Gå til innhold

Urinveisinfeksjon etter samleie

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 44 år som de siste årene har fått uvi etter samleie. Den siste tiden hver gang. Lysten avtar, og dette har blitt ett stort problem for oss. Blir av legen satt på Selexid x 3 i 5 til 10 dager. Jeg har fulgt alle råd jeg har fått om tømming av urinblære etter samleie, hygiene for oss begge osv. Dette har ikke hjulpet oss og vi fortviler. Er det noe i veien med meg eller mitt immunforsvar? Er det noe med partneren min? Har ikke lyst til å bli satt på langvarig antibiotikabehandling. Dersom dette er eneste utvei, hvor lenge skal da dette pågå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244241-urinveisinfeksjon-etter-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et veldig vanlig problem for mange kvinner.

Selv har jeg hatt det slik siden jeg ble seksuelt aktiv for over 20 år siden.

Det er ikke noe galt med immunitetsforsvaret ditt, men en svakhet vi kvinner gelerelt har. Vi har et mye kortere urinrør enn mannen, og bakterier kommer lettere opp i blæren og gir problemer.

Det er riktig som legen sier, tøm urinblæren etter samleie, og vær nøye med hygienen.

Men, det er slett ikke sikkert at dette er nok, som i ditt tilfelle.

Prøv tranebærsaft,(kjøpes på helsekost) selv har jeg hatt så god effekt av å ta to litt sterkt utblandet saftglass om dagen, at jeg ikke har spist penicilin på flere år.

Men i værste fall, hvis ikke noe annet hjelper, vil det hjelpe å ta en penicilin-tablett etter samleie.

Det du kan foreslå for legen din er;

Skikkelig utredning med bakteriologiske undersøkelser med dyrkning før enhver antibiotikakur.

Evt også bør du ta røntgen av urinveiene dine for å se etter avløpshinder som kan være en grobunn for disse infeksjonene dine.

Hvis man ikke finner noen ting her;

spør om f.eks en resept på furadantin - stor eske. Så tar du 1-2 tbl de kveldene du har hatt samleie - altså engangsbehanlding forebyggende og ikke som "kur".

Håper du finner ut av dette - UVI er ikke moro...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Antibiotika-kuren du sikter til har som formål å "rense" skikkelig opp, samt forebygge ny vekst av bakterier etter samleier. Oftest gies enten Furadantin eller Hiprex. Sistnevnte er egentlig ikke et antidbiotikum, men et stoff som hindrer at bakterier får delt seg og vokst. Varighet av kuren er ofte 2-3 mnd forsøksvis, noen bruker det kontinuerlig. Men før dette blir aktuelt bør du kanskje henvises til en gynekolog. Denne kan underøske at det f.eks ikke er noe mekanisk galt med urinrørsåpning/ skjede-åpning. Samleiestillinger som ikke gir press mot urinrørsåpning er viktig, likeledes bruk av glidekrem for å hindre friksjon. Viktig at mannen din er informert, slik at samleiene blir skånsomme OG lystbetonte for deg, noe de sikkert ikke har vært på en stund. Du har trolig kommet i en ond sirkel der huden er sår, og det skal lite mekanisk irritasjon til før det hovner, og det dannes grobunn for bakterier. Alternativ til langvarig antibiotika; er å ta EN tablett i forbindelse med samleie. Det finnes mange alternative strategier. Tranebær, og rikelige anti-oksydanter ( f.eks Avantgarden; fåes på helsekost) kan være gunstig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...