Gjest annlovinda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Også lagt inn på åpent forum. Har det siste halvannet året hatt perioder med ryggvondt. Det startet april 2005. Fikk plutselig vondt en fredag morgen jeg skulle på jobb. Bøyde meg ned, og der stod jeg. Ble hjemme fra jobb, og ble bra i løpet av helga. Så fikk jeg vondt igjen ca. november 2005. Da gikk jeg til legevakt, fikk brexidol og sykmelding i 3 dager. Var vel bra i løpet av en uke tror jeg. Men så fikk jeg vondt allerede i februar 2006 igjen. Atter en gang gikk jeg til legevakt(legeformidling), fikk voltaren og sykemelding en uke. Ble ikke mye bedre i løpet av den uka, men begynte allikevel på jobb igjen mandagen. I tillegg gikk jeg til kiropraktor. Var vel der 6 ganger. Men i løpet av et par uker ble det bra igjen. Siden det har jeg vært ganske så bra i ryggen. Vært en dag eller to jeg har kjent litt og vært redd det har vært på gang igjen. Men det har gitt seg uten noe annet enn at jeg bare har kjent det litt. Men nå er det ille igjen. Først fikk jeg ganske så vondt natt til fredag, men ga seg i løpet av et par dager. Men i går morges var det helt for j..... igjen. Og fortsatt veldig vondt. Hvor lenge og ofte har dere vondter før dere oppsøker fastlegen? For fastlegen har jeg fortsatt ikke vært hos når det gjelder ryggen. Kun legevakt/legeformidling, og der blir man ikke sendt til f. eks røntgen eller behandling. Det er gjerne midt i korsryggen jeg har veldig vondt (føles stivt og vondt) og i tillegg blir det vondt i hofta/hoftekammen. Blir jo etterhvert litt engstelig for at det skal være noen andre ulumskheter som gjør at jeg plages mye med ryggen. Så det jeg lurer på: hvor lenge venter dere med å gå til fastlegen når det gjelder ryggplager, eller hvor ofte har dere det før dere kontakter fastlegen. Håper noen orket å lese hele innlegget! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det vil være fornuftig å snakke med fastlegen om dette. Tendensen til stadig nye episoder med akuttrygg kan gjøre det aktuelt å få henvisning til f.eks. en fysioterapeut med spesialisering i manuell terapi, slik at du kan få utarbeidet et treningsprogram som styrker "stabiliseringsmuskulaturen" i ryggen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1905642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det vil være fornuftig å snakke med fastlegen om dette. Tendensen til stadig nye episoder med akuttrygg kan gjøre det aktuelt å få henvisning til f.eks. en fysioterapeut med spesialisering i manuell terapi, slik at du kan få utarbeidet et treningsprogram som styrker "stabiliseringsmuskulaturen" i ryggen. Jo, burde nok snakke med fastlegen om det. Men synes det er litt, tja, vanskelig å bestille time for dette. Grunnen til det er at innen jeg da får time og kommer til legen, så er smertene ofte over. For etter en uke er det stort sett bra igjen. Virker det ikke litt dumt å komme for en plage som er over igjen? Selv om den har kommet så hyppig det siste 1 1/2 året. Uff, så usikker jeg er på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1905685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrine Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg er også plaget med ryggen i perioder, men går ikke til lege før jeg_må_, dvs når jeg nesten ikke kommer meg ut av senga om morgenen... Jeg har vært til røntgen og en hel haug med undersøkelser uten at de finner noe galt, så jeg har begynt å gå til naprapat istedet, han setter på plass og fikser det meste:) og jeg slipper å bruke medisiner! Men det som er_minst_like viktig er å trene. Jeg hadde for svake setemuskler første gang jeg var hos naprapat og fikk noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme. Svake setemuskler gjør at ryggmusklene blir feilbelastet og du kan få betennelser i muskelfester f.eks. noe som er innmari vondt! Så det jeg vil anbefale deg er å bestille time til fastlegen din, det har ikke noe å si om du ikke har vondt akkurat den dagen du skal dit, begynn å tren hvis du ikke gjør det allerede, gå turer og tren styrke! Å trene styrke er kjempeviktig! Huff dette ble langt, håper du fant noe fornuftig i det:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1905734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg er også plaget med ryggen i perioder, men går ikke til lege før jeg_må_, dvs når jeg nesten ikke kommer meg ut av senga om morgenen... Jeg har vært til røntgen og en hel haug med undersøkelser uten at de finner noe galt, så jeg har begynt å gå til naprapat istedet, han setter på plass og fikser det meste:) og jeg slipper å bruke medisiner! Men det som er_minst_like viktig er å trene. Jeg hadde for svake setemuskler første gang jeg var hos naprapat og fikk noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme. Svake setemuskler gjør at ryggmusklene blir feilbelastet og du kan få betennelser i muskelfester f.eks. noe som er innmari vondt! Så det jeg vil anbefale deg er å bestille time til fastlegen din, det har ikke noe å si om du ikke har vondt akkurat den dagen du skal dit, begynn å tren hvis du ikke gjør det allerede, gå turer og tren styrke! Å trene styrke er kjempeviktig! Huff dette ble langt, håper du fant noe fornuftig i det:) Tusen takk for svar! Ringte fastlegen og fikk time allerede i dag. Jeg prøver å gå mye turer til vanlig, men styrketrening er jeg dårlig på. Er det styrke for mage/rygg du gjør da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1905759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jo, burde nok snakke med fastlegen om det. Men synes det er litt, tja, vanskelig å bestille time for dette. Grunnen til det er at innen jeg da får time og kommer til legen, så er smertene ofte over. For etter en uke er det stort sett bra igjen. Virker det ikke litt dumt å komme for en plage som er over igjen? Selv om den har kommet så hyppig det siste 1 1/2 året. Uff, så usikker jeg er på dette. Nei, du kan bestille time og diskutere hva du kan gjøre for å forebygge nye episoder. Tror det er viktig å samle informasjonen om ryggen din hos fastlegen , slik at han kan vurdere om noe kan gjøres. Når du først har akutt rygg, så er det ikke så mye annet enn det du har gjort hittil som kan gjøres. Men kanskje kan du gjøre noe annerledes i mellom disse periodene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1906082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tusen takk for svar! Ringte fastlegen og fikk time allerede i dag. Jeg prøver å gå mye turer til vanlig, men styrketrening er jeg dårlig på. Er det styrke for mage/rygg du gjør da? Det finnes noen spesielle stabiliseringsøvelser for mave og rygg som du kan lære av en fysioterapeut. Det er om å gjøre å styrke de "små" musklene mer enn de "store" som gjerne er sterke nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1906088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det finnes noen spesielle stabiliseringsøvelser for mave og rygg som du kan lære av en fysioterapeut. Det er om å gjøre å styrke de "små" musklene mer enn de "store" som gjerne er sterke nok. Ok, tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244850-n%C3%A5r-opps%C3%B8ker-dere-lege-ryggvondt/#findComment-1906293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.