Gå til innhold

Lånekassen

Gjest Vet du noe om det?

Anbefalte innlegg

Gjest Vet du noe om det?
Skrevet

Jeg har mottatt lån fra Lånekassen nå i 3 år. Dette høstsemesteret vil jeg prøve å ikke ta opp lån, men studerer likevel. Må jeg betale renter på det jeg alleredehar lånt, da? Har 3 år igjen å studere.

Videoannonse
Annonse
Gjest hare, hare, hopp
Skrevet

Så lenge du ikke er på "minussida", altså at du ikke er mer enn 60 stp. bak normert tid mens du har tatt opp lån, så får du rentefri betalingsutsettelse. Om du er mer enn 60 stp. forsinka, kan du fortsatt slippe å betale dette semesteret, men da løper rentene.

Skrevet

Det påløper ikke renter så lenge du har status som student (av den enkle logiske årsaken at man ikke skal tape på å ikke ta opp lån), men gjør Lånekassen oppmerksom om pausen din på forhånd.

Skrevet

Du må iallefall si fra til Lånekassen at du skal studere videre, sånn at du slipper å begynne å betale på lånet.

sammfunnskritiker
Skrevet

de anbefaler å ta opp fullt lån, og sette det til sparing/ evt egenkapital til bolig...

Tror man må betale et år etter at støtten sluttes å gies.

Skrevet

de anbefaler å ta opp fullt lån, og sette det til sparing/ evt egenkapital til bolig...

Tror man må betale et år etter at støtten sluttes å gies.

Så lenge du studerer, så har du rentefritak og betalingsutsettelse.

"........................................."

sammfunnskritiker
Skrevet

Så lenge du studerer, så har du rentefritak og betalingsutsettelse.

dersom inntekten er under så og så mye...

Skrevet

dersom inntekten er under så og så mye...

Hvis du studerer fulltid, selvfølgelig. Og da er normalt inntekten under "så og så mye". Er inntekten _over_ "så og så mye", så får man ikke lån i utgangspunktet.

Mulig jeg leste feil, men jeg fikk det for meg at vedkommende studerte nå.

Gjest filosofine
Skrevet

Det påløper ikke renter så lenge du har status som student (av den enkle logiske årsaken at man ikke skal tape på å ikke ta opp lån), men gjør Lånekassen oppmerksom om pausen din på forhånd.

Der tar du feil. Rentene står kun stille om du a) tar opp lån, eller B) tjener under maximum av hva man kan for å få lån. (tror det er noe som 90.000 kr eller noe). Har ingenting å gjøre med status som stdent for det var så mange som bar meldte seg opp for å slippe å betale at de stoppet den ordningen.

Gjest filosofine
Skrevet

Fordelen med å ta opp fullt lån selv om du føler du kan klare deg uten er stipendet. Gratis penger som er dumt å si nei til. Det er lån som blir omgjort til stipend om du består alle eksamener. Ta gjere opp lån og sperr heller pengene slik at du ikke bruker de opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...