Gå til innhold

Kantarell..

Anbefalte innlegg

Gjest MilleBilla
Skrevet

Noen som vet om man kan fryse kantarell? Har nettopp vært i skogen og funnet store mengder kantarell:)

Lurer også på om det er noen giftige sopp som kan forveksles med kantarell..? Jeg har helt skrekken for å få i meg giftig sopp, men nå er jo kantarellen veldig karakteristisk.

Skrevet

Så vidt jeg kan se etter et søk på Google, så kan kantarell forveksles med noe som heter falsk kantarell. Denne er ikke direkte giftig, men ikke spesielt god.

Jeg kan ingenting om sopper i utgangspunktet, så håper noen med mer kunnskap svarer deg :)

Skrevet

Frysing

Oppskåret sopp dampes i ti til 15 minutter i egen kraft. Den saltes ikke. La den stå til den er kald og fyll den deretter i poser eller kartonger. For å unngå at soppen skal tørke ut, må væsken dekke soppen. Frosset kan den oppbevares i ett år. Den varmes opp direkte i kjelen uten at den er tint på forhånd.

Fra: http://naturtips.no/Filer_mat/sopp.htm#Frysing

Skrevet

For noen år siden var det noen som forvekslet kantarell med spiss giftslørsopp, men hvordan de klarte det har jeg aldri skjønt.

Gjest sjekk hver sopp
Skrevet

Som andre sier, du kan fint fryse kantarell, og den smaker nesten like godt når du tiner den igjen.

I utgangspunktet er kantarellen lett å kjenne igjen, med riller ned over stilken og den skarpe gule fargen - falsk kantarell er ikke farlig om enn ikke så god.

Men sjekk HVER ENESTE sopp, og ikke bland sopp som du er usikker på sammen med de sikre, i såfall bør alle løse deler kastes etterpå. Tror de som ble forgiftet for noen års siden har fått en eller to av feil slag oppi.

Jeg bruker store plastbokser oppe i soppkurven for å skille ulike slag sopp, og sjekker en og en sopp når jeg plukker i skogen - og etter at jeg er kommet hjem. Har aldri opplevd å ta feil i skogen heller, men bedre sjekke en gang for mye enn for lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...