Gjest znusi Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hei. Jeg er en jente på 36 år. Siste halvåret har jeg en sviende smerte i lysken. Jeg har vært til gynekologiske undersøkelser og de har ikke funnet noe galt annet enn bakteriell vaginose som jeg nå er behandlet for to ganger i løpet av noen måneder. Jeg har også hatt en polypp på eggstokken for et år siden, men de finner ikke noe mer nå. Jeg har to barn på fire og seks år. Jeg skal tilbake til fastlegen om en stund, men er litt nervøs før den tid. For det første; hvor er egentlig lymfeknutene i lysken? Jeg klarer ikke å kjenne noen klumper eller lignende i området. Og det er et helt spesielt sted jeg har vondt; venstre side lyske, ganske langt framme, cirka 5-6 centimeter fra skjedeåpningen. Er det der lymfeknutene sitter? Smerten er ikke øm eller dunkende, mer sånn sviing, at det er litt spent der på en måte. Jeg har det hele tiden nesten, og jeg synes ikke det er avhengig av syklus. Hva ligger i det området der jeg har vondt? Eggstokkene er vel lengre opp? Jeg har forresten ikke vondt om morgnen, det er akkurat som om smerten gir seg ved hvile... Og en ting til; mormoren min døde for noen år siden av en utposning på blodåren som sprakk (hun hadde hatt det lenge). Kan det være noe lignende? Jeg skal som sagt til legen om noen måneder, men jeg lurer så fælt på hva som er i området der jeg har vondt. Jeg er selvsagt inneforstått med at du ikke kan gi meg noen diagnose. Takk for svar. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244178-vondt-i-lysken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Lymfekjertlene i lysken sitter overfladisk; som perler på en snor, langs lyskebåndet. Det er lett å kjenne om de er hovne. Kjertler opp til 1cm kan være normalt, da disse kjertlene er "portvakter" for hudområder der det normalt finnes mye bakterier. Kjertlene kan, og SKAL hovne opp ved infeksjoner i nær-områdene. Det er neppe en lymfekjertel som er problemet ditt. Tenker mest på at det er en nervesmerte du har; at det ligger en overfladisk hudnerve i klem, feks under lyskebåndet. Så blir nerven avlastet mens du ligger. Slike nerver kan komme i klem dersom musklene har økt i omfang ved nyoppstått trening, eller ved vekt-økning. Nerveblokkade eller kortison-injeksjon kan vurderes. Kanskje finner man ingen sikker årsak, men man utelukker "farlige ting". Forresten uvanlig med noen farlige svulster eller annen sykdom i området du nevner. Kanskje må du lære å leve med plagen. Kanskje kan fastlegen din vurdere å henvise deg til en nevrolog eller anestesi-lege, dersom diagnose ikke finnes; så kan nevnte spesialiteter vurdere om det KAN være en nerve-irritasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244178-vondt-i-lysken/#findComment-1903117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.