Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 22 som har begynnt å få antydning til viker i tinningene. Min far er 54 og har kun høyt hårfeste, på morsiden har imidlertid morfar og onkel høye viker, men ikke total skallethet før i femtiårsalderen. Hvor fort kan jeg vente meg å miste håret mitt? Tar det måneder, uker eller år? Vil det skje etter en arvet modell eller har jeg ingen garanti for det? Er det normalt å arve det fra morsiden også? Kan jeg komme til skade for å behandle håret mitt slik at prosessen fremskyndes? Er det slik at man får raskere håravfall under depresjoner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24408-viker-h%C3%A5rtap-hastighet-og-m%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Arevlig hårtap er den hyppigste årsaken til viker/"måne" og kan arves fra både morsiden og farsiden i slekten.

Hårtapet utvikler seg gjerne langsomt over flere år. Det finnes legemidler som kan bremse prosessen, men effekten av disse vedvarer kun så lenge du bruker midlene (som for øvrig er relativt kostbare).

Du finner litt informasjon på denne siden:

http://www.doktoronline.no/pub/hps/news/31123261.html

Hvorvidt depresjon fører til hårtap, er det ikke mulig å gi et presist svar på, men store fysiske og psykiske belastninger påvirker hårets trivsel.

Vennlig hilsen

Christian Anker, spesialist i allmennmed skrev (På 10.4.2001 den 8.37):

Arevlig hårtap er den hyppigste årsaken til viker/"måne" og kan arves fra både morsiden og farsiden i slekten.

Hårtapet utvikler seg gjerne langsomt over flere år. Det finnes legemidler som kan bremse prosessen, men effekten av disse vedvarer kun så lenge du bruker midlene (som for øvrig er relativt kostbare).

Du finner litt informasjon på denne siden:

http://www.doktoronline.no/pub/hps/news/31123261.html

Hvorvidt depresjon fører til hårtap, er det ikke mulig å gi et presist svar på, men store fysiske og psykiske belastninger påvirker hårets trivsel.

Vennlig hilsen

Hei!

Bare en kommentar til psykiske forhold rundt hårtap. Jeg begynte å merke hårtap ca 18-19år gammel og er nå 27. I perioder har jeg slitt veldig med angst og andre psykiske påkjenninger og kan vel si klart at hårtapet forsterkes under slike påkjenninger. Merker det godt under perioder med ekstremt stress også. Men det er vanskelig å generalisere dette.

Psykiske årsaker har ingenting med hvorfor jeg startet å miste hår. Nesten 100% sikkert arvelig fra farssida, men som sagt over det kan ha en forsterkende effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...