Gå til innhold

Perniciøs anemi - nevrologiske symptomer

Anbefalte innlegg

Plutt1365381018

Jeg fikk påvist perniciøs anemi mars 2004. Symptomene mine var svelgevansker, parestesier, hårtap, vektnedgang og hyppige utbrudd av after og munnsår. B12 var 180 pmol/ml og lett forhøyet MMA og homocystein. Fikk 1 sprøyte B12 i uken i 5 uker. B12 etter dette var på 1600 og normaliserte enzymverdier. Begynte så med trioBe. Hårtap, after og munnsår ga seg. Svelgevansker og parestesier fortsatte (og er der fortsatt) og i 2006 har jeg blitt videre utredet for dette hos nevrolog. Det har blitt foretatt en rekke tester for å utelukke nevrologisk sykdom (MR hode/nakke, spinalpunksjon etc). Annet enn at jeg har veldig livlige reflekser i bena og nedsatt brekningsrefleks pluss lav Na og K fant man ikke noe galt. Allikevel lurer jeg på følgende: Kan mine symptomer være koblet til B12-mangel selvom mitt b12-nivå aldri var særlig lavt? Jeg vet at nevrologiske symptomer som svelgevansker kan være eneste symptom på B12-mangel hos enkelte. Siste måling av B12 var i mars: 350. Kan det være at symptomene henger igjen selv etter 2,5 år på tilskudd? I så fall ville vel vanlige nevrologiske tester ha gitt mer utslag enn livlige reflekser? Jeg har forstått det slik at man med trioBe bør klare å holde seg over 300 pmol, ellers bør sprøyter benyttes. Stemmer dette? Er 350 tilstrekkelig ved perniciøs anemi? Jeg har i de siste månedene fått tilbake after, munnsår og hårtap. Jeg hadde en spontanabort i 13. uke i august. Er det sannsynlig at jeg er på vei ned i B12 ytterligere siden symptomene (som jo er ganske generelle) er tilbake og påvirker en graviditet B12-nivået negativt?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...