hae Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Etter at jeg sluttet å røyke for 1 år siden, har jeg i perioder brukt substitutter, f eks nikotintyggegummi. Det siste 1/2 året har jeg kjent ubehag, som om en hånd klemmer rundt hjertet, når jeg har kommet i skade for å spise for mye nikotin. Ubehaget kan vare i noen timer. Jeg kjenner aldri denne klemmingen uten at jeg har inntatt for store nikotindoser (dvs over ca 30 mg). Nå er jeg gravid, og har selvfølgelig sluttet med enhver form for nikotin. Det som bekymrer meg, er imidlertid: 1) Er denne klemmingen rundt hjertet tegn på hjertesykdom? 2) Det tok lang tid før jeg oppdaget graviditeten. Nikotintygging og derpå følgende hjerteklemming opplevde jeg flere ganger i denne perioden. Kan fosteret ha tatt skade? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244560-som-om-en-h%C3%A5nd-klemmer-om-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Svar til Hae. Siden du er gravid antar jeg at du er under 40 år. Bortsett fra hos kvinner som har massiv belastning av hjerte-kar-sykdom i familien er det sjelden at koronar hjertesykdom manifesterer seg hos kvinner i din alder. Den følelsen du har i brystet kan godt henge sammen med at du fikk blodtrykksstigning i forbindelse med kraftig nikotineffekt, men det kan også være andre organer/strukturer som gir deg slike fenomèn. Det vil være en idè å få sett på fettstoffene i blodet ditt neste gang du tar en blodprøve. Et EKG regner jeg med du har fått tatt. Det er lite trolig at ditt foster har tatt noen skade av ditt tidlige nikotinoforbruk. Jeg regner imidlertid med at du nå har inntatt dine siste milligram av nikotin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244560-som-om-en-h%C3%A5nd-klemmer-om-hjertet/#findComment-1914324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.