Gå til innhold

Flåttbitt og raud hevelse

Anbefalte innlegg

Torsdag fekk eg feber, og søndag trakk eg ut ein flått frå ryggen. Etter dette har feberen avtatt, men eg har frå og med laurdag hatt kraftig hoste. Hosten trur eg skuldast at ei eg kjenner har hatt det same dei siste vekene, men kan feberen ha noko med flåttbittet å gjera?

Er det vanleg at feberen avtek nokre dagar etter flåttbitt?

Eg er litt bekymra mtp borreliose. Området rundt bittet er raudt, men det er ikkje ringforma. Det er omlag 1 cm i diameter. Eg vil frå i dag smøre dette området med Bacimycin.

Er det vanleg at flåttbitt etterlet seg raude spor, eller er dette eit forstadium for borreliose?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244440-fl%C3%A5ttbitt-og-raud-hevelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en bakterieinfeksjon i et flåttbitt en gang (ikke borelia). Det ble ganske stort (3cm?), rødt og ømt med verk. Jeg fikk litt feber også. Jeg fikk en antibiotikakur. Borelia gir vel som regel en rød ring. Sikkert greit med et legebesøk uansett. Hvor lenge hadde flåtten sittet? Mer enn et par dager? (Var den blitt stor?)

Jeg fikk en bakterieinfeksjon i et flåttbitt en gang (ikke borelia). Det ble ganske stort (3cm?), rødt og ømt med verk. Jeg fikk litt feber også. Jeg fikk en antibiotikakur. Borelia gir vel som regel en rød ring. Sikkert greit med et legebesøk uansett. Hvor lenge hadde flåtten sittet? Mer enn et par dager? (Var den blitt stor?)

Flåtten var maksimalt 3-4 mm i diameter.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er ikke sannsynlig at hosten og feberen har noe med dette flått-bittet å gjøre. Det tar mye lenger tid før man får første stadium av boreliose, og dette er oftest kun en rød, voksende ring rundt bittmerket; erythema chronicum migrans. At selve stikkstedet er rødt opptil 7-10 dager etter stikket betyr ikke at flåtten har overført infeksjon. Men dersom du 2-3 uker etter stikket har en voksende rød ring, bør du kontakte fastlegen din for en sjekk; da bør i tilfelle en penicillin-kur gies.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...