker sjansen noe. Regner med at det enten er coloskopi eller røntgen av tykktarm du skal til. Detter er gode undersøkelser, som ofte avkrefter "farlige" diagnoser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243997-magetarmsmerter/#findComment-1901391
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...