Gå til innhold

Matallergi/intoleanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Jeg er en kvinne på 41 år som de siste ca.20 årene har hatt problemer med en del matvarer: Egg, paprika,div.krydder,fisk,kiwi etc.Når jeg har fått i meg noen av de navnte varene så reagerer jeg raskt-innen en halv til en time-med å bli veldig dårlig.Jeg får veldig vondt i magen, en brennendesmerte,blir kvalm,kaldsvetter.Jeg har testet blodet hos fastlegen min mot b.l.a. eggeallergi, men testen viste negativ.Fastlegen hadde ingen svar på hvorfor jeg blir dårlig, og derfor har jeg ikke fått gjort noe med problemet. Har du en teori? Og kanskje et tips om hva jeg kan gjøre når jeg reagerer?

Med vennlig hilsen Hege

Skrevet

Jeg har også hatt det sånn lenge. Begynte som pollenallergi da jeg var 6, dyreallergi kom i tenårene og matallergi ble påvist i 30 års alderen på hvete og peanøtter.

Jeg er fortsatt ikke bra og merker at det er mye jeg ikke tåler. Men nå har jeg fått mer detaljert kunnskap om hvilke type mat jeg ikke tåler, og det er mye! Egg, melk, alle fire vanlige kornslag, en rekke grønnsaker osv.

Symptomer som du beskriver, i tillegg stive vonde ledd, som hjalp veldig da jeg kuttet ut hvete. Mye munnsår,forkjølelser og infeksjoner er tilleggsymptomer.

Jeg har etterhvert hatt bedre oppfølging og forståelse ved å søke hjelp hos andre enn fastlegen. Balderklinikken er det sagt mye og mangt om, men jeg er fornøyd med hvordan de behandler hele mennesket og tenker helhetlig.

Det er vanskelig å finne ut av dette selv, og det er verdt å søke noen som tar andre tester enn fastlegen.

Lykke til og god bedring.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Overfølsomhet mot mat behøver ikke være av en slik type at det slår ut på tester. Den beste måten å undersøke på om det virkelig er egg du reagerer på er å unngå det helt en periode på 10-14 dager og så prøve med en liten mengde i mat, f.eks. en kake eller pannekake. Hvis det går bra kan du øke mengden i mat litt og se hvordan du reagerer på det. Slik kan du teste ut hvor din toleransegrense ligger og så må du forholde deg til det, ikke spise større mengder enn det du vet du tåler. Selv om dette ikke er en allergi, men heller en annen type overfølsomhet så pleier allergimedisiner (antihistaminer) å hjelpe. Snakk med fastlegen din om det - eller så kan du kjøpe en minstepakning med antihistamin reseptfritt for å teste det ut.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Det finnes forskjellige typer overfølsomhet mot matvarer og det er ikke alle som gir positivt utslag på tester. Den eneste måten å finne ut om du reagerer på en matvare da er å utelate den helt fra kosten en periode, 10-14 dager for egg, og så prøve med en liten mengde i maten, f.eks. i en kake eller pannekake som du vet hva inneholder. På denne måten kan du teste ut hvor mye av f.eks. egg du tåler, ved å gradvise øke mengdene.

Vet reaksjoner etter noe man har spist hjelper vanligvis allergimedisiner (antihistaminer) selv om det ikke dreier seg om en test positiv allergi. Antihistaminer kan fåes på apoteket i håndkjøp (uten resept).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...