Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne, 22 år. Medisiner: Diane i 3 år.

Jeg har de siste to månedene(kanskje lengere) hatt vedvarende problemer med avføringen. Jeg får ut veldig lite avføring, dvs jeg får ut noe hver dag, men det er snakk om så lite som ett AA-batteri, og for å få det ut må jeg presse hardt. Avføringen kommer i små klumper, og noen ganger er den tynn og lang som en blyant. Normal-hard konsistens.

I tillegg til forandringer i avføringen har jeg ubehag i høyre del av magen (dvs den delen av magen som er nærmest min høyre hånd). Smertene sitter i høyde med og litt under navlen.

Har også kjent smertene i ryggen. Akkurat samme plassering som beskrevet over, bare at det føles som det sitter i ryggen.

Spiser normalt som jeg alltid har gjort: 2-3 brødskiver om dagen, kjøtt og grønnsaker til middag, yoghurt, banan, frukt på kveldstid. Drikker masse vann, og litt kaffe på dagtid.

Har ikke vært stresset eller hatt psykiske problemer i det siste.

Vet at det er uvanlig med kreft i så ung alder, men min mormor døde i 20-års alderen av kreft(vet ikke hvilken type kreft).

Har hele livet drevet med fysisk aktivitet. I sommerferiene er det derimot lite med trening, og da jeg kom tilbake på trening i går etter ferien ble jeg mye mer sliten enn jeg normalt blir. Fikk vondt i kroppen av å trene, og ble hes etter treningen, og fikk vondt i nakkeregionen og ryggen. Ble veldig sliten og sovnet etter trening. La meg igjen i ett-tiden i går og sov til klokken 16 i dag(!!). Har i hele dag hatt følelsen av å være sliten og utmattet. Har ikke opplevd dette før når jeg har kommet tilbake på trening etter sommerferiene. Dette var dessuten en veldig rolig trening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244253-mageavf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

En slik type avføringsendring som du beskriver bør utredes. Ta kontakt med fastlegen din. Denne vil sjekke endel vanlige blodprøver, sjekke på skjult blod i avføringen, og bør kjenne forsiktig opp i endetarmen. Kanskje bør du også henvises for enten rectoskopi eller røntgenbilde av tarmen. Viktig å utelukke at det er hevelser/svulster som er årsak til trangere endetarmsåpning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244253-mageavf%C3%B8ring/#findComment-1903139
Del på andre sider

En slik type avføringsendring som du beskriver bør utredes. Ta kontakt med fastlegen din. Denne vil sjekke endel vanlige blodprøver, sjekke på skjult blod i avføringen, og bør kjenne forsiktig opp i endetarmen. Kanskje bør du også henvises for enten rectoskopi eller røntgenbilde av tarmen. Viktig å utelukke at det er hevelser/svulster som er årsak til trangere endetarmsåpning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244253-mageavf%C3%B8ring/#findComment-1903142
Del på andre sider

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244253-mageavf%C3%B8ring/#findComment-1903143
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...