hba Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Hei! Håper dr E. Søyland kan ta seg tid til å svare på dette innlegget! Før jul fikk jeg noe som kanskje var en liten blodpropp i hjernen. Legene fant ingenting, men symptomene tyder på dette. I den forbindelse ble jeg sendt til bl.a hjerteundersøkelse (ultralyd). Her fant de lekkasje i aortaklaffen (misforstod jeg hvis jeg mener de sa at det sannsynligvis var der proppen kom fra?), og fortalte at jeg hadde "bicuspid aortaklaff". Jeg hadde visstnok 2 i stedet for tre deler, for to var sammenvokst. Jeg ble videre foralt at dette ville kunne føre til at jeg måtte hjerteoperes senere. Spørsmålet mitt er hva jeg kan gjøre for å gjøre det lettere for hjertet mitt slik at en sånn operasjon ikke trengs. Er det bra å anstrenge seg utover det normale? Må jeg begynne å tenke på hva jeg spiser? Jeg skal tilbake til sjekk om 5 år, så jeg har et håp om at det ikke er så alvorlig som det høres ut. Jeg fikk foreskrevet Albyl E. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24503-bicuspid-aortaklaff-hjerteklaff-feil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Svar til HB. En bicuspid aortaklaff er en medfødt tilstand, hvor aortaklaffen (klaffen mellom v. hjertekammer og hovedpulsåren) består av to fallskjermlignende segl i stedet for tre. Det medfører at klaffeåpningen blir litt trangere enn en normal tri-cuspid klaff, og den har også tendens til å ville lekke litt etter en stund , fordi den blir litt fortykket og ikke lukker seg fullstendig. Mange personer går et langt liv med en bicuspid klaff uten å merke noe som helst. Det er imidlertid ønskelig at man holder dette under kontroll ( med ekkocardiografi = ultralydundersøkelse). På den måten kan man løpende bedømme graden av forsnevring og lekkasje, samt v. hjertekammers og første del av hovedpulsårens tilstand. Slike kontroller foretas med forskjellige mellomrom, avhengig av funnet hos den enkelte. Ta dette med ro og lev et helt normalt liv. Langvarig belastning av type marathon-løp vil være ufornuftig, men ellers bør du holde deg i vanlig form, ikke bli for overvektig, spis det du har lyst på, og ikke la dette begrense din livsutfoldelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24503-bicuspid-aortaklaff-hjerteklaff-feil/#findComment-102730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.