Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er et ømtålelig tema, men jeg MÅ få spurt om dette. Jeg har hatt en lei tendens til å pille nese i alle år. Du kan si det er blidt en slags dille jeg ikke klarer å slutte med. Etter hvert ble det litt skorpedannelse som helt klart kommer av pillingen. Dette resulterte i mer pilling, da disse skorpedannelsene var irriterende. Dette har blitt verre og verre, og nå har jeg sår på skilleveggen mellom borene i det ene neseboret som blør daglig og som ikke vil gro. Dersom jeg lar det være i fred mer enn 1 dag, har nesen tettet seg omtrent helt igjen, og jeg må bruke pinsett for å åpne opp igjen. Dette resulterer umiddelbart i mer neseblod, og slik går dagene. Har blødd hver dag i 2-3 år nå. Hva gjør jeg? Finnes det noen bra salve å smøre på? Jeg vet det er mulig å brenne vevet akkurat her, men jeg er redd dette vil resultere i arrdannelser som jeg ikke vil kunne la være å pille på. Har endt opp i en ond sirkel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244765-neseblod-pga-pilling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes først du skal kontakte fastlegen din. Denne kan undersøke om det "bare" er et vanlig slimhinnesår. I tilfelle finnes det effektive salver; ; f.eks Terra-Cortril; en blanding av bakteriedrepende og kortison. Hos noen har langvarig sår gitt "granulom", dvs et oppsvulmet og lettblødende vev. Dette bør i tilfelle tilsees av øre-nese-hals lege. Det kan fjærnes med pensling, laser, sviing eller kirurgi, litt avhengig av størrelse ok lokalisasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244765-neseblod-pga-pilling/#findComment-1905224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...