Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg nødt til å avlive min kjære følgesvenn gjennom nesten 14 år, Fozzie, og er selvsagt trist i kveld. Men samtidig kan jeg ikke fri meg fra den direkte kvalmende følelsen av at staten Norge også på dødsleiet til dyr skal tjene penger på folks sorg.

Håper staten er fornøyd med de 25% i mva som jeg måtte betale for avlivingen av et lidende dyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg, og kjenner klumpen i halsen bare ved å lese om trofaste følgesvenner som dør - har hatt samme opplevelsen selv.

Forøvrig enig med deg i dine betraktninger om statlig grådighet. Tar de moms av begravelsesbyråer også tro...?

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg men tenk på hvor mye man må ut med når mennesker dør selv om man gjør det på enkleste måte.

Skrevet

Føler med deg, og kjenner klumpen i halsen bare ved å lese om trofaste følgesvenner som dør - har hatt samme opplevelsen selv.

Forøvrig enig med deg i dine betraktninger om statlig grådighet. Tar de moms av begravelsesbyråer også tro...?

Klart de gjør.

Skrevet

Klart de gjør.

Ja de gjør vel det.... men det er jo ikke akkurat noen formildende omstendighet.

Gjest filosofine
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg men tenk på hvor mye man må ut med når mennesker dør selv om man gjør det på enkleste måte.

Men hva skjer om en nekter å betale?

Skrevet

Det er en tjeneste du betaler for, og skattevesenet har ingen følelser. En skattegjeld etter døde på 500 kr blir krevet inn fra arvingene, selv om de går i underskudd på arv og begravelse.

Skrevet

Ja de gjør vel det.... men det er jo ikke akkurat noen formildende omstendighet.

Nei, det er ikke det.

Men akkurat regninga til begravelsesbyrået er noe man driter i der og da så det er ikke før etterpå at man virkelig begynner å lure på hva man egentlig har betalt for:o)

Skrevet

Men hva skjer om en nekter å betale?

Da tror jeg det går til inkasso. Man får til og med 14 dagers frist og jeg kjenner folk som ikke har fått penger ut av boet enda så tidlig etter dødsfallet. Og ikke alle kan spytte ut 30 000 sånn på dagen.

Jeg måtte be om en ukes utsettelse på betalingen for det var noen papirer jeg manglet før jeg fikk ut penger av boet, men jeg er enebarn og dermed tok ikke ting så lang tid.

Skrevet

Det er ganske utrolig hvor staten klarer å hente penger fra.

Du har min medfølelse. Vet hvor trist det er å miste et kjæledyr.

Skrevet

Det er en tjeneste du betaler for, og skattevesenet har ingen følelser. En skattegjeld etter døde på 500 kr blir krevet inn fra arvingene, selv om de går i underskudd på arv og begravelse.

Det skatteutvalget jeg var medlem i slettet restskatten til avdøde personer.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det er ganske utrolig hvor staten klarer å hente penger fra.

Du har min medfølelse. Vet hvor trist det er å miste et kjæledyr.

>>Det er ganske utrolig hvor >staten klarer å hente penger >fra.

Nå er det da mva på alle "tjenester" da.

Gjest filosofine
Skrevet

Da tror jeg det går til inkasso. Man får til og med 14 dagers frist og jeg kjenner folk som ikke har fått penger ut av boet enda så tidlig etter dødsfallet. Og ikke alle kan spytte ut 30 000 sånn på dagen.

Jeg måtte be om en ukes utsettelse på betalingen for det var noen papirer jeg manglet før jeg fikk ut penger av boet, men jeg er enebarn og dermed tok ikke ting så lang tid.

Så la oss si at jeg ikke er på talefot med min far og er eneste familie han har. Jeg ønsker ikke å dra i begravelsen, og langt fra å betale for den. Er jeg fortsatt pliktig?

For å nevne det. Dette er fiktivt.

Skrevet

Så la oss si at jeg ikke er på talefot med min far og er eneste familie han har. Jeg ønsker ikke å dra i begravelsen, og langt fra å betale for den. Er jeg fortsatt pliktig?

hm. det er faktisk situasjonen til en god venn av meg, så svaret på den hadde vært interessant å vite. men..hans far er ikke død. ennå.

Skrevet

Jeg vet ikke faktisk. Da tror jeg staten tar seg av det og det blir gjort på billigste måte og man blir begravet i fellesgraven. Men er det penger i boet så vil ikke det skje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...