Gå til innhold

barne astma

Anbefalte innlegg

Gjest gudrun

Jeg har en gutt på 13 måneder som fikk påvist allergi mot melk og egg for fem måneder siden. Reaksjonen hans har vært forkjølelsessymptomer i tillegg til atopisk eksem. Eksemen forsvant ikke helt når vi kuttet ut matvarene, men påvirkes også av f.eks. tomat.

Nå var vi nettopp til kontroll hos barnelegen og han sa at gutten hadde 'forlenget utpust' og dermed hadde astma!

Vi har aldri hatt noen mistanke om at hann hadde astma, hann hadde hatt en dårlig forkjølelse uken før, som resten av familien, og hostet ikke noe mer en vi andre!

Når han sover puster han for det meste normalt - jevnt inn og utpust, men med kortere perioder hvor jeg kan høre at han bruker lengere tid på utpusten. -men uansett bråker det mer når han puster inn igjennom nesen, og hann er tett. Når han er våken synes jeg det er vanskelig å høre noe sånt.

Han virker ikke plaget, og legen hørte 'ikke mye' når han lyttet til pusten.

Vi fikk resept på brikanyl, som skulle brukes under evt. anfall, men ikke noe til grunnbehandling.

Hvordan skal jeg tolke dette?

Har barnet astma, eller har legen trukket en forhastet konklusjon?

Hvis han har astma, hvordan er utsiktene hans?

På forhånd takk på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24415-barne-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det jeg vet om dette er at det å stille en astmadiagnose på et lite barn er meget vanskelig. Det er så små forhold i luftveiene at de lydene som kommer på grunn av slim (forkjølelse) f eks godt kan forveksles med astmalyder. Bricanyl er godt å ha og du kan godt bruke det om det hjelper. Hvis gutten ikke allerede er bedre ( noe han sikkert er om dette er en vanlig forkjølelse eller lutveisinfeksjon) ville jeg tatt ham med til barnelege over påske og så i mellomtiden brukt Bricanyl ved behov. Dette er ikke skadelig på noen måte, snarere tvert i mot. Vi har selv i familien hatt liknende tilfelle og samme alder, og det ga seg etter en-to uker. Men i og med at han reagerer allergisk, så skal man ikke se bort fra at det kan være mer enn en luftveisinfeksjon. Men altså er det ikke noe skad i å bruke Bricanyl til du kommer til en barnelege med ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24415-barne-astma/#findComment-102810
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...