Gå til innhold

som om en hånd klemmer om hjertet

Anbefalte innlegg

Etter at jeg sluttet å røyke for 1 år siden, har jeg i perioder brukt substitutter, f eks nikotintyggegummi.

Det siste 1/2 året har jeg kjent ubehag, som om en hånd klemmer rundt hjertet, når jeg har kommet i skade for å spise for mye nikotin. Ubehaget kan vare i noen timer.

Nå er jeg gravid, og har selvfølgelig sluttet med enhver form for nikotin. Det som bekymrer meg, er imidlertid:

1) Er denne klemmingen rundt hjertet tegn på hjertesykdom?

2) Det tok lang tid før jeg oppdaget graviditeten. Nikotintygging og derpå følgende hjerteklemming opplevde jeg flere ganger i denne perioden. Kan fosteret ha tatt skade?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244484-som-om-en-h%C3%A5nd-klemmer-om-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Har det på samme måte som deg. Jeg får det særlig dersom jeg har gått lenge uten mat, eller når jeg får litt halsbrann. Det er verst når jeg står opp fra f.eks liggende til stående stilling. Har også vært redd for evnt hjerteproblemer, f.eks at det skulle være angina. Jeg er gravid, og 25 år. Sjansen er vel heller liten?

Har det på samme måte som deg. Jeg får det særlig dersom jeg har gått lenge uten mat, eller når jeg får litt halsbrann. Det er verst når jeg står opp fra f.eks liggende til stående stilling. Har også vært redd for evnt hjerteproblemer, f.eks at det skulle være angina. Jeg er gravid, og 25 år. Sjansen er vel heller liten?

Litt halsbrann har jeg også hatt. Hva er dette for noe? Jeg kjenner det best når jeg ligger og skal sove om kvelden, men det er vel mest fordi jeg da virkelig ligger og kjenner etter....

arsj1365381012

Hei! Jeg tror det er usannsynlig at du skulle ha hjertesykdom. Det kan faktisk være at det er magen som reagerer på nikotinet, man svelger jo ned en del når man tygger tyggegummi. Men dersom du er engstelig kan du enkelt få undersøkt dette ved å ta et EKG hos legen din. Synes hvertfall ikke du skal gå rundt å bekymre deg når du er gravid. Angående det andre spørsmålet er det ikke verre for fosteret at du har brukt nikotinpreparater enn om du skulle ha røykt, med mindre du ikke har spist enorme mengder. Det vil sikkert gå helt fint...lykke til med graviditeten!

PS. Halsbrann er en svært vanlig svangerskapsplage.Det skyldes at lukkemuskulaturen i fordøyelsessystemet, også i spiserøret, blir slappere under påvirkning fra hormoner, pluss at magesekken skyves oppover ettersom fosteret vokser.

5.års medisinstudent

Hei! Jeg tror det er usannsynlig at du skulle ha hjertesykdom. Det kan faktisk være at det er magen som reagerer på nikotinet, man svelger jo ned en del når man tygger tyggegummi. Men dersom du er engstelig kan du enkelt få undersøkt dette ved å ta et EKG hos legen din. Synes hvertfall ikke du skal gå rundt å bekymre deg når du er gravid. Angående det andre spørsmålet er det ikke verre for fosteret at du har brukt nikotinpreparater enn om du skulle ha røykt, med mindre du ikke har spist enorme mengder. Det vil sikkert gå helt fint...lykke til med graviditeten!

PS. Halsbrann er en svært vanlig svangerskapsplage.Det skyldes at lukkemuskulaturen i fordøyelsessystemet, også i spiserøret, blir slappere under påvirkning fra hormoner, pluss at magesekken skyves oppover ettersom fosteret vokser.

5.års medisinstudent

Takk skal du ha!

Dette var beroligende. Men kan man bare gå til legen sin og si "Jeg vil ha en EKG"?

arsj1365381012

Takk skal du ha!

Dette var beroligende. Men kan man bare gå til legen sin og si "Jeg vil ha en EKG"?

Du har et poeng der...men jeg tror at hvis du forklarer dine symptomer og sier du er engstelig, så vil ikke legen være så motvillig til å ta et EKG slik at du føler deg beroliget. Det er fort gjort, såfremt legekontoret ditt har EKG-apparat, (det har de fleste). Vil tro det er 99,9% sjanse for at EKG-et er helt normalt...Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...