Gå til innhold

psykopatiske trekk/NHD


Gjest meg

Anbefalte innlegg

Etter flere år i terapi begynner jeg å lure på om jeg har psykopatiske trekk. Begynner å lure på meg selv og hvem jeg er.

I enhver situasjon må jeg ha kontroll over andre. Min nærmeste familie har jeg i alle år herset med. Jeg blir rasende hvis ikke andre gjør som jeg vil. Jeg føler meg utenfor hvis ikke jeg alltid får oppmerksomhet. Jeg har også hatt kjærester hvor jeg har kommet med skjulte anklager i situasjoner hvor de er sårbare. Jeg synes veldig ofte synd i meg selv og anklager andre for ting. Jeg har store problemer med å ta ansvar for hva jeg tenker og gjør. Og jeg tror ofte at folk rundt meg vil være uberørt av min oppførsel.

Jeg har diagnose ustabil personlighetsforstyrrelse.

Det er som jeg er to personer. Den ene er hard, holder pusten, er på vakt, driver spill med andre, har stort kontrollbehov osv.

Den andre er myk, følsom, sårbar, empatisk, snill, osv.

Jeg velger på en måte å være "død" når jeg er den "ufølsomme". Da kjenner jeg ikke liv inni meg. Men når jeg "våkner" kjenner jeg hvor vondt jeg gjør meg selv og alle behovene hos meg selv som jeg fornekter.

Jeg tenker stygt om andre, og noen må jeg si det til. Det føles som skjellsordene bare kommer til meg tvangsmessig, og da må jeg si dem til vedkommende.

HVA i all verden er det med meg? Vil jeg noen gang bli et normalt menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Flere av personlighetsforstyrrelsene er relativt beslektede. Det er ofte mange psykopatiske trekk i en ustabil personlighetsforstyrrelse. Således forbauser din beskrivelse meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av personlighetsforstyrrelsene er relativt beslektede. Det er ofte mange psykopatiske trekk i en ustabil personlighetsforstyrrelse. Således forbauser din beskrivelse meg ikke.

Takk for svar:-)

Jeg vet at jeg har psykopatiske trekk, men jeg ser jo at jeg oppfører meg galt, heldigvis.

Men....om jeg kan få spør om en ting til...er det mulig for meg å bli såkalt normal? Ikke enten ond eller god, men noe midt i mellom? Har gått i terapi en stund, og det går fremover.

I dag har jeg tom lært å kommunisere direkte:-) stort bare for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar:-)

Jeg vet at jeg har psykopatiske trekk, men jeg ser jo at jeg oppfører meg galt, heldigvis.

Men....om jeg kan få spør om en ting til...er det mulig for meg å bli såkalt normal? Ikke enten ond eller god, men noe midt i mellom? Har gått i terapi en stund, og det går fremover.

I dag har jeg tom lært å kommunisere direkte:-) stort bare for meg.

Ja, det er absolutt mulig. Men behandling av ustabil pf. tar tid. Vanligvis regner en 3-5 års regelmessig psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...