Gå til innhold

Har du greie på te?

Anbefalte innlegg

Gjest Den nye sunne!
Skrevet

I dag kjøpte jeg meg te-kanne og te-rister. Jeg skal bytte ut tre kaffekopper med tre tekopper om dagen. :) Drikker så mye kaffe hver dag at jeg får magesmerter, og hender jeg blir kvalm av det.

Men hvor kjøper jeg te i løsvekt og hvilken te er sunn og god for kroppen? Og god smak så klart.

alle tips fra erfarene tedrikkere mottas med takk!

fra en ny te-drikker! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Grønn te skal være ekstra sunn i forhold til annen te!

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Innvandrerforretninger har ofte te i løsvekt.

Og det finnes egne forretninger som selger te og kaffe i løsvekt.søk på gule sider.

Skrevet

Te i løs vekt kan du kjøpe på noen helsekostbutikker. I noen storbyer (og kanskje andre steder også) har de "Black Cat".

Jeg er veldig glad i urteteer, gjerne med anis smak. Slike finner du på helsekosten. (Det er teposer da...)

hare1365380455
Skrevet

Jeg kjøpte noen pakker te hos en helsekostbutikk. De hadde mye spennende!

Gjest Den nye sunne!
Skrevet

Hva er te-rister?!

Som du skjønner er jeg te-amatør. *fnis* sånn rist man har teen i og har oppi vannet. Sil heter det kanskje?

Skrevet

Som du skjønner er jeg te-amatør. *fnis* sånn rist man har teen i og har oppi vannet. Sil heter det kanskje?

*Hehe* Te-sil ja. :o) Jeg så for meg noe som lignet en brødrister som du skulle tørke te-blader i. :o)

Skrevet

Grønn te skal være ekstra sunn i forhold til annen te!

Jeg har traktet en kanne te hver morgen i n esten hele mitt voksne liv. Her drikker vi dyr, god te fra Himalaya, men det trenger du jo ikke.

Kjøp deg en vanlig tekanne, brun eller whatever. Når du bare er deg og skal ha deg kanskje to kopper te, tar du to toppete, skikkelige teskjeer med løs te oppi kanna.

Så koker du opp vann (det skal koke skikkelig)og heller det over så det står ca. midt opp i kanna.

Liker du sterk te, venter du i fem-sju minutter. Vi du ha teen svakere, kan du enten tynne ut med mer vann i koppen din, eller la den trekke bare i fem minutter.

Melk og sukker i smaker deilig og engelsk. Det er godt med en tynn sitronskive i også, men da må du ikke ha melk.

Jeg drikker te om morgenen. Utover dagen drikker jeg vann - og grønn te fra pose.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har traktet en kanne te hver morgen i n esten hele mitt voksne liv. Her drikker vi dyr, god te fra Himalaya, men det trenger du jo ikke.

Kjøp deg en vanlig tekanne, brun eller whatever. Når du bare er deg og skal ha deg kanskje to kopper te, tar du to toppete, skikkelige teskjeer med løs te oppi kanna.

Så koker du opp vann (det skal koke skikkelig)og heller det over så det står ca. midt opp i kanna.

Liker du sterk te, venter du i fem-sju minutter. Vi du ha teen svakere, kan du enten tynne ut med mer vann i koppen din, eller la den trekke bare i fem minutter.

Melk og sukker i smaker deilig og engelsk. Det er godt med en tynn sitronskive i også, men da må du ikke ha melk.

Jeg drikker te om morgenen. Utover dagen drikker jeg vann - og grønn te fra pose.

Må te'en trekke så lenge?

Skrevet

Må te'en trekke så lenge?

Om du liker sterk te, så. Mora mi lot den stå bare tre-fire minutter, og hadde egen kanne med varmt vann for å tynne ut.

Det kommer litt an på vannet også. I land (eller områder her i landet med "hardt" vann) skal det lang trekking til før det blir noe fart på fargen.

Det er litt smak og behag. Akkurat som kaffe. Noen liker den sterk, andre liker den svak.

Anekdote: Da faren min hadde med en studentvenn hjem til farmor, så lagde farmor kaffe. I familien gikk det ordet at var det noe farmor ikke kunne, så var det å lage kaffe.

Så spurte farmor vennlig: - Nå, Hans (fars venn), hvordan smakte kaffen?

- Deilig, svarte Hans. - Det var ikje den vonde kaffesmaken på 'an. (Hans var sørlending).

:)

Skrevet

Hvis du erstatter kaffe med te på grunn av at du ønsker å kutte ned på koffeininntaket, så vær oppmerksom på at både svart og grønn te inneholder koffein.

Koffeinfri te er feks. Rooibus-te. De kommer i mange ulike smaksvarianter, og de aller aller fleste smaker himmelsk godt :-) Dette er forøvrig også te som man trygt kan gi til barna.

Forøvrig anbefaler jeg å spørre om råd i tebutikker. De er som regel veldig dyktige!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...